Gå till innehåll

NLT - SnG, jobbig AKs


iremmats

Recommended Posts

SnG 50+5 (QoS notering)

 

Ok, handen är som följer.

 

Jag hittar AKs utg någon av de första händerna och höjer till 60 (4BB). Alla har lika stora stackar =1000.

 

Jag får nu en reraise till 180 av en kille jag spelat mot tidigare, jag kan med 99% säkerhet säga att han har QQ. Han är en medelbra spelare.

 

Vad bör jag göra nu? Jag vet att han inte kommer folda mot en all in.

 

Antag att jag synar, floppen ger mig ett färgdrag med T hög. Hur bör jag spela den? Återigen vet jag att han inte kommer folda.

 

* RP och flytt till PHH - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nu en reraise till 180 av en kille jag spelat mot tidigare, jag kan med 99% säkerhet säga att han har QQ. Han är en medelbra spelare.

 

Du synar såklart och lägger dig om du ligger efter på floppen. Om du hittar färgdraget får du väl antingen checksyna eller checkfolda beroende på potodds.

 

Men jag förstår egentligen inte varför du frågar på detta forum, med din skicklighet på att läsa folk borde du ju vara världens bästa pokerspelare och multimiljonär redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man känner på sig vad vissa spelare har ibland bara... ibland gissar man superfel dock.

 

Men iaf, tanken var väl att försöka hitta A eller K på floppen, klart han foldar mot starkt motstånd då.

 

Som det blev nu så synade jag, plockade upp nötfärgdraget med två överkort till hans QQ. Är det berättigat att ställa in på den floppen? Som väldigt knapp favorit. Trots allt han som måste syna... fast han kommer ju tro att han leder stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här tidigt i turneringen tycker jag det är bra att få in pengarna, trots att edgen är liten. Man kan ju tänka sig att check-raisa all-in istället för att ställa in direkt. Närmare bubblan kanske man kan omvärdera. Men du resonerar ju lite som om ni spelar med öppna kort (åtminstone hans kort)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst handen helt perfekt, det är jag mycket nöjd med. Det jag ville ha upp till diskussion är huruvida en all in på floppen är lite väl riskabelt, man vill ju undvika coinflips.

 

Jag vet att han inte foldar på den floppen och jag vet att jag är favorit. Samtidigt vet jag att han inte vet att jag är favorit. Det känns också grymt vekt att check-folda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checksyna då? Då finns ju en möjlighet att få frikort. Fast å andra sidan får du ju inte det om han nu har QQ och kommer betta tilräckligt för att få dig committed vid en syn. Så hur du än vrider och vänder på det blir det all in på floppen, givet att han nu har QQ (vilket inte alls är säkert iofs, men nu vet du tydligen det..). Alltså handlar det bara om huruvida du vill gambla eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst handen helt perfekt, det är jag mycket nöjd med.

 

Jag förstår det, jag önskar att jag hade samma förmåga som du. ;)

 

Hur kan du förresten utesluta AA och KK helt och hållet? Har han någon av de händerna är du ju underdog. Har inte räknat, men jag tror inte att han behöver ha de händerna särskilt många procent av gångerna för att det skall vara -EV att gå all-in på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade sett honom spela AA tidigare på ett annat bord och kände mig ganska säker på att han inte hade den eller KK. Aja, efter ett tusental turneringar känner man igen när vissa har AA resp QQ.

 

Men iaf, jag synade iaf preflop för att folda om jag inte plockade upp A eller K. Floppen kom som sagt T hög med nötfärgdrag. Jag stekte lite och gick all in, kände att jag var tvungen att ge honom chansen att folda.

 

Kändes dock fel direkt efter, han kommer syna och jag tvingas ta en alltför tidig coinflip.

 

Känner jag på mig att han har AA eller KK foldar jag direkt preflop. Ingen syn där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan med 99% säkerhet säga att han har QQ.

Det kan du ju förstås inte. Man kan ju säga så här, om du verkligen trodde dig vara så säker så skulle du vara jätteglad åt ett bet där du lägger 2000 för att vinna 100 på att han har just QQ.

 

Vad bör jag göra nu? Jag vet att han inte kommer folda mot en all in.

Under de tämeligen orealistiska förutsättningarna kan du ju pröva att folda. Massivt omvända implicita odds mot någon som inte kan ha sämre än QQ. Om han du nu inte är säker på att han har exakt QQ, då kan du ta en flopp, om han faktiskt inte är så förutsägbar som du tror att han är (imo mycket troligt) får du ju ta en flopp ändå. Möjligen kan det vara lite bättre EV i att ställa in preflopp så man garanterar sig 5 sedda kort, annars så får man ju lägga sig på floppen något under 2/3 av tiden.

 

Antag att jag synar, floppen ger mig ett färgdrag med T hög. Hur bör jag spela den? Återigen vet jag att han inte kommer folda.

