Gå till innehåll

PLO8 - Djupa stackar, floppad dubbelnöt, spela turn?

parre

Recommended Posts

En hand från Svitenslasket ikväll.

Tror jag hade övermörkat i PLO8, eller så synade jag en liten raise i BB med en skithand. Potten var i alla fall på ca 50 preflop.

Jag checkar mörkt.

Jag har en riktig skithand, typ Q834. Finns alltså en bra flop jag kan få.

Jag och Fi i denna hand har båda runt 1800-1900 i stackarna. Mörkarna är på 5/5 så våra stackar är djupa. Fi är en kompetent, om en ibland lite tajt, spelare. Jag är nykter och har spelat bra poker hittills ikväll och ligger fint plus. Men jag är ju slaskparre så...

Floppen kommer: A52, två hjärter.

Personen efter mig betar pott (50). Jag slår om pott till 200. Han synar.

Varför inte slå om med nötternas nöt liksom?

Turn: J :heart: .

Nu ligger alltså A52J, tre hjärter. Potten är på strax över 500.

Hur ska jag agera?

Nu betade jag pott, men jag undrar om detta inte är ett bra läge för att försöka sig på en checkraise? Och om jag betar pott och får omslag, är det dags att fundera på lägg på grund av kvartningsrisken? Visst beror detta på min read och hans agerande, det är ju trots allt live, men ändå, rent allmänt?

Är rätt kass på PLO8 så jag undrar lite hur jag ska spela denna.

Tacksam för kommentarer.

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hjärter dam. Ingen färg. Resten av färgerna irrelevanta dvs.

Och ja, jag var nykter. Det är bara svårt att komma ihåg exakta detaljer från livespel.

Check/fold från turn? Varför? Det känns lite väl weaktight med tanke på dels hans handrange, dels möjligheten att han (semi)bluffar ifall jag checkar, dles min bordsimage (dvs - min flopreraise betyder inte att jag definitvt har nötterna). Check/fold tycker jag är för wweaktajt, men motivera gärna varöfr det är bäst.

Ps. NU är jag dock full ursäkta stavfelen..

Länk till kommentar

Jag hade hjärter dam. Ingen färg. Resten av färgerna irrelevanta dvs.

Och ja, jag var nykter. Det är bara svårt att komma ihåg exakta detaljer från livespel.

Check/fold från turn? Varför? Det känns lite väl weaktight med tanke på dels hans handrange, dels möjligheten att han (semi)bluffar ifall jag checkar, dles min bordsimage (dvs - min flopreraise betyder inte att jag definitvt har nötterna). Check/fold tycker jag är för wweaktajt, men motivera gärna varöfr det är bäst.

Ps. NU är jag dock full ursäkta stavfelen..

Ett t ex halvpottbet ser bara vekt ut och kommer säkerligen få omslag av de flesta händerna - dessutom ser din flopraise väldigt beskyddande ut.

Känns som du som bäst kan hoppas på en split där, vissa gånger kommer du säkerligen möta set's - men de flesta av dem kommer inte betta ut.

Länk till kommentar

Du borde äga halva potten, hade han haft nötlåg OCH färgdraget på floppen hade han nog tryckt tillbaka. Vore intressant att veta om det är A :heart: som ligger. Tycker inte du ska folda handen utan snarare beta pot och hoppas att han rädd för färgen, han kan ju ha ett set, tvåpar eller ett stegedrag. Han borde folda allt utom set. Bir du synad har äger du som sagt antagligen halva potten och kan faktiskt scoopa om han har ett set. Jag rekommenderar nog check på river oavsett.

Men jag är ingen kung på PLO8 direkt :)

Länk till kommentar

Jag tror att jag hade betat pott rakt ut på floppen eftersom det är mycket möjligt att han sitter med ett missat lågdrag som kan köpa tillbaka (A3), tvåpar (A2) möjligen en av de händerna med färgtillägg. Alla de händerna bör han checka bakom när du checkar eftersom han har en del outs men inte kan syna en checkraise för att dra till förmodligen halva potten eftersom du lär ha en låg med något tillägg för högen om du checkraisar. Alltså är risken att missa checkraisen rätt så stor och då ger du Fi ett gratiskort när han har iaf några outs för att köpa tillbaka. Sen är det som sagt intressant att veta om det är hjärter ess som ligger på bordet.

