Mysticum Postad 4 September , 2005 Rapport Postad 4 September , 2005 Om dagboken Hejsan! Välkommen till min pokerdagbok som jag hoppas ska bli en välskriven och läsvärd sådan. Eftersom jag anser att lite bakgrundshistoria är nödvändig är den lite seg i början, men snälla, har du ändå hittat hit tycker jag du ska läsa igenom hela. Förslag på förbättringar är mer än varmt välkomna, och tycker ni att den var intressant att läsa får ni gärna skriva en rad om detta, det uppskattar jag väldigt mycket! Den egentliga dagboken börjar när jag kommer till NL-spelet, lite längre ner, ha tålamod dit. Trevlig läsning! ”Aces full, Mike”. Teddy KGB vänder upp sina pocket rockets och visar sin ess-höga kåk till Mike McDermotts stora förtvivlan. Han sjunker ihop på bordet och bara stirrar in i tomma luften. Han vill inte tro att det är sant. Sekunderna senare ger han ifrån sig ett litet flin, han förstår fortfarande inte att det här kunde hända honom. Jag skulle ljuga om jag sa att jag vet precis hur han känner sig. I själva verket kan jag aldrig föreställa mig hur det skulle vara att förlora alla sina pengar och tvingas ta ett skitjobb bara för att ha råd att leva över huvud taget. Men den äckliga känslan som infinner sig just när Teddy KGB visar upp sina kort, den obehagliga känslan som gör att man blir helt stum och inte vet vart man ska ta vägen, den känslan känner jag definitivt igen! Det var dock väntat. Precis som jag sa till alla mina kompisar, en våg av oflyt kommer snart att infinna sig. Tyvärr fick jag ingen respons, de bara skrattade och undrade hur man kunde gnälla när man just gått 3000 spänn plus på sin första NL-vecka. Egentligen var det inte menat som något gnäll, jag ville bara klargöra för andra, men mest mig själv, att jag snart skulle råka ut för en redig portion otur. Jag fasade för den, men valde trots detta att spela vidare. Mitt namn är Rickard Nilsson och för ett par veckor sedan började jag studera på Chalmers. Nollningsperioden är förresten en av de roligaste perioder som finns, aktiviteter på både dagar och kvällar och någon fritid är inte att tala om under dessa veckor. Ingen fritid betyder också ingen poker, och efter de två första nollningsveckorna kände jag ett enormt pokersug som jag aldrig känt tidigare. Jag var bara tvungen att spela. För ganska exakt ett år sedan beställde jag ett markerset från USA. Det var dyrt som skam och jag var ganska säker på att jag skulle få ångra köpet (som jag gör med de flesta av mina dyra köp). Trots detta kunde jag inte hålla mig utan beställde hem ett fint 500-set från eBay. Veckan efter började jag lira med några kompisar och till min glada överraskning tyckte alla att det var riktigt roligt. Sedan dessa lirade vi poker minst en gång i veckan i ett halvår framöver och jag kunde därefter konstatera att pokersetet faktiskt blev ett av mina bästa köp. I början av året köpte jag boken ”Winning Low Limit Hold’em” och i februari började jag köra lite på nätet. Detta gick riktigt bra! Började på 0.25/0.50 FL på Expekt och gjorde ett par hundralappar redan första månaden. Detta var ju en förmögenhet för en gymnasiestudent och kanske var det också anledningen till att det dröjde ett par månader innan jag vågade gå upp en nivå. Även här gick det bra, och jag kunde varje månad inkassera en extra femhundring eller tusenlapp vid slutet av månaden. Men så kom då Chalmersperioden. Inför min högskoletid hade jag köpt en bärbar dator som jag tog på avbetalning. 1000 kronor i månaden i ett år kostar den, och tanken var självklart att jag skulle försöka betala den enbart med pokervinster. Dessa tankar var nära att skrotas redan innan första månden då jag förlorade hela min bankrulle på EmpirePoker. Det enda jag hade kvar (förutom mina 7500 i uttag sedan tidigare) var $10 på Expekt. $10 var förresten den summa som jag en gång i tiden började med, varför jag gav mig fan på att jag än en gång skulle arbeta upp den summan till något större. Jag började lira $2 SnG på Expekt som en galning och hade gjort över $100 när veckan var slut. Kände mig nu väldigt nöjd och belåten med mig själv och gick över till $5. Här började det svänga lite, men jag gick ändå plus