Checkraisa all-in borde ju funka, visserligen blir det ju coinflip men det är ju bra mycket bättre än att han trycker in degen på turn när det inte kommer A,K eller trefärg. Att trycka rätt av verkligen skriker färgdrag så på det sättet minimerar du nog din foldequity. Och andra sidan potcommitar ju sig den andra snubben om han betar så det spelar nog inte så väldigt stor roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade sett honom spela AA tidigare på ett annat bord och kände mig ganska säker på att han inte hade den eller KK. Aja, efter ett tusental turneringar känner man igen när vissa har AA resp QQ.

 

Men iaf, jag synade iaf preflop för att folda om jag inte plockade upp A eller K. Floppen kom som sagt T hög med nötfärgdrag. Jag stekte lite och gick all in, kände att jag var tvungen att ge honom chansen att folda.

 

Kändes dock fel direkt efter, han kommer syna och jag tvingas ta en alltför tidig coinflip.

 

Känner jag på mig att han har AA eller KK foldar jag direkt preflop. Ingen syn där.

 

Hur skulle han spela annorlunda med AA eller KK? Skulle han dröja längre med höjningen? Skulle han höja mer/mindre? Nu känner du på dig att han har QQ, en känsla du värderar till 99%. Vad får dig att känna så? Att jag frågar är dels för att jag är intresserad (skulle själv vilja ha sådana reading skills) och att dels för att poängtera att det kan bli extremt kostsamt i längden att lita för mycket på sina känslor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja, efter ett tusental turneringar känner man igen när vissa har AA resp QQ.

 

Jag kan förstå om du är hyfsat säker på QQ-99 (vanligt att folk spelar dessa par hårdare än AA-KK), men inte att du är 99% säker på just QQ. Fast i detta fall spelar det ju mindre roll, dina odds är ju i stort sett de samma oavsett vilket av paren han har, i alla fall pre flop.

 

Jag hade förmodligen gått all in före floppen. Du har odds och kan två sekunder senare starta en ny turnering om du missar. Om jag bara synat skulle pengarna åkt in efter floppen istället. Coin flips är spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade sett honom spela AA tidigare på ett annat bord och kände mig ganska säker på att han inte hade den eller KK. Aja, efter ett tusental turneringar känner man igen när vissa har AA resp QQ.

 

Men iaf, jag synade iaf preflop för att folda om jag inte plockade upp A eller K. Floppen kom som sagt T hög med nötfärgdrag. Jag stekte lite och gick all in, kände att jag var tvungen att ge honom chansen att folda.

 

Kändes dock fel direkt efter, han kommer syna och jag tvingas ta en alltför tidig coinflip.

 

Känner jag på mig att han har AA eller KK foldar jag direkt preflop. Ingen syn där.

 

Om du "vet" att han har 1 par < KK så är det inget att fundera över?

Du ger honom chansen att lägga sig. Om han lägger sig är det jättebra, om han synar är det också bra.

 

Om du verkligen är så bra på att läsa händer tycker jag du ska spela $5k Sit'n Go i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade sett honom spela AA tidigare på ett annat bord och kände mig ganska säker på att han inte hade den eller KK. Aja, efter ett tusental turneringar känner man igen när vissa har AA resp QQ.

 

Men iaf, jag synade iaf preflop för att folda om jag inte plockade upp A eller K. Floppen kom som sagt T hög med nötfärgdrag. Jag stekte lite och gick all in, kände att jag var tvungen att ge honom chansen att folda.

 

Kändes dock fel direkt efter, han kommer syna och jag tvingas ta en alltför tidig coinflip.

 

Känner jag på mig att han har AA eller KK foldar jag direkt preflop. Ingen syn där.

 

Hur skulle han spela annorlunda med AA eller KK? Skulle han dröja längre med höjningen? Skulle han höja mer/mindre? Nu känner du på dig att han har QQ, en känsla du värderar till 99%. Vad får dig att känna så? Att jag frågar är dels för att jag är intresserad (skulle själv vilja ha sådana reading skills) och att dels för att poängtera att det kan bli extremt kostsamt i längden att lita för mycket på sina känslor.

 

Han skulle spelat sin AA/KK långsammare, det VET jag. Nu sätter jag honom på QQ, jag spelar handen helt utifrån den känslan. Hade floppen kommit AKQ hade jag foldat på stubinen.

 

Exakt vad som får mig att känna så? Tidigare händer han spelat, lite den tid det tog för han att betta, hur mycket han bettade osv. En annan sak jag lärt mig är att det tvärtemot vad du säger är kostsamt att inte lita på sina känslor. Har tryckt all in flera gånger med KK vs AA i cashgames trots att jag velat folda, men man kan ju inte folda KK i cashgames preflop sägs det ju...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja, efter ett tusental turneringar känner man igen när vissa har AA resp QQ.

 

Jag kan förstå om du är hyfsat säker på QQ-99 (vanligt att folk spelar dessa par hårdare än AA-KK), men inte att du är 99% säker på just QQ. Fast i detta fall spelar det ju mindre roll, dina odds är ju i stort sett de samma oavsett vilket av paren han har, i alla fall pre flop.

 

Jag hade förmodligen gått all in före floppen. Du har odds och kan två sekunder senare starta en ny turnering om du missar. Om jag bara synat skulle pengarna åkt in efter floppen istället. Coin flips är spännande!