Sen på turn är det bara att trycka igen, får du omslag så är det lite klurigare, du bör alltså ha runt 1100-1200 kvar i stacken då. Slår han om så har han ju nästan garanterat färgen, frågan är bara om han har någon chans att ta din nötlåg. Jag tycker att du måste syna omslaget även om det inte är så kul. Blir du kvartad så får du tillbaka 900kr ungefär, dvs en förlust på 200-300kr är det värsta som kan hända, oftast så splittar ni ju.

Länk till kommentar

Jag är rätt säker på att jag A :heart: låg på bordet. Jag hade hjärter dam och tänkte att han iaf inte kan ha nästnöten...

Angående att potta floppen - ja det hade jag gjort alla dar i veckan, OM inte jag redan hade checkat mörkt. Nu när han betade hoppades jag få in lite mer deg i potten.

Jag gillade inte turnkortet, köpte ut mig grovt - om han hade färg + låg. Dödar min action av sämre händer (typ set+låg/lågdrag).

Men jag har väl ändå inget annat val än att beta pott? Foldar han vinner jag ju en pott på lite över 100BB, synar han så check/callar jag de flesta rivers, slår han om så gråter jag och antagligen så synar jag ändå.

Det enda jag klurar över om en check-raise skulle kunna få ett bet från t.ex. ett set+låg/lågdrag i det läget. Om inte kneckten hade varit i hjärter hade jag eventuellt försökt (eller, jag hade nog betat pott i alla fall)... mest för att få igång följande tanke hos Fi:

Parre tomtecheckade mörkt och checkraisade. Nu synade jag hans c/r, och han checkar turn till mig. Han lär inte ha ett skit, kanske flushdraget med lågtillägg typ. Äh, ska tomten dra mot mig så får han fan betala för det. Pott!

Vad tror ni? Kan det vara en idé?

Länk till kommentar

Floppen kommer: A52, två hjärter.

Personen efter mig betar pott (50). Jag slår om pott till 200. Han synar.

Varför inte slå om med nötternas nöt liksom?

Du är inte i närheten av nöten i omaha om du inte har nuvarande nöten och hyffsat med redraws. Om du får rejält med action på en sån här flopp så betyder det i regel att motståndaren också har nötlågen, annars har de flesta vett att ge upp. Sen har du ju visserligen image, så du kanske kan representera en naken 83 för låg och inget för hög.

Men seriöst så är det enda sättet som den här potten blir gigantisk på om motståndaren också har nötlågen, och då är du antagligen hyffsad hund för den höga biten. Satsa på att extrahera värde från sämre händer istället för att leta en gigantisk konfrontation med en annan storstack (att få in bortåt 400bb på en sån här bräda utan nötlågen finns ju inte). Rimligen så bör det också finnas gott om nissar bakom som du vill ha översyn av.

Turn: J :heart: .

Nu ligger alltså A52J, tre hjärter. Potten är på strax över 500.

Hur ska jag agera?

Beta ett belopp som han kan syna med en hand som ligger väldigt långt efter. Jag ser inte så stor fördel i CR iom att det knappast får bort särskilt många bättre höghänder och de flesta spelare borde ju inte ha så svårt att se 5-A som en stark möjlighet om du checkraisar på två gator i rad. Vilket innebär att de antagligen kommer spela rätt mot dig.

Nu betade jag pott, men jag undrar om detta inte är ett bra läge för att försöka sig på en checkraise? Och om jag betar pott och får omslag, är det dags att fundera på lägg på grund av kvartningsrisken?

