Gå till innehåll

Varför översätts ingen utländsk litteratur?


StarfiGhtr

Recommended Posts

Lite OT, men då vi ändå är inne på översättningar kunde jag inte hålla mig ifrån att stjäla tråden. Hur kommer det sig att någon ännu inte tagit till sig att översätta bra poker litteratur till svenska?

En marknad borde väl ändå finnas, om jag inte misstar mig så låg ex. Pokerhandboken högt upp på Adlibris försäljningslistor när den släptes?

 

(Delade av denna från en annan tråd - Kubo, Lite kortare :) - QoS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men då vi ändå är inne på översättningar kunde jag inte hålla mig ifrån att stjäla tråden. Hur kommer det sig att någon ännu inte tagit till sig att översätta bra poker litteratur till svenska?

En marknad borde väl ändå finnas, om jag inte misstar mig så låg ex. Pokerhandboken högt upp på Adlibris försäljningslistor när den släptes?

 

Skulle tro att det beror på ett par saker främst : brist på efterfrågan och brist på duktiga pokeröversättare (dvs. för att kunna översätta en experts bok, måste du vara väldigt duktig på poker och då har du nog chans att vinna bra mycket mer än vad du skulle få för att översätta en sådan bok ;) ).

 

Man bedömer väl den marknaden som rel. liten för ett förlag att översätta, dvs "alla pokerspelare pratar ändå engelska" är nog intrycket.

Men om det kommer fler helsvenska pokersajter, så kommer ju fler att spela som nu kanske avstår på grund av språkförbistring, jag vet inte. Då tror jag att marknaden skulle vara bättre.

 

Men tryck på förlagen! Det skadar inte att försöka. :P

 

mvh

Anette

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att en helsvensk sajt skulle kunna förändra den svenska marknaden märkbart. Åtminstonde jag känner att tillströmningen av nya spelare måste väl ändå ha mattats av.

Men hur ser uppfattningen kring poker ut hos "svensson liraren"?

 

Mina polare brukar bemöta mig med :shock:-blicken så fort jag satt mig in i en engelsk bok och starkt hävda att de minsann aldrig behövt läsa