Mjorich Postad 4 September , 2005 Rapport Postad 4 September , 2005 Vänner, Jag är en gammal SnG-räv som har lirat tusentals 30+3 och 50+5 SnGs, med gott resultat. Problemet är att jag har kommit in i en okristelig svacka, med upprepade 15 raka (!!!) utanför pengarna och så vidare. Det här har givetvis lett till tvivel till egen förmåga. Vad jag behöver är lite allmänna tankar och coachning. Inget grundläggande snack, för det har jag förstås rätt bra koll på, men lite funderingar kring mina uppslag nedan och kanske andra tips ni kan ha för att få mig på rätsida igen. Några problem som uppstår är till exempel att jag ofta finner mig själv i paniklägen, det vill säga när jag sitter med 3-4 BB och känner mig tvungen att trycka UTG i princip, med en slightly above average hand. Vad säger ni om situationen ovan? Försöker ni hellre stjäla med 74o UTG fyrhandat, med 3,5bb i stacken, än att låta blinden ta dig och syna allt där istället? Jag tror även att jag har börjat titta mer på kort än position när jag stjäl, vilket kan leda till att jag hellre nu verkar vilja trycka med a6o två säten innan knappen, än k3o på knappen, vilket jag misstänker är dåligt spel. Detta leder mig osökt in på vilka stealhänder som är att föredra. Hur mycket bättre finner ni highcardade händer framför mer gedigna (men sämre HU-händer). Jag kan kanske känna att T9s är bättre att steala med i tidig pos för att minska domineringsrisken, men highcard (+ skräpkicker förstås) är bättre sent? En annan väldigt intressant fundering; hur många bb ska man ha från att gå från tight synkrav när någon blindstealar till lite mer loose? Låt säga att du plockar upp 66 och har 5 bb (inkl postad blind) när knappen stjäl. Hittar man då syn? Om man har 4 bb? Jag har ganska mycket småfrågor som gror, som sagt. Vissa kanske ter sig konstiga från en person som trots allt har mycket SnG-rutin. Tyvärr har mitt tänk fått sig en törn, efter att stealförsöken och slantsinglingarna gått åt pepparn efter taktpinne den senaste tiden... Diskutera gärna allt lite mer avancerat grytsnack här, för det mottages med intresse. Citera
olleolle Postad 5 September , 2005 Rapport Postad 5 September , 2005 Hej, ska väl börja med att säga att jag inte har lika mycker erfarenhet som du och inte är någon expert... Men jag kommenterar lite för att kanske få igång en diskussion. Jag tror även att jag har börjat titta mer på kort än position när jag stjäl, vilket kan leda till att jag hellre nu verkar vilja trycka med a6o två säten innan knappen, än k3o på knappen, vilket jag misstänker är dåligt spel. Här tror jag verkligen att din misstanke stämmer. Ingen större skillnad på A6 och K3, dessutom större risk att A6 är dominerad om du får syn. Antal folk du riskerar syn från spelar mycket större roll än skillnaden på dom två händerna, tror jag. Detta leder mig osökt in på vilka stealhänder som är att föredra. Hur mycket bättre finner ni highcardade händer framför mer gedigna (men sämre HU-händer). Jag kan kanske känna att T9s är bättre att steala med i tidig pos för att minska domineringsrisken, men highcard (+ skräpkicker förstås) är bättre sent? Hur tänker du då? En annan väldigt intressant fundering; hur många bb ska man ha från att gå från tight synkrav när någon blindstealar till lite mer loose? Låt säga att du plockar upp 66 och har 5 bb (inkl postad blind) när knappen stjäl. Hittar man då syn? Om man har 4 bb? Jag tror att man oftast måste syna här. I alla fall med 4 bb inklusive. Så länge du inte tror att knappen bara ställer in med bra händer. Men jag har säkert fel. =) Citera
Callahan Postad 5 September , 2005 Rapport Postad 5 September , 2005 En annan väldigt intressant fundering; hur många bb ska man ha från att gå från tight synkrav när någon blindstealar till lite mer loose? Låt säga att du plockar upp 66 och har 5 bb (inkl postad blind) när knappen stjäl. Hittar man då syn? Om man har 4 bb? Detta är ett någorlunda enkelt problem om man har en uppfattning om vad motståndaren höjer med för händer. Mot någon som förväntas höja med par, alla ess och två kort över nio så har du tex 54% chans och har således lätt syn. Sedan kan förstås läget i turneringen påverka sistuationen, men om du är kortsnablad och långt från pengarna så är det ungefär vad som gäller. 15 i rad utan pengar är förövrigt att vänta även för en klar vinnare om man spelat flera tusen SNG. --- Callahan Citera
Recommended Posts