Nu har du ju gjort potten så gigantiskt jäkla stor med en hand som bara kan hoppas på att vinna hälften av en stor pott eftersom den är så uppenbar. Så nu har du ju rimligen både skrämt bort alla sämre händer du skulle frirullat på halva potten eller scoopat och får peta in dina sista 1200 för att försöka vinna tillbaka de 600 du skickat in. Fast det känns ju läge att spara pengarna till river för att försöka representera kåk mot en eventuell nötfärg.

Länk till kommentar

Men jag har väl ändå inget annat val än att beta pott? Foldar han vinner jag ju en pott på lite över 100BB, synar han så check/callar jag de flesta rivers, slår han om så gråter jag och antagligen så synar jag ändå.

Du måste vänja dig av från det där eviga jäkla pottbetandet, du behöver mer finess än så för att extrahera värde ur dina och motståndarnas marginella händer i PL08. Tänk också på att flervägspotter är extremt välkommna i det här spelet eftersom det är då omaha8-händer verkligen kan få stort EV.

Och om din motståndare foldar mot ett pottbet på turn så kan jag garantera att du inte vinner 100bb, för mot händerna han foldar så har du redan extremt bra equity. Så folden motståndaren gör när du pottbetar är snarare max 20bb (och typiskt snarare kanske 10bb) bättre än att checka ned mot samma händer. Och då tar vi inte ens med möjligheten att motståndaren försöker sig på något bluffuffens om du checkar.

Möjligen då att du skulle kunna få honom att folda en babyfärg, men det tror jag inte iom att han synade CR på floppen vilket innebär att han måste ha något starkare än bara färgdrag vilket innebär att han har färdig färg plus något annat mot slaskparre. Inte direkt en hand man lägger.

Parre tomtecheckade mörkt och checkraisade. Nu synade jag hans c/r, och han checkar turn till mig. Han lär inte ha ett skit, kanske flushdraget med lågtillägg typ. Äh, ska tomten dra mot mig så får han fan betala för det. Pott!

Alternativt det lite mer rationella: Gratisdrag till kåken! Plus att jag kanske kan extrahera värde av parres riktigt kassa händer genom bluffar på river om jag checkar.

Vad tror ni? Kan det vara en idé?

Nej, jag tror inte det är en bra idé att spela den här floppen superstarkt generellt. Av ungefär samma anledning som att det inte är så bra idé att skicka in 400bb i potten om du har AK i texas på brädan A74 och tydligt definierat din hand preflopp. Motståndaren kommer inte att ge dig action med särskilt många sämre händer för det är uppenbart vad din minimumhand är om du spelar starkt.

Ytterligare en anledning till att inte totalt freaka ut med betandet är att du ju vill spela dina nötlågar ungefär likadant som dina mer marginella händer. Och så här hårt kan du ju knappast spela tvåpar+4:de nötlågen, det blir alldeles för dyrt i längden.

Jag skulle gjort något i stil med att beta ut halvpott på flopp, turn och river.

Länk till kommentar

Du borde äga halva potten, hade han haft nötlåg OCH färgdraget på floppen hade han nog tryckt tillbaka.

Så tänkte jag också.

Slår han om så har han ju nästan garanterat färgen, frågan är bara om han har någon chans att ta din nötlåg.

Det är ju inte helt omöjligt att han har det... Finns ju ett hundratal kort jag inte vill se på rivern.

Du måste vänja dig av från det där eviga jäkla pottbetandet, du behöver mer finess än så för att extrahera värde ur dina och motståndarnas marginella händer i PL08. Tänk också på att flervägspotter är extremt välkommna i det här spelet eftersom det är då omaha8-händer verkligen kan få stort EV.

Det stämmer absolut. PLO8 tror jag är mitt överlägset sämsta spel vid Dealer's Choice-bord. Min intuition säger mig att jag till och med är bättre på PL7CS än PLO8...

beta ett belopp som han kan syna med en hand som ligger väldigt långt efter

Men beloppet måste väl ändå vara tillräcklgit för att han inte får alltför bra odds att dra till en ev. kåk? (Om han inte har färgen dvs)

Hade jag varit bättre på PLO8 är det möjligt att jag betat annat än pott på turn, men jag är så kass på det spelet så det är sjukt. Jag betade också pott för att jag faktiskt ville ha potten här och nu. Jag vill inte få ett 300-bet synat, då ligger det 1100-1200 i potten och en mängd kort som skrämmer livet ur mig. Blir jag synad på turn så händer i och för sig samma sak i en större pott, men risken är att han inte foldar händer som kan göra det jobbigt för mig på rivern.