 

Nu vet ju trådskaparen att FI inte kommer folda mot en allin preflop, så då är det väl ingen mening med att gå allin.

 

Fast det är klart, trådskaparen verkar veta en jävla massa om den här motståndaren, sånt man inte vet om man inte lirat massa mot personen ifråga..

 

 

När man leder på floppen med sitt färgdrag o överkort är det väl bara o ställa in, ligger ju redan en del marker inne i potten så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja, efter ett tusental turneringar känner man igen när vissa har AA resp QQ.

 

Jag kan förstå om du är hyfsat säker på QQ-99 (vanligt att folk spelar dessa par hårdare än AA-KK), men inte att du är 99% säker på just QQ. Fast i detta fall spelar det ju mindre roll, dina odds är ju i stort sett de samma oavsett vilket av paren han har, i alla fall pre flop.

 

Jag hade förmodligen gått all in före floppen. Du har odds och kan två sekunder senare starta en ny turnering om du missar. Om jag bara synat skulle pengarna åkt in efter floppen istället. Coin flips är spännande!

 

Nu vet ju trådskaparen att FI inte kommer folda mot en allin preflop, så då är det väl ingen mening med att gå allin.

 

Fast det är klart, trådskaparen verkar veta en jävla massa om den här motståndaren, sånt man inte vet om man inte lirat massa mot personen ifråga..

 

 

När man leder på floppen med sitt färgdrag o överkort är det väl bara o ställa in, ligger ju redan en del marker inne i potten så.

 

Det krävs inte speciellt mycket kunskap för att veta att en motståndare som har QQ inte foldar på den floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nej, det är inte bara att ställa in trots att jag är favorit. Jag tvingas till en coinflip vilket jag helst vill undvika. För att återvända till grundfrågan. Vad är rätt att göra i dessa lägen i längden? Skippa allt tjafs om att jag kan eller inte kan läsa mina motståndare i vissa lägen tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet ju trådskaparen att FI inte kommer folda mot en allin preflop, så då är det väl ingen mening med att gå allin.

 

In med 940 för att vinna 2025. Alltså behöver man inte mer än 46.4% chans att vinna, AKs har väl åtminstone 47%? Plus EV m a o. Om man nu behöver någon mer motivering än den otroligt härliga spänningen när floppen kommer ;) .

 

Däremot är det tveksamt om jag skulle släppt lös gamblern i mig i en dyr MTT, i alla fall så tidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nej, det är inte bara att ställa in trots att jag är favorit. Jag tvingas till en coinflip vilket jag helst vill undvika. För att återvända till grundfrågan. Vad är rätt att göra i dessa lägen i längden? Skippa allt tjafs om att jag kan eller inte kan läsa mina motståndare i vissa lägen tack.

 

Ok, du behöver syna med 120 i en pott på 10+20+60+180=270. Spelaren är ju medelbra, så han kommer knappast överspela sina QQ om A eller K floppar. Du har sex outs, vilket inte ger tillräckligt bra odds för de pottodds du får. Alltså borde du folda preflop.

 

När du nu synar, floppar du färgdrag med överkort, med andra ord har du en liten edge. Eftersom ni inte är ens i närheten av bubblan är jag ganska säker på att det är rätt att ställa in här i längden. Om du åker är det bara att starta upp en ny SnG och om du vinner har du ett mycket bra läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nej, det är inte bara att ställa in trots att jag är favorit. Jag tvingas till en coinflip vilket jag helst vill undvika. För att återvända till grundfrågan. Vad är rätt att göra i dessa lägen i längden? Skippa allt tjafs om att jag kan eller inte kan läsa mina motståndare i vissa lägen tack.

 

Menade iförsig huruvida han lägger sin QQ preflop eller inte och inte på floppen.

 

Ser gärna en motivering till varför det inte bara är o ställa in som favorit med bra pottodds?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop: Höj eller all-in ser fel ut med tanke på att han är favorit och du är bara inne med 6% av markerna. Däremot ser du ut att ha odds att dra ut QQ på flop, speciellt med tanke på att han nog betalar lite även om A eller K kommer, så jag säger syn.

 

Flop: Eftersom det ligger 385 i potten och du är favorit så är lägg inte aktuellt. Det står mellan all-in och check-syn som jag ser det. All-in har en förväntad vinst på ca 270 marker (0.54 * 2025 - 820). Frågan är om check-syn kan mäta sig med detta. Intressant nog ska QQ checka bakom om han vet vad du har men i praktiken blir det nästan alltid bet. Om han tex betar 200 så har du vid syn en vinst på ca 60 marker på direkta pottodds (1/3 * 785 - 200) . Som en approximation antar jag dessutom att du tar allt om du träffar flush men vinner bara potten om A eller K kommer, dvs du vinner 620 1/5 av gångerna. Räknar vi ihop ser det svårt ut att vinna mer än 270 marker på denna variant. Å andra sidan riskerar du inte att åka ut, så det kanske ska övervägas i alla fall.

 

Synd att du inte lirade i WSOP. Du hade tagit minst tre bracelets med sådana här reads.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...