Gå till innehåll

Hur göra då någon agerar ur turn?


KalleAnka

Recommended Posts

hej,

 

 

i vår klubb så tas hans pengar tillbaka för stunden, MEN, han måste göra samma bet oavsett vad som händer innan. Så i det här fallet om vi säger att han som satt och funderade gick all in så skulle killen som agerat före sin tur få lägga in den summan han betade och sedan fundera om han ville syna all in eller inte...

 

 

Vet inte om det är regelrätt, men det funkar väldigt bra för oss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt OT, men kan berätta en rolig (?) situation med folk som talat out of turn.

 

Jag sitter i bb med QQ och sitter mig och gör mig redo att ställa in. CO sitter och funderar på sitt drag då plötsligt knappen höjer. Vi låter han ta tillbaka sin höjning och låta CO tala. CO limpar, trots att knappen visar styrka, väldigt märkligt. Knappen höjer när det är hans tur. Tilläggas ska att jag var shortstackad men hittar ändå folden.

 

CO var hyffsat duktig och varför i helvete gjorde han så? När det sen kommer till honom igen så ställer han in, blir synad och visar såklart upp AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jag har grävt i de olika regelverken, bland annat i Rober't Rules of Poker, som är ett måste och en första anhalt för dem med regelfrågor. De regler som Ciaffone tagit med, är de som kan kallas universella och används också av Tournament Directors Association (TDA). I vår klubb så ska vi precis införa de mer korrekta reglerna för vad som händer om man agerar out of turn:

 

Den som agerar ”out of turn”, är bunden av sin handling när det blir dennes tur.

a. Ifall spelaren checkar out of turn, får denne inte betta eller raisa ifall det checkas fram till denne.

b. Ett agerande eller muntlig handling out of turn kan bli bindande, om ingen annan spelare innan det blir dennes tur synar, bettar eller raisar.

Ex: A checkar och innan B agerat så bettar C. Om B väljer att checka, så är C bunden att betta. Ifall B istället väljer att betta eller syna, är C inte bunden.

c. Ifall spelaren synar out of turn, får denne inte raisa under några som helst omständigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör en variation på ovanstående.

 

i fall b, så kör vi med att spelaren är bunden till sin handling oavsett vad spelaren vars tur det egentligen är gör.

 

Exempel:

Det är spelare A höjer till 20. Det är spelare B's tur, men spelare C säger syn out of turn.

Om nu spelare B foldar så gäller C's syn, samma sak om B också synar.

Men om B höjer, så får spelare C inte ta tillbaka sina pengar, utan måste nu välja att syna B's höjning, eller folda och bli av med "syn-pengarna" som blev en del av potten så fort spelare C sa syn.

 

Här kör vi dock med varianten att C även får lov att höja ytterligare. Det är lite fel, men det blir en utjämning iochmed att C blir av med extrapengar dom fallen då B höjer och C foldar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har vunnit 3 sng på raken och kom 2a på en, plus att jag vann en HU turnering, allt på samma kväll....dock spelade jag bara för 5E inköp på samtliga =)

 

Tack Tedilito! Då vet vi exakt vad som gäller när någon agerar out of turn. KRISTALKLART!

 

Så skönt långt OT man kan komma! Underbar människa =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...