Gå till innehåll

FL - Hur spela mörken ur cutoff?

Recommended Posts

Postad

10mannabord:

När man joinar bord så postar man ibland bigblind i CO. Om alla foldar till en så man blir först ut i potten, vilka händer ska man då raisa respektive checka?

[edit: stavfel]

(Rubrikpill - Kubo)

Postad

middle limit holdem s319-320 säger ungefär

"Raising automatically may seem strange, but the likelyhood of you winning the pot with only three opponents holding random hands is so large this ploy is correct play"

Postad
När man joinar bord så postar man ibland bigblind i CO. Om alla foldar till en så man blir först ut i potten, vilka händer ska man då raisa respektive checka?

Jag tycker att det är precis samma krav på en höjning där som att öppna från CO utan att ha postat. Mao höj med 33, 87s, JT eller bättre.

Och spelar mot en höjning gör jag med ungefär samma händer som i BB (dvs. slänger ganska mycket mot tidig höjning, synar med ganska mycket mot sen höjning, återhöjer för att driva ut mörkarna mot sen höjning om jag har hyfsad hand). Kanske skulle jag återhöja mer än syna, men det är knappast en enorm lucka i mitt spel i vilket fall.

Postad
Jag tycker att det är precis samma krav på en höjning där som att öppna från CO utan att ha postat. Mao höj med 33, 87s, JT eller bättre.

Men vid närmre eftertanke kanske man ska vara ännu lösare eftersom höjningen bara kostar 1SB snarare än 2. Hm. Bra initiativ att posta tråden; nu fick jag lite att tänka på.

Postad

Absolut inte, det finns ju händer vars lönsamhet går i ordningen: fold, raise, call.

Särskilt som du formligen skriker svaget när du checkar i en postad mörk, då är du ju mycket svagare i snitt än när du bara openlimpar.

Och spelar mot en höjning gör jag med ungefär samma händer som i BB (dvs. slänger ganska mycket mot tidig höjning, synar med ganska mycket mot sen höjning, återhöjer för att driva ut mörkarna mot sen höjning om jag har hyfsad hand). Kanske skulle jag återhöja mer än syna, men det är knappast en enorm lucka i mitt spel i vilket fall.

Återhöjningen är ju mycket attraktivare än i bb eftersom du har position, synen är väl också attraktivare eftersom du har mycket bättre position och pottodds än i bb.

Postad

Absolut inte, det finns ju händer vars lönsamhet går i ordningen: fold, raise, call.

Nu har du tappat bort mig. Du har redan postat och alla har lagt sig fram till dig. Menar du att det skulle finnas händer som det är lönsamt att folda här?

Postad

Nu har du tappat bort mig. Du har redan postat och alla har lagt sig fram till dig. Menar du att det skulle finnas händer som det är lönsamt att folda här?

Min uppfattning är att Hjort menar samma hand hypotetiskt i relation till om man inte hade lagt sin mörk. Om det isåfall hade varit mer rätt att raisa än att calla, så blir ju fallet när man har "tvingats att calla" att det är lika bra att "uppgradera" sig till en raise.

• 3 weeks later...
Postad
10mannabord:

Höjer nästan alla händer i det läget. Om jag sitter på knappen och CO checkar sin postade mörk så höjer jag också de flesta händer (lite beroende på vilka som sitter i mörkarna).