Poker Magazine Postad 3 timmar sedan Rapport Postad 3 timmar sedan När Pokerforum nu återpublicerar årgång 2007 av Poker Magazine riktas blicken mot en spelare som under den tiden befann sig mitt i sin karriär, men som samtidigt alltid rört sig vid sidan av rampljuset. Mats Gavatin är ett namn som för de insatta är förknippat med djup förståelse för spelet, snarare än stora rubriker. Han är högt respekterad inom spelteoretiska kretsar i Sverige, och var tidigt ute med den typen av resonemang inom pokern. Genombrottet kom 2005 när han vann EPT i Dublin, en seger som placerade honom bland de första svenska EPT-vinnarna och gav honom en självklar plats i den svenska pokerhistorien. Därefter följde flera djupa placeringar i stora turneringar både i Sverige och internationellt däribland en andraplats i WSOP Europe 2009 samt tredje- och fjärdeplatser i Nordic Masters 2010 och 2012. Samtidigt har han genom hela sin karriär valt en låg profil och varit sparsam med intervjuer. Jag passade på att höra av mig till Mats för att kolla hur hans liv ser ut idag, och hur han ser på sin pokerkarriär. Hej Mats, hur ser din vardag ut idag, och på vilket sätt skiljer den sig från hur livet såg ut under din mest aktiva period som pokerspelare? ”Hej! Jag arbetar som ST-läkare på en vårdcentral. Det är på gott och ont, men mestadels gott, en betydligt mer inrutad tillvaro än vad jag hade under pokertiden. Hur ofta tänker du på segern i Dublin 2005, och i vilka sammanhang dyker den upp för dig? ”Det är sällan jag tänker på den spontant, men däremot kommer den upp i samtal då och då, till exempel när någon frågar vad min största vinst i karriären varit. I sådana sammanhang nämner jag den.” Vilken betydelse kom segern att få för dig, både i ett större livsperspektiv och för din fortsatta pokerkarriär? ”Den fick nog mindre betydelse än man kanske skulle kunna tro. Det var väldigt roligt att vinna, inte minst eftersom det var min första egentliga turneringsseger och dessutom mitt första finalbord i en större turnering, vilket gav ett stärkt självförtroende. Samtidigt fortsatte jag att spela på ungefär samma nivåer som tidigare, och redan efter någon vecka hade livet i stort sett återgått till hur det såg ut innan, om än med en större bankrulle.” Mats seger kom ett drygt år efter att Alexander Stevic skrivit historia genom att vinna den allra första EPT-turneringen, då i Barcelona. Turneringen i Dublin hade även namnet Irish Masters, och förstapriset uppgick till €317 000 i ett startfält på omkring 250 spelare. Finalen fick dessutom en tydlig svensk prägel, då Gavatin ställdes mot Henrik Olander i heads up-spelet, medan Jonas Molander slutade på nionde plats. Att vara Sveriges andra EPT-vinnare någonsin innebär en särskild plats i pokerhistorien. Var det något du reflekterade över då eller är det något som har fått betydelse i efterhand? ”Nej, det har faktiskt inte haft så stor betydelse. Kanske hade det kanske varit bättre att vara den första vinnaren.” Hur upplevde du pokerscenen på den här tiden, både internationellt och i Sverige? ”Det här var 2005 och före den stora uppdelningen mellan GTO och explo, eftersom det i princip bara fanns explo. GTO som koncept var fortfarande mycket otydligt för de flesta, inklusive mig själv. På ett sätt var det en roligare tid, i och med att den psykologiska dimensionen fick så stort utrymme. Kändisarna inom poker var nästan uteslutande livespelare från den gamla skolan, och många av dem började nu bli omsprungna av onlinespelare.” GTO, eller Game Theory Optimal, handlar om att spela på ett sätt som i teorin inte går att exploatera, där besluten balanseras så att motståndaren inte kan tjäna på att anpassa sig. Explo, eller exploativt spel, är motsatsen, där man i stället medvetet avviker från balans för att utnyttja specifika svagheter hos motståndaren. I praktiken rör sig spelare med förståelse för spelteori på en skala mellan dessa två poler, men i mitten av 2000-talet var spelet i stor utsträckning rent exploativt, eftersom verktyg och förståelse för GTO ännu inte hade fått genomslag. När du ser tillbaka på din pokerkarriär, vilka minnen är det som står kvar som mest betydelsefulla för dig? ”EPT-segern ligger högt, men det som verkligen etsar sig fast är känslan av att gå djupt i stora turneringar. Samtidigt finns det något särskilt med den tidiga perioden, när allt fortfarande var nytt och oförutsägbart. Jag minns till exempel en promotion på UB runt 2001, där det handlade om att samla så mycket rewardpoäng som möjligt för att vinna en resa till Aruba. Jag bodde i studentkorridor i Uppsala vid den tiden, och vi var tre korridorskamrater som spelade dygnet runt i treskift, åtta timmar per pass, under flera dagar i sträck. Vi vann visserligen inte, men det är ändå ett minne som stannat kvar. Även min första resa till Las Vegas var väldigt rolig. Innan dess hade jag knappt spelat live alls, bortsett från något enstaka besök på Kortoxen och spel med vänner.” Hur ser din relation till poker ut idag, och vilken roll har spelet i ditt liv jämfört med tidigare? ”Den är fortfarande varm, men mer distanserad än tidigare och något som kommer i perioder. Jag tycker fortfarande om att spela och åker då och då iväg för att spela live under några veckor, oftast i USA. När jag spelade på heltid kunde jag bli fruktansvärt trött på poker, något jag mer sällan upplever i dag när mitt spelande är mer begränsat. Det händer också att jag tittar på pokervideor och leker lite med solvers i perioder.” Jag tackar Mats Gavatin för ett fint samtal. Hans namn är ett av dem som alltid kommer att finnas kvar i den svenska pokerhistorien. Han var där när det hände, när allt tog fart, och var med och satte tonen tillsammans med andra från samma generation. Det är lätt att i efterhand bara se resultaten, men det som blir tydligt när man pratar med honom och andra som var med är allt runt omkring, hur det faktiskt var då, när mycket av det som vi idag tycker är självklart med poker inte hade satt sig än. Och att det som var välbekant då var nytt och spännande. För mig är det lätt att glömma bort, men det är fint att känna att jag bara är ett samtal ifrån att påminnas om den tiden. /Erik “Valterego” Rosenberg (april 2026) 2 Citera
Recommended Posts