Gå till innehåll

Sannolikhet att någon tilldelas AA vid ett SH-bord?


JoseGuti

Recommended Posts

Har för mig att sannolikheten för att få ett specifikt par är cirka 1 på 200 drygt. Således bör man ju multiplicera sannolikheterna med varandra, det blir ju något större sannolikhet att få KK när någon annan redan fått AA eftersom 2 kort är borta. Så 1\200 * 1\200 cirkus = ungefär 1 på 4000

 

Har jag nåorlunda rätt eller är jag helt ute och cyklar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du räknar på att en person ska få AA så räknar man väl att man tar 2 kort från en lek?

Så kan man ju inte göra när man räknar med 10 spelare?

 

ja fan, du har nog rätt. Sannolikheten att minst en spelare får AA borde vara 1-sannoliheten att ingen får AA.

 

Sannolikheten att ingen får AA är ju (1-1/221)^10

 

Sannolkheten att minst en får AA blir då 1-(1-1/221)^10 ~0.0443

 

Eller också är jag bara för trött för att kunna tänka klart nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va ni krånglar till det!

 

Om chansen att få AA är 1 på 221, så måste ju chansen att någon på ett 10-mannabord får AA bli 10 på 221, och på ett sexmannabord 6 på 221.

 

Chansen för dig att få AA blir ju inte mindre eller större för att det är fler spelare vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va ni krånglar till det!

 

Om chansen att få AA är 1 på 221, så måste ju chansen att någon på ett 10-mannabord får AA bli 10 på 221, och på ett sexmannabord 6 på 221.

 

 

Nix, för om vi spelade på ett 221-mannabord (tänk dig då en jävla massa kortlekar) så skulle alltså sannolikheten vara 100%. Detta inser man ju är omöjligt.

 

Ännu intressantare är med ett 222-mannabord då sannolikheten är ÖVER 100%.

 

Sannolikheten att ingen får AA är ju (1-1/221)^10

 

Sannolkheten att minst en får AA blir då 1-(1-1/221)^10 ~0.0443

Är rätt sätt att räkna ut det. "Fusksättet" är att ta 10*1/221, vilket ger ett relativt bra närmevärde (eftersom det är ett litet antal spelare).

 

 

Jag kan ta en liknelse till: Vad är sannolikheten för att en spelare slår en sexa med en tärning? Svar 1/6

 

Vad är sannolikheten för att någon av sex spelare slår en sexa med en tärning? Ja inte 6 * 1/6, som du nu ser... för det skulle betyda 100%, och nog har det hänt förut att sex personer som slår med en tärning misslyckats att slå en sexa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...