en slant och i slutet av månaden kunde jag ta ut 1500 kr som täckte avbetalningen för datorn den första månaden. Nu till NL-spelet! På Expekt hade jag nu kvar nära $100 att spela för. Hade nu tänkt börja lire FL igen men bestämde mig förra söndagen för att testa NL istället. Detta efter att några nya klasskamrater lirat NL cash-game med stor framgång. Måste säga att jag var väldigt skeptisk till NL eftersom jag trivdes bra med FL och tyckte mig behärska det rätt bra på de nivåer jag spelade. Jag började på 0.25/0.50 (NL50) på Expekt, vilket var någonting jag verkligen inte hade bankrulle till att spela (förstod jag senare). Nåväl, NL visade sig vara en hit för mig! Det gick inte alls till så vilt som jag trodde, men man hade ändå större kontroll över sina beslut kändes det som. Mina $50 dubblade jag under min första session och sedan fortsatte det på detta framgångsrika sätt. I fredags hade jag gått 4000 kr plus på NL cashgame under veckan! Detta är en enorm summa för mig och så mycket hade jag inte ens kunnat drömma om att göra under en månad! Jag förstod dock att jag hade haft en oändlig portion tur under denna tid och förstod också att det snabbt skulle vända till det omvända om jag inte passade mig. Tur och otur är någonting som kommer i perioder och lika sant som jag hade haft en turperiod skulle jag snart få en otursperiod. Jag var beredd på det och rustade mig väl för fienden som jag snart skulle möta! Det är fredag kväll och jag slår mig ner vid två pokerbord nästan samtidigt. Jag är väldigt klar i huvudet och är helt inställd på att spela tight under den närmsta tiden. Det hela känns väldigt bra och jag vinner $20 redan första handen. Sen brakade helvetet loss… Jag är gärna en person som gnäller mycket när jag råkar ut för bad-beats. Något åt Phil Hellmuth-hållet kanske, fast inte riktigt lika illa. Jag tål inte utdragningar och osannolika saker, särskilt inte när de händer gång på gång. När kvällen var slut hade jag förlorat $200 och var tvungen att gråta ut för varenda pokerintresserad kompis jag hade på min MSN-lista. Några mer erfarna nätpokerspelare skrattade bara och sa att de visste precis hur det kändes, några andra skrattade bara av ren djävlighet. Visst var jag beredd på en otursvåg, men det här var något utöver det vanliga. 5 raka AA utan vinst, knappt ett enda färgdrag som gick in på hela kvällen, pocket pair som aldrig stod sig, det hjälpte inte ens att floppa nötterna, det blev utdragningar på det ändå. Tilläggas ska att jag mitt under perioden gick över till $2/4 FL på Absolute Poker där jag förlorade ytterligare $200. Som tur var clearade jag en bonus samtidigt så pengar fylldes på lite samtidigt, vilket gjorde att förlusten dämpades aningen. Jag ska inte ljuga för er, jag mådde pyton. Det kändes som att Gud hade fått nys om mina pokervinster och ville straffa mig, bad! Nåväl, jag kunde inte lägga mig och dö, jag visste att det skulle komma, och jag visste också att när stormen lugnat ner sig skulle jag snart vara på vågorna och surfa igen, spanandes efter ny fisk att lura pengar av. Och så kommer vi till denna dag som infinner sig när jag skriver denna dagbok. Tydligen hade stormen inte lugnat ner sig. Istället hade den hämtat mer kraft och bestämt sig för att köra över mig ännu en gång. Jag skulle givetvis ha slutat spela tidigare, men jag kunde inte förmå mig själv. När jag gjorde mitt tredje inköp vid ett NL-bord sa en person till mig att gå och lägga mig, ty jag tiltade som han sa. Tyvärr lyssnade jag inte på honom eftersom han nyligen dragit ut mig med JJ mot mina AA och fortsatte att spela vidare. Det var inte mitt smartaste drag och det slutade med att jag förlorade ytterligare $200. Jag vet inte vad dina tankar som läsare är. Kanske har du råkat ut för samma sak och tänker att det suger, kanske är du en mer erfaren spelare som förstår att sånt här händer, kanske suckar du och skakar på huvudet och tänker att jag har gjort någonting helt galet. Hur som helst är det gjort och förlusten svider något fruktansvärt. Självklart vill jag inte sluta spela poker, men jag kan tyvärr inte hantera såna här svängningar på ett bra sätt. När jag tänker efter skulle