LtPayne Postad 8 September , 2005 Rapport Postad 8 September , 2005 Har gått bra i pokern senaste månaden men senaste dagarna har jag stått och stampat utan att komma vidare. Rådet jag fått på forumet är att rannsaka mitt eget spel, som denna hand till ex, vad gjorde jag rätt och vad var fel? *********** # 3 ************** PokerStars Game #2528228256: Tournament #12088747, Hold'em No Limit - Level VI (100/200) - 2005/09/08 - 15:35:19 (ET) Table '12088747 54' Seat #2 is the button Seat 1: Keyser_s0z3 (2825 in chips) Seat 2: shawn5 (4745 in chips) Seat 3: Ernie The K (5063 in chips) Seat 4: horoskop (3675 in chips) Seat 5: FinsFan1322 (2275 in chips) Seat 6: LtPayne (4990 in chips) Seat 7: PlayaPlz (3595 in chips) Seat 8: osugambler (8277 in chips) Seat 9: TEXSHRAM (14705 in chips) Ernie The K: posts small blind 100 horoskop: posts big blind 200 *** HOLE CARDS *** Dealt to LtPayne [A Q ] FinsFan1322: folds LtPayne: raises 200 to 400 PlayaPlz: folds osugambler: folds TEXSHRAM: calls 400 Keyser_s0z3: folds shawn5: folds Ernie The K: folds horoskop: calls 200 *** FLOP *** [4 7 5 ] horoskop: bets 200 LtPayne: raises 400 to 600 TEXSHRAM: calls 600 horoskop: calls 400 *** TURN *** [4 7 5 ] [Q ] horoskop: bets 200 LtPayne: raises 1400 to 1600 TEXSHRAM: calls 1600 horoskop: folds *** RIVER *** [4 7 5 Q ] [9 ] LtPayne: bets 800 TEXSHRAM: raises 3600 to 4400 Citera
rickie Postad 8 September , 2005 Rapport Postad 8 September , 2005 Personligen skulle jag nog: Höjja mer preflop och på floppen. Och sen check/synat på river för o provocera bluff från missat drag. Han betalar ju dyrt för o dra ut på river, o det var ju rätt bra iaf. Citera
Stoneburg Postad 8 September , 2005 Rapport Postad 8 September , 2005 Preflop bör du höja mer, minst 600. Miniraise är bara dumt, bättre att limpa i så fall. På floppen har du två overcards och inget mer, kan lika gärna folda även om en raise bluff för att representera överpar är ok. På river bör du folda eftersom det enda då slår är ett bustat färgdrag. Killen har suttit och synat bets och raisar hela vägen och går sen allin på river, han måste ha ett monster. Citera
LtPayne Postad 8 September , 2005 Författare Rapport Postad 8 September , 2005 Så dåligt självförtroende gör att jag bettar för lite och sen gör en tiltsyn på river... Lossnade iofs ikväll och jag vann några turneringar, så min bad streak är iaf borta. Tack för konstruktiva svar, jag andvände tipsen redan ikväll med gott resultat (med bla AQ). Citera
Hjort Postad 9 September , 2005 Rapport Postad 9 September , 2005 Från postningsreglerna för PHH: 1) Inga resultat. Klipp alltid bort resultatsdelen av din post och berätta heller inte om utgången av handen förren diskussionen haft sin gång. Orsaken till det är tvåfaldig, dels är det väldigt svårt att inte låta sitt tänkande färgas av utgången om man känner till den och dels är det för att undvika poster om fyrtal vs fyrtal, bad beats och annat trist. Notera att all information som följer det sista viktiga beslutet ska bort. Exempelvis turn- och riverkort när man blir all-in på floppen. Citera
Hjort Postad 9 September , 2005 Rapport Postad 9 September , 2005 Preflopp spelar jag ungefär som dig, fast min öppningshöjning är på 2,5bb. Floppen är ju riktigt hemsk för AQ och en eventuell bluff lyckas ju antagligen nästan bara få loss sämre händer (överpar lägger sig knappast, möjligen att mellan - eller bottenparet gör det). Så jag lutar mer åt syn här än en höjning, om du nu ska höja så kanske det är bättre att göra en höjning som motståndarna inte måste syna om de har något. På turn så betar din motståndare in i dig igen när du höjde på rundan innan och killen bakom synade dig. Det är jäkligt suspekt och betyder antagligen att han har monster eller försöker komma till showdown billigt. Så en höjning här känns ju helt rätt, om samme kille då reraisar är det dags att bli jäkligt orolig. På river kan du ju faktiskt checka, killen bakom dig har synat bet+höjning på två gator och sitter knappast på en sämre dam utan antingen på ett drag eller något som tål att slöspelas. Kan vara läge att checka in ett bet där och syna. Preflop bör du höja mer, minst 600. Miniraise är bara dumt, bättre att limpa i så fall. Håller absolut inte med, miniraise får väldigt stor effekt för mängden pengar man lägger i potten samtidigt som det commitar en mycket mindre än en 3bb-raise (bara minraisen är ju på nästan 10% av stacken) och man därmed kan höja fler händer. Limp däremot vore katastrof. Citera
LtPayne Postad 9 September , 2005 Författare Rapport Postad 9 September , 2005 Är reltivt ny på forumet så tack att du påpekade reglerna. Jag betade ut på floppen för att ta kommandot och representera ett överpar, gillar att vara lite bully, ville även få mer information. Min read på fi denna gång var att horoskop satt med nåt drag av nåt slag, färg eller stegdrag, och TEXSHRAM överlag gillade att syna det mesta. Så när jag träffar Q på turn som vill jag avsluta samtliga drag och vinna potten rakt av, men TEXSHRAM synade (som vanligt). Min bet på river var både en valuebet samt att jag var lite osäker, ville ha mer information samt slippa en överbet/bluff från fi. Min call på TEXSHRAM:s höjning var en tiltcall då han har bufflat mig ur flera händer innan, det var klart ett misstag. Då jag lirar low-limit så möter jag så mycket tomtar att jag lätt överspelar hyfsade händer. Här är ett fint exempel från igår: Bettar hårt preflop (många callers), på flop (2callers), och ser till att han blir all-in på turn (1call) http://www.cantab.nu/janke/tomtesyn2.jpg Citera
