Gå till innehåll

NLT - Trn, överpar på floppen, fi höjt preflop


jna

Recommended Posts

Det jag undrar i denna post är om ni har några tips på hur ni hanterar en hand som kostat mig onödigt mycket marker de senaste dagarna.

 

Antag att både jag och fi har c:a 30BB i stacken i mittfasen av en MTT. Readen på fi är att han är en normal spelare, d v s ingen maniac utan mer åt det tighta hållet. Mina hålkort är ett mellanpar, säg 99.

 

Scenario 1:

Fi sitter i tidig position, jag i mellanposition. Fi höjer till 3BB, annars bara folds fram till mig.

Fråga 1A: Fold, syn eller raise?

Antag att jag väljer att syna. Alla andra foldar och floppen kommer med 7 5 2 rainbow, d v s jag har ett lågt överpar. Fi betar givetvis eftersom han höjde pre flop.

Fråga 1B: Fold, syn eller raise (och i så fall hur stor).

Antag att jag väljer en potraise.

Fråga 1C: Hur ser min plan för turn och river ut om fi synar?

Fråga 1D: Hur ser min plan ut vid omslag?

 

Scenario 2:

Samma problem och frågor som i scenario 1, men nu sitter fi i mellanpos och jag på knappen.

 

Skulle vara intressant att se hur ni spelar denna typ av hand. Det som hänt de senaste dagarna är att jag gång på gång betalat av ett högre överpar :( .

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tio procent av satcken skulle jag nog försöka hitta ganska starka själ till att inte folda, specielt då det finns stora risker för omslag efter.

 

Vid 1b beror det ju lite på vad hur mycket Fi bettar ut, bettar han pott och du slår om pott känns det som att det sista borde åka in på turn om inget jätte farligt dyker upp.

 

Vid omslag får du fundera vad det finns för möjligheter att han skulle göra det med något du leder mot, inte jättestora skulle jag tro.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du raisar floppen är du all-in.

 

Om du verkligen inte har någon read så betyder det antagligen att han spelat få händer och då kan jag tänka mig en fold pre faktiskt. Vore väldigt annorlunda om du hade senare position (och därmed blev svårlästare för fi och inte behövde bekymra dig om bakomvarande spelare) eller koll på vad du ska göra på en låg flopp.

 

Plus att 99 inte alls är lika starkt som den verkar i den här situationen, om din motståndare höjer med AQ+ och 66+ här så har du 47% i all-in equity. Visserligen kan det ju förbättras genom höjningar och bluffar, men det ska ju verkligen rätt mycket till för att du ska få loss en hand som dominerar dig.

 

Om samma kille verkligen autobetar floppen med alla sina händer så har du 48% i all-in equity vilket antagligen förbättras hyffsat av att du får loss AQ och AK större delen av tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du raisar floppen är du all-in.

 

Om du verkligen inte har någon read så betyder det antagligen att han spelat få händer och då kan jag tänka mig en fold pre faktiskt. Vore väldigt annorlunda om du hade senare position eller koll på vad du ska göra på en låg flopp.

 

I det första scenariot undrar jag också faktiskt om inte fold pre flop är det bästa. Vad kan fi tänkas höja på i tidig pos? Jag skulle säga AK, AQ och höga par (10 och uppåt). Det finns 32 st olika kombinationer av AK och AQ och 30 st olika höga par. Det är alltså ungefär 50/50 om jag är i ledningen eller ej. Dessutom ska många agera efter mig, så förmodligen borde man ofta lägga ett mellanpar i det läget. Speciellt eftersom man sällan har särskilt djupa stackar i turneringar, så de implicita oddsen är inte speciellt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...