Länk till kommentar

Jag tänkte ju liksom inte till när jag spelade handen heller.

Såg: Oj, träffat nötstege+nötlåg och checkat mörkt. Okej, vi tar en c/r. Skoj! En syn! Nu smackar vi på på turn igen. Ooops. Ett till :heart: . Undrar om han drog till flushen? Vi betar pott ändå. Så tror han kanske att jag har flush!

Länk till kommentar

Men beloppet måste väl ändå vara tillräcklgit för att han inte får alltför bra odds att dra till en ev. kåk? (Om han inte har färgen dvs)

Om han har ett naket kåkdrag med en sämre låg än dig så betalar han för att dra till 25% chans på halva potten (alltså är break-even synen för honom i det fallet är på 12,5% av totalpotten). Om han dessutom kan fås att syna ett bet på rivern utan att ha förbättrat till halva potten så kommer hans syn på turn vara riktigt -EV nästan oavsett hur liten den är.

Hade jag varit bättre på PLO8 är det möjligt att jag betat annat än pott på turn, men jag är så kass på det spelet så det är sjukt. Jag betade också pott för att jag faktiskt ville ha potten här och nu.

Fast om du kan få potten nu så vill du ju inte ha potten nu, då har du alldeles för stor equity för att vilja ha en fold.

Jag vill inte få ett 300-bet synat, då ligger det 1100-1200 i potten och en mängd kort som skrämmer livet ur mig.

Du har en låg som inte går att förfalska och färgen har redan gått in. Så jag förstår inte varför du är så rädd för rivern.

Blir jag synad på turn så händer i och för sig samma sak i en större pott, men risken är att han inte foldar händer som kan göra det jobbigt för mig på rivern.

Du menar händer som har blockat nötlågdrag plus färg, steg- eller kåkdrag? De lägger sig knappast även om du betar pott.

Du borde äga halva potten, hade han haft nötlåg OCH färgdraget på floppen hade han nog tryckt tillbaka.

Fast det vore ju inte så lyckat mot en spelare som parre som kan gå väldigt långt med kassa händer om man inte ger honom en anledning att sluta. Han kan ju dessutom inte vara i närheten av säker på att få någon action om han reraisar igen, om han inte är tämeligen säker på att parre har just nötlågen och då borde han inte syna med någon annan hand över huvud taget.

Länk till kommentar

Okej, intressant diskussion och synpunkter. Fortsätt gärna ifall ni har nått mer att säga, jag drar mig ut och satsar istället på att ta till mig av alla tips och råd ;)

Här kommer resultatet:

På turn betar jag alltså pott som sagt.

Fi steker ett tag.. sedan översteker han. Mumlar något om att hans låg inte kan stå men att han har redraws. Nu vet jag att jag har honom krossad. Han tänker lite till, frågar hur mycket jag har.

Jag: Jag täcker dig.

Han: Nej, jag tror vi har lika mycket.

(lägger ut 3 blåa och typ 2 svarta marker, samt har en hög Bangladesh kvar)

Jag: Det verkar stämma, vi har nog lika mycket.

Han steker ännu lite längre, men lägger ner.

Nu i efterhand tror jag att hans mest troliga hand är set+låg, kanske med utköpskort för split även på lågen. Alltså borde jag kanske betat mindre för att få med honom i potten, men som sagt så är jag riktigt kass på PLO8.

Länk till kommentar

Varför i hela friden då?

Iofs ger han på så sätt alla set ett freecard - men om han är uppe mot split eller färg så är han antagligen in deep shit pga inga re-draws.

Med sin image skulle han iofs kunna betta ut men jag hade iaf check/synat ner.

Vill inte sätta mig i knipa genom att bli pott-raisad.

Länk till kommentar