Incrediboy Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Här är en hand jag tyckte var intressant i ett livespel vi körde för några dagar sedan. Jag får försöka beskriva situationen så bra jag kan. Vi kör en rebuy-turnering med rebuy de första tre nivåerna. Alla har fått 1000 i startmarker och blindsen börjar på 10/20. Jag har haft en lite småtuff afton då jag fått göra en rebuy redan på nivå två efter att ha fått två bra händer som inte klarade sig hela vägen. Handen utspelar sig på nivå tre då blindsen är 30/60 och jag har haft det fortsatt tufft efter min rebuy då en AK som inte träffade och jag fick lägga ner. Alla spelare är kvar, dvs 10 st. Min stack är ca 800 nu och när handen börjar har jag stora mörken på 60 som sagt. UTG är en väldigt tight spelare som klagat en längre tid på att han inte fått några bra händer. Han har dock vunnit en större hand med AA och har strax under 2000 i marker. Han tittar på sina kort, tänker länge och synar bara. Redan här kände jag ett visst obehag då jag förut sett han limpa (vi har spelat flera live-turneringar tillsammans inte bara den kvällen alltså) med höga pockets istället för raise. En MP synar också och alla lägger sig fram till mig. Jag kikar ner på mina kort och hittar AKo. Det jag funderade på nu var att ställa in eller om jag skulle göra en höjning bara. Efter många om och men höjde jag upp det till 200 (lite mer än 3XBB alltså). Plötsligt höjer nu UTG upp det 400 till? MP lägger sig och det är min tur. Potten är alltså på 780. Så hur tänker jag.... En limp-raise, speciellt från UTG, brukar ju oftast innebära en slowspelad mkt stark hand där man hoppas på en raise för att kunna ställa om. Mina val är som jag ser det bara fold eller all-in. En syn känns helt utesluten då det lämnar mig med ca: 200 kvar och inget att spela med, jag kommer att få skicka in mina sista marker oavsett då. Jag sätter killen på JJ,QQ,KK,AA eller AK. Ju högre PP desto troligare känns det dock som. Efter att ha lagt ihop alla faktorer känner jag mig som en rejäl underdog. Finns bara en hand jag sätter honom på som jag splittar, resten är jag allt från underdog till väldig underdog på. Hur hade ni spelat? Resultat kommer senare......... * RP - QoS * Citera
cafka Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Mot JJ och QQ är det coinflip, så det är egentligen bara de händerna som ger någorlunda korrekta pottodds att syna (1:1,95). Om det inte vore för stacken, med 200 kvar har du i princip inga möjligheter att spela ut honom postflop. I just den situationen är det frågan om du känner dig bekväm att riskera stacken utan edge.. Fast varför en liten raise när du vet att han är en ganska tight spelare som redan limpat framför dig? I den positionen skulle du möjligtvis ha ställt in alt. synat för att förbättra AK (som i ditt läge inte är mer än två höga kort) eller tvingat UTG till ett tufft beslut. Citera
stenarn Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 med det lilla du har kvar i stacken är det nu all-in som gäller. du har ändå bara en liten chans att vinna med den stack du har kvar ifall du lägger dig. Citera
jackbalsam Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 BRa exempel varför det är bättre att gå allin direkt istället för att höja och själv få ett svårt beslut. Sen verkar ju hans höjning ganska mysko. Han vet ju att du är commited om du synar så han verkar ju inte vilja skrämma bort dig direkt. Citera
Incrediboy Postad 11 September , 2005 Författare Rapport Postad 11 September , 2005 Håller med er som säger att jag borde gått all-in direkt. Det var ett stort misstag. Nån som säger emot? Om vi nu konstaterar att det var ett misstag och går vidare i handen. När jag väl gjorde en standardhöjning och fick mothugg i form av en limp-reraise. Fold? Call? All-in? Dröjer lite till med vad som hände då jag tycker det vore intressant med fler kommentarer Citera
cafka Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Om vi nu konstaterar att det var ett misstag och går vidare i handen. När jag väl gjorde en standardhöjning och fick mothugg i form av en limp-reraise. Fold? Call? All-in? Jag hade foldat om jag inte kunde göra fler rebuys. Annars all-in, om jag bedömer att fi sannolikt har händer jag kan slå, typ QQ-JJ-TT, eftersom stacken ändå är under inköpet och man nånstans måste skjuta tillbaka. Citera
Incrediboy Postad 11 September , 2005 Författare Rapport Postad 11 September , 2005 Fler rebuys var "tyvärr?" inte möjligt Citera
price Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Eftersom riggen denna kväll var uppenbar så satt han väl med AA eller KK igen som du misstänkte och då var folden rätt. Annars är det ju bara KK och AA som inte inte har odds att syna emot. Han kan lika bra ha limpat med ett mediumpar och då han vet att du är en av universums tightaste spelare så bestämde han sig för att göra en move. Han är ju ändå knapp favorit mot din förmodade hand med 2 höga kort om han får syn. Om du satsar på att vinna turneringen så tycker jag att du måste gambla där. ALL IN ! Citera
Incrediboy Postad 11 September , 2005 Författare Rapport Postad 11 September , 2005 Jag har ju knappast odds att syna mot ett enda PP, så frågan är om jag vill göra det mot en kille som just limp-reraisar mig då detta som sagt oftast betyder en väldigt bra hand. Det handlar ju om att riskera hela min stack mot en hand som med största sannolikhet dominerar mig. Fortsätter vänta med resultatet ett litet tag till Citera
rickie Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Jag har ju knappast odds att syna mot ett enda PP, så frågan är om jag vill göra det mot en kille som just limp-reraisar mig då detta som sagt oftast betyder en väldigt bra hand. Det handlar ju om att riskera hela min stack mot en hand som med största sannolikhet dominerar mig. Fortsätter vänta med resultatet ett litet tag till Eftersom du stoppat in 200 marker har du odds för o syna mot alla par förutom AA/KK (borde väl vara rätt nära att man har odds mot KK dessutom). Personligen skulle jag stoppat in allt direkt. I det här fallet är potten för stor för o lägga sig mot höjjningen. Citera
Incrediboy Postad 11 September , 2005 Författare Rapport Postad 11 September , 2005 Personligen skulle jag stoppat in allt direkt Jupp, det har vi konstaterat att det var det stora misstaget. Skulle tro att potten innehöll 60+60+30+60=210 när det kom till mig. Jag petar in ett pottbett vilket gör fyrahundra. UTG petar in ett nytt pottbett vilket ger 800 cirkus alltså. Synen är alltså 400 i en 800 pott. 800-400=2-1 Borde väl stämma de siffrorna? Siffrorna är väl 43/57 mot JJ och QQ. 30/70 mot KK. 7.5vs92.5 mot AA. 50/50 mot AK förstås. Nån skrev tidigare att vad höjer han med när han vet att jag är commited. Jag satte alltså UTG till 75% på AA eller KK, resterande på övriga händer. Nån som är ett riktigt mattegeni kanske kan tolka sifforna bättre än jag Citera
rickie Postad 11 September , 2005 Rapport Postad 11 September , 2005 Personligen skulle jag stoppat in allt direktJupp, det har vi konstaterat att det var det stora misstaget. Skulle tro att potten innehöll 60+60+30+60=210 när det kom till mig. Jag petar in ett pottbett vilket gör fyrahundra. UTG petar in ett nytt pottbett vilket ger 800 cirkus alltså. Synen är alltså 400 i en 800 pott. 800-400=2-1 Borde väl stämma de siffrorna? Siffrorna är väl 43/57 mot JJ och QQ. 30/70 mot KK. 7.5vs92.5 mot AA. 50/50 mot AK förstås. Nån skrev tidigare att vad höjer han med när han vet att jag är commited. Jag satte alltså UTG till 75% på AA eller KK, resterande på övriga händer. Nån som är ett riktigt mattegeni kanske kan tolka sifforna bättre än jag Om du är 75% säker på att han har AA/KK, är förmodligen en fold motiverad, frågan är om du kan vara så säker. Chansen för AA/KK minskar ju dessutom när man har AK själv. Citera
Incrediboy Postad 12 September , 2005 Författare Rapport Postad 12 September , 2005 Tyvärr hade killen KQs............ Borde ställt in direkt det första jag gjorde istället för fjanthöjningen naturligtvis. Citera
cafka Postad 12 September , 2005 Rapport Postad 12 September , 2005 Tyvärr hade killen KQs............ Borde ställt in direkt det första jag gjorde istället för fjanthöjningen naturligtvis. Ah, så hans tanke att spela på sin table image fungerade jättebra.. Citera
stenarn Postad 12 September , 2005 Rapport Postad 12 September , 2005 jag förmodar att du lade dig eftersom det var "tyvärr" =D. jag tycker dock att det hade varit en bra syn på ett annat sätt också. ifall du hittade någon slags tell på honom när han betta vore det värt att syna eftersom du kanske spelar ofta med honom? I annat fall skulle du få veta lite hur han spelar. I detta fall som tidigare inlägg poängterade att han utnyttjar sin supertighta tableimage. Citera
Incrediboy Postad 12 September , 2005 Författare Rapport Postad 12 September , 2005 Ah, så hans tanke att spela på sin table image fungerade jättebra.. Ja man får väl säga det Citera
Recommended Posts