Gå till innehåll

Hjälp med en matteuppgift!


snetreff

Recommended Posts

Skulle behöva lite tips till och hjälp till följande uppgift, ska vara inne i morgon och jag kommer inte träffa någon att fråga om hjälp innan dess.

 

 

Studera funktionen f(x)=x^2+6x+4. För varje definitionsmängd

 

(a) Df =]-6,3[ (b) Df=]-9,-6]

 

Gör följande: Bestäm värdemängderna Vf för f. Undersök om inversen existerar och, om så är fallet, bestäm ett uttryck för den samt dess definitions- och värdemängd. Rita grafer till f och, i förekommande fall, f^-1.

 

 

Jag kvadratkompletterade och hittade nollställen som låg inom definitionsmängden på (a), därför kan det inte finnas en invers till funktionen i det intervallet. Hur ska jag bevisa att inversen finns inom intervallet i (b), och hur gör jag ett uttryck för inversen (blir skumt för denna funktion) och hur hittar jag inversens definitionsmängd och värdemängd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte 110% säker på detta, men:

 

För att få fram inversen byter man väl bara plats på x och f(x) (y) och sedan löser ut y:

 

y(x) = x^2 + 6x + 4 => x= y^2 + 6y + 4

 

Kvadratkomplettera=> x = (y+3)^2 - 9 + 4 => x + 5 = (y+3)^2

=> +-sqrt(x+5) - 3 = f^-1(x)

 

Detta anser jag vara inversen till f(x)=x^2+6x+4.

 

Definitionsmängd för f^-1 = Värdemängd för f = [-5,oänd[

Värdemängd för f^-1 = Definitionsmängd för f = ]-oänd,oänd[

 

Angående grafer:

För f är det inte så svårt om du har nollställen. Minimum ligger iaf på (-3,-5).

För f^-1, använd Vf och Df ovan. En regel är att den i första kvadranten är spegelvänd mot sin invers (f) där spegeln är linjen f(x)=x.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag bevisa att inversen finns inom intervallet i (b), och hur gör jag ett uttryck för inversen (blir skumt för denna funktion) och hur hittar jag inversens definitionsmängd och värdemängd?

 

Just det, så är det ja, att en x^2-funktion inte får ha någon max- eller minpunkt i intervallet för att det ska gå att definiera en invers. Som du skriver har f(x) en minpunkt i (a)-intervallet (två skilda x ger inte alltid två skilda y), och har därför ingen invers.

 

Intervallet i (b) är däremot begränsat så att det går att definiera en invers. För att bevisa det borde det väl bara vara att visa att f(x) i n t e har någon max- eller minpunkt i intervallet, vilket du redan gjorde när du bevisade det motsatta för (a).

 

Df för inversen: samma som VF för f med (b):S Df. Alltså: [f(-6),f(-9)[

Vf för inversen: samma som (b):S Df för f, alltså ]-9,-6].

 

(Inversens graf är spegelvänd (spegeln i f(x)=x) mot f:s graf i alla kvadranter (i detta fall är inversens graf endast i 3e), inte bara i första som jag påstod ovan..)

 

Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a)

Df=]-6,3[

f'(-3)=0 & -3€Df => finns ingen f^-1

Vf=[-5,31[

 

b)

Df=]-9,-6]

f'(x)>0, x€Df => det finns f^-1 (f' måste finnas för alla x€]-9,-6], men det behöver du inte visa här)

y=f(x)=x^2+6x+4

=> sqrt(y+5)= | x+3 |

=> sqrt(y+5)= -(x+3) ,( ej +-, för x+3 < 0, x€]-9,-6])

=> x= -sqrt(y+5)-3

=> f^-1(x)=-sqrt(x+5)-3,

Df^-1=[4,31[ (=Vf)

Vf^-1=]-9,-6] (=Df)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta Matte D eller?

 

Grundläggande analys.

 

Ummmmm, grundläggande!!!!

Undrar då hur den avancerade kursen är ;)

 

Du vill inte veta..

 

 

b)

Df=]-9,-6]

f'(x)>0, x€Df => det finns f^-1 (f' måste finnas för alla x€]-9,-6], men det behöver du inte visa här)

 

Med andra ord: f'(x) måste ha samma tecken för alla x€Df, då finns f^-1 för alla x€Df. I det här fallet är f'(x€Df)<0..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

b)

Df=]-9,-6]

f'(x)>0, x€Df => det finns f^-1 (f' måste finnas för alla x€]-9,-6], men det behöver du inte visa här)

 

Med andra ord: f'(x) måste ha samma tecken för alla x€Df, då finns f^-1 för alla x€Df. I det här fallet är f'(x€Df)<0..

 

håller med, andra ord är bättre än första

 

(för att f^-1 skulle finnas för viss f, behövs f' inte, men det har inget med det här att göra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ummmmm, grundläggande!!!!

Undrar då hur den avancerade kursen är ;)

Och det här är väl ungefär första delen av första kapitlet i första kursen man läser... Såhär i efterhand fattar jag faktiskt inte varför jag inte hoppade av ;)

 

Nja, det är faktiskt bland det sista i första kursen.

 

Tack för all hjälp, det hela blev lite klarare nu. Har en till som jag blev lite fundersam över bara:

 

sin(5a+pi/7)=sin(2a+pi/6)

 

det blir ju två ekvationer:

5a+pi/7=2a+pi/6 samt

pi-(5a+pi/7)=2a+pi/6

 

Då jag har löst ut a, ska jag då baka in n*2pi i svaret? Var i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...