jag ha gjort pauser tidigare. När en person vid bordet säger till en att sluta för att man tiltar, då har det sannorlikt gått för långt. Jag struntade i alla tecken, jag struntade i alla som sa åt mig att sluta, jag trodde stenhårt på att jag var en vinnande spelare och därmed att jag skulle vinna tillslut. Nu i efterhand är det idioti. Jag vet inte alls att jag är en vinnande spelare på NL cashgame. Det enda jag har bakom mig är fyrtalet böcker, massvis med FL-erfarenhet och massvis med liveturneringar i NL. Jag vet egentligen ingenting om NL cashgame, men jag tänker ta reda på det. Jag är pedant och perfektionist och tänker sträva efter att spela ett så perfekt spel som möjligt. Nästa vecka beställer jag Theory of Poker, och en NL-bok, jag ska ge mig fan på att förbättra mitt spel. Är jag inte en vinnande spelare i nuläget tänker jag bli det. Det faktum att min kunskapstörst aldrig släcks när det gäller poker gynnar mig i jakten på det perfekta spelet. Fortsättning följer redan imorgon när jag fått sova på saken… Avslutning Hoppas att du fann min dagbok läsvärd. Valde att inte beskriva några specifika händer eftersom jag inte ville låta för gnällig. Vänligen kommentera ett par rader om du har läst den, vare sig du gillade den eller ej, det uppskattas av mig. * RP, lite kortare - QoS *
StarletRox Postad 4 September , 2005 Rapport Postad 4 September , 2005 Mycket bra skrivet, kommer följas. Lycka till!
Mysticum Postad 4 September , 2005 Författare Rapport Postad 4 September , 2005 Kul att några stackare tog sig tid att läsa dagboken i alla fall, dock bara två stycken som bemödat sig med ett svar, vilket är lite trist. Nåväl, här kommer fortsättningen. Nästan ett dygn senare har besvikelsen lagt sig nästan helt. Några $10 SnG på Expekt räddade veckan från total katastrof, och trots alla turer ligger jag plus nästan 2000 kr den här veckan. Då målet med mitt pokerspel var att göra dryga tusenlappen varje månad kan jag knappast vara missnöjd med min förtjänst. Den enda bitterheten ligger i att jag faktiskt var över det dubbla för bara några dagar sedan. Frågan är vilket spel som passar mig bäst, FL eller NL. Jag gillar bägge typerna och framhåller inte någon satsningsform som roligare eller mer fördelaktigare än den andra, men trots detta vill jag välja en form som jag satsar på primärt. Valet ser ut att falla på NL eftersom förtjänsten på NL-borden verkar vara högre. I FL räknar man med en snittvinst på 2xBB / h, på NL beskrivs den av vissa som 10-20xBB / h. Självklart kan man lättare köra på fler bord på FL, men trots detta är det en riktigt bra förtjänst om man kör 2 NL-bord samtidigt. Jag tänker alltså försöka mig på ytterligare ett tappert försök på NL-borden den närmsta tiden. Min strategi bygger på att läsa mycket NL-material, men framför allt diskutera specifika händer på forum för att lära mig mer om spelet. De specifika händerna i sig kanske jag inte får så mycket nytta av, men som tidigare FL-spelare är det väldigt viktigt för mig att få in det rätta tänket i NL-spelet, vilka motiv man har med höjningar och varför man agerar på ett visst sätt. Vidare måste jag lära mig att spela mer disciplinerat. Det duger inte att riskera hela bankrullen bara för att man råkat ut för några badbeats tidigare. Howard Lederer pratar mycket om vikten av fokuseringen på pokerbordet, både i sina filmer, och i artiklar på sin hemsida. Då Howard är en av mina absoluta favoritspelare värderar jag hans kunskap väldigt högt och tror stenhårt på att vikten av fokusering. Disciplinen är helt klart min svagaste sida, utan tvekan. Trots detta känner jag inte att jag är något hopplöst fall. Tittar jag tillbaka till när jag började spela poker fanns där inte ett uns av disciplin. Sakta men säkert har jag blivit stadigare i mitt spel och ju mer erfarenhet jag har skaffat, desto mer disciplinerad har jag blivit i mitt spel. Det är verkligen något att glädjas över. Jakten på det perfekta spelet kan börja och i fortsättningen kommer jag att diskutera NL-situationer som jag stött på under min resa. Välkomna att diskutera dessa med mig, erfarenhet och kunskap är de viktigaste hjälpmedlen i min jakt.
Recommended Posts