Svinto Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 Vet du förresten hur jag ska göra med sinusekvationen ovan? Inte på rak arm, men testa att skriva om den till t.ex sin(5a)cos(pi/7)+cos(5a)sin(pi/7)=sin(2a)cos(pi/6)cos(2a)(pi/7) så kanske det blir klarare. Jag minns inte riktigt hur det gick till, men jag tror inte att det är så enkelt som att bara plocka ut argumenten till sinusfunktionen och slänga på n*2pi, men det var flera år sen jag plågades av det där och har inte funderat jättemycket på det sen dess Citera
Milo Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 För att inte starta en ny så: f(x ) = 3x + 5, <_ x <_ 10 Bestäm funktionens a) Definionsmängd b) Värdemängd Jag har inte kommit så lång i matten, men blev intresserad av vad som menas med det där? Det saknas nåt. asså, jag beyöver mest en förklaring om det skulle gå. Det står tydligen bara det, men svaren är a) 0 <_ x <_ 10 b) 5 <_ y <_ 35 kan d va till nåt hjälp? ("_" ska vara under "<") Citera
snetreff Postad 6 September , 2005 Författare Rapport Postad 6 September , 2005 "baka in" n*2pi när du tar bort sin:5a+pi/7=2a+pi/6 + n*2pi pi-(5a+pi/7)=2a+pi/6 + n*2pi och sen löser du a. Kom ihåg, att det går inte, att först lösa a och sen baka in n*2pi. Tydligen blir det rätt när man bakar in n*2pi efter att ha löst ekvationen, men inte efter att ha tagit bort sin. Citera
heltok Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 För att inte starta en ny så: f(x ) = 3x + 5, <_ x <_ 10 Bestäm funktionens a) Definionsmängd b) Värdemängd Jag har inte kommit så lång i matten, men blev intresserad av vad som menas med det där? Det saknas nåt. asså, jag beyöver mest en förklaring om det skulle gå. Det står tydligen bara det, men svaren är a) 0 <_ x <_ 10 b) 5 <_ y <_ 35 kan d va till nåt hjälp? ("_" ska vara under "<") förstår inte vad som är det svåra? a) antagligen ska det stå "0 <_ x <_ 10" i frågan och det är ju svaret på a) b) är det ju en vanlig linjär(obs jag skrev inte lineär) funktion så stoppa in ändvärdena och du kommer få ut värdemängden dvs 0*3+5 <_ y <_ 10*3+5 Citera
kydyl Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 usch era Euro som unionstecken blir lite väl mycket EU i min skalle.... nä union tecken är det inte. Tecknet betyder "tillhör" så om jag skriver x€D så menar jag att x tillhör mängden D Nu ser det ju inte riktigt ut så i verkligheten, det ska bara vara ett streck i mitten men man förstår ju. Unionstecknet är ett U och om jag skriver A U B så menar jag att alla element i aningen A eller B Mostsatsen är ett upp och nervänt U som betyder "snitt" och är de element som finns i båda A och B. Ja nu var det ju inte mängdlära det här handlade om men det var lika bra att reda ut begreppen. Citera
Bein Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 b)Df=]-9,-6] f'(x)>0, x€Df => det finns f^-1 (f' måste finnas för alla x€]-9,-6], men det behöver du inte visa här) Med andra ord: f'(x) måste ha samma tecken för alla x€Df, då finns f^-1 för alla x€Df. I det här fallet är f'(x€Df)<0.. håller med, andra ord är bättre än första (för att f^-1 skulle finnas för viss f, behövs f' inte, men det har inget med det här att göra) precis! Citera
heltok Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 usch era Euro som unionstecken blir lite väl mycket EU i min skalle.... nä union tecken är det inte. Tecknet betyder "tillhör" så om jag skriver x€D så menar jag att x tillhör mängden D Nu ser det ju inte riktigt ut så i verkligheten, det ska bara vara ett streck i mitten men man förstår ju. Unionstecknet är ett U och om jag skriver A U B så menar jag att alla element i aningen A eller B Mostsatsen är ett upp och nervänt U som betyder "snitt" och är de element som finns i båda A och B. Ja nu var det ju inte mängdlära det här handlade om men det var lika bra att reda ut begreppen. jo, jag vet... liggande U betyder delmängd glömde du ta upp.... Citera
Alexei Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 "baka in" n*2pi när du tar bort sin:5a+pi/7=2a+pi/6 + n*2pi pi-(5a+pi/7)=2a+pi/6 + n*2pi och sen löser du a. Kom ihåg, att det går inte, att först lösa a och sen baka in n*2pi. Tydligen blir det rätt när man bakar in n*2pi efter att ha löst ekvationen, men inte efter att ha tagit bort sin. Nej, det stämmer inte. Citera
torch Postad 6 September , 2005 Rapport Postad 6 September , 2005 "baka in" n*2pi när du tar bort sin:5a+pi/7=2a+pi/6 + n*2pi pi-(5a+pi/7)=2a+pi/6 + n*2pi och sen löser du a. Kom ihåg, att det går inte, att först lösa a och sen baka in n*2pi. Tydligen blir det rätt när man bakar in n*2pi efter att ha löst ekvationen, men inte efter att ha tagit bort sin. Nej, det stämmer inte. Precis.. man kan väl inte baka in n*2pi i a? När koefficienterna framför a är 5 resp. 2? Orkar knappt tänka på det.. var för länge sedan jag läste trigonometri.. Citera
Recommended Posts