LtPayne Postad 9 September , 2005 Författare Rapport Postad 9 September , 2005 stars bra eller? Jag är helnöjd med Pokerstars, plussar i princip dagligen. Citera
Stoneburg Postad 9 September , 2005 Rapport Postad 9 September , 2005 Preflop bör du höja mer, minst 600. Miniraise är bara dumt, bättre att limpa i så fall. Håller absolut inte med, miniraise får väldigt stor effekt för mängden pengar man lägger i potten samtidigt som det commitar en mycket mindre än en 3bb-raise (bara minraisen är ju på nästan 10% av stacken) och man därmed kan höja fler händer. Limp däremot vore katastrof. 600 är ju 3xBB, du föreslår 2,5bb... tycker inte det är så stor skillnad. Jag brukar höja 3-4bb, mer i början när blindsen är små. Miniraise tycker jag är fel eftersom det i stort sett gör att BB bör syna med vad som helst, 3xBB brukar ha *mycket* större chans att sno blindsen. Hellre fold än miniraise. Resonemanget FÖR miniraise skulle väl vara att man hoppas få spela HU mot BB med position och efter att visat styrka preflop. Risken för att någon re-raisar för att du visat svaghet (då förlorar du dubbelt så mycket som om du limpat) och att chansen att man snor blinden blir så liten tycker jag saboterar det upplägget. Citera
Hjort Postad 9 September , 2005 Rapport Postad 9 September , 2005 Miniraise tycker jag är fel eftersom det i stort sett gör att BB bör syna med vad som helst, 3xBB brukar ha *mycket* större chans att sno blindsen. Hellre fold än miniraise. Det där stämmer inte alls med mina observationer av turneringsspel, vad jag märkt så bestämmer sig de flesta för att spela en hand eller inte ur mörkarna oavsett om öppningshöjningen är 2bb, 2,5bb eller 3bb. Att det skulle vara stor skillnad i foldfrekvens i allmänhet från mörkarna om man höjer 2bb eller 3bb köper jag inte alls. För övrigt så borde inte bb syna med vad som helst ens i fixlimit och i NL är hans omvända implicita odds extremt mycket värre med skräpiga händer. Resonemanget FÖR miniraise skulle väl vara att man hoppas få spela HU mot BB med position och efter att visat styrka preflop. Det är väl ett utmärkt resultat. Risken för att någon re-raisar för att du visat svaghet (då förlorar du dubbelt så mycket som om du limpat) och att chansen att man snor blinden blir så liten tycker jag saboterar det upplägget. Överlag så reraisar folk alldeles, alldeles för lite i turnerngar och det är något man exploaterar genom att göra många små höjningar istället för färre större höjningar. Citera
Stoneburg Postad 9 September , 2005 Rapport Postad 9 September , 2005 Miniraise tycker jag är fel eftersom det i stort sett gör att BB bör syna med vad som helst, 3xBB brukar ha *mycket* större chans att sno blindsen. Hellre fold än miniraise. Det där stämmer inte alls med mina observationer av turneringsspel, vad jag märkt så bestämmer sig de flesta för att spela en hand eller inte ur mörkarna oavsett om öppningshöjningen är 2bb, 2,5bb eller 3bb. Att det skulle vara stor skillnad i foldfrekvens i allmänhet från mörkarna om man höjer 2bb eller 3bb köper jag inte alls. Det förklarar ju skillnaden i åsikter om inte annat, min erfarenhet är nämligen den motsatta. Personligen synar jag en miniraise med junk som T8o medan jag foldar mot en 3xBB raise. Min turneringserfarenhet är mest från Expekt, $5-20 SnG's och $1-25 MTT. För övrigt så borde inte bb syna med vad som helst ens i fixlimit och i NL är hans omvända implicita odds extremt mycket värre med skräpiga händer. Ju grundare stackar detso mindre omvända implicita odds. Jag spelar inte FL så det kan jag inte uttala mig om men jag tycker som sagt att det bästa resultatet när jag höjer med AQ är att jag får blindsen. Resonemanget FÖR miniraise skulle väl vara att man hoppas få spela HU mot BB med position och efter att visat styrka preflop. Det är väl ett utmärkt resultat. Eh... ja. Det var det jag menade, det var därför jag lade till "medaljens baksida" nedan. Risken för att någon re-raisar för att du visat svaghet (då förlorar du dubbelt så mycket som om du limpat) och att chansen att man snor blinden blir så liten tycker jag saboterar det upplägget. Överlag så reraisar folk alldeles, alldeles för lite i turnerngar och det är något man exploaterar genom att göra många små höjningar istället för färre större höjningar. Återigen verkar vår erfarenhet skilja sig. Tycker re-raisar är relativt vanliga, nästan obligatoriska med alla premiumhänder och en del inte så premium. Jag måste hamna på mer loose/aggro bord än du. Citera
Recommended Posts