Gå till innehåll

NL - Hur många händer man bör spela och höja?


awa81

Recommended Posts

Hej!

 

Har letat efter information om detta men inte hittat något

 

På 10-max NL bord, så har jag för mig att man ska se ca 20% floppen om man spelar strikt efter böckerna.

Men hur många procent av händerna raisar man normalt prefloppen med, om enbart raisar bra händer. + någon enstaka blindsteal?

 

Och hur många procent ligger man på när man spelar lose och raisar med mycket skräp.

 

Och vad kan räknas som tight och lose på 6-max bord? Är man tight om man ligger på 30% där eller lose?

 

* RP och flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar ja ligga på 60% :P Jag är inte speciellt tight preflop men skit tight efter floppen om man kan säga så ;)! min vinst % brukar ligga på 40% av alla flopkollade händer så ja e ganska nöjd! men å andra sidan är det ju microlimit man spelar!

 

Nä det går inte säga så eftersom flera redan påpekat att tight är hur många floppar man ser. Du verkar mer vara lös/passiv vilket normalt inte är någon lyckad kombination.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte se mer floppar i NL än i FL? Det är ju trots allt betydligt billigare (om ingen har höjt). Sen kan man ju floppa ett set eller ett helt hus med sina skitkort. Då kan man vinna en monsterpott (för ingen räknade med att du limpade in med dina 7 2 off) ;)

 

10% låter lite väl tight.. 30-50% så länge man har diciplinen att kasta när man inte träffar stort på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte se mer floppar i NL än i FL? Det är ju trots allt betydligt billigare (om ingen har höjt). Sen kan man ju floppa ett set eller ett helt hus med sina skitkort. Då kan man vinna en monsterpott (för ingen räknade med att du limpade in med dina 7 2 off)

 

Hur menar du? Så man kan inte floppa monster/nöten i FL? Hänger inte alls med i det där resonemanget. Billigare i NL: Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte se mer floppar i NL än i FL? Det är ju trots allt betydligt billigare (om ingen har höjt). Sen kan man ju floppa ett set eller ett helt hus med sina skitkort. Då kan man vinna en monsterpott (för ingen räknade med att du limpade in med dina 7 2 off)

 

Hur menar du? Så man kan inte floppa monster/nöten i FL? Hänger inte alls med i det där resonemanget. Billigare i NL: Varför?

 

Blindsen är ju lägre i förhållande till snittpotten i NL jämfört med FL. Det är inte lättare att floppa stort i NL, men chansen är större att du vinner en stor pott i NL än i FL när du väl gör det. Tänk att du träffar hårt med skit mot AA. I FL är det rätt lätt för fi att bara syna ner (efter att ha fått mothugg) oförbättrad och du vinner en mespott. I NL kan du få stora delar av fi:s stack med samma scenario.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är enklare att säga så här.

 

I FL limit så är händer som KQo och AQo mer värda än i NL.

 

I NL är suited connectors och små/medel pocket pairs mer värda än i FL.

 

I NL så vinner man små potter med höga kort som KQ och förlorar stora potter. Med låga/medel pocket pairs så vinner man stora potter och förlorar små potter. (missar man floppen är det en enkel fold.)

 

Alltså, det man vill i no limit är att dubbla upp mot någon. Hur gör man det? Knappast med AK, AQ, KQ osv... Däremot om man floppar ett set mot någon som man misstänker har AA/KK. På samma sätt är det bra med suited connectors som kan floppa stenhårt. Dock rankar jag faktiskt stege-möjligheten som mer värd eftersom färg är livsfarligt om man har låga kort. Dessutom är det ganska uppenbart och ingen kommer att betta särskilt hårt mot en möjlig färg.

 

Med bakgrund mot detta tycker jag att det är direkt felaktigt att ligga under 20% i NL (i alla fall upp till $100NL, högre än så har jag aldrig spelat men jag antar att man behöver vara tightare..). Jag ligger kring 25% själv och det är kanske aningen för mycket men säg att 20-25% är ok beroende på spelstil och postflop-styrka. Är man duktig på att läsa bordet och bluffa ut fold så ska man spela fler händer. Är man inte det ska man spela färre.

 

I FL ligger jag kring 16% vid fullt bord. Då spelar jag nästan aldrig suited connectors. Ibland spelar jag medium pockets i ohöjd pott, men jag foldar alltid 22, 33, 44 och 55 om jag inte sitter i sen position och ingen har höjt.

 

Jag tycker det är viktigt att förstå att man har bättre implied odds på högoddsare i NL och att det därför är bättre att limpa in med händer som kan floppa hårt. (Undvik dock rent skräp som 85o osv...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga här: När ni räknar antalet händer ni ser floppen på, räknar ni med de gånger ni går se floppen "gratis" från big blind?

 

Vid vissa bord med få höjningar preflop får man ju ihop 10% bara genom att slinka med på floppen från bb, eller med hyffsade kort till rabatt från sb. Sen har man ju 8 andra positioner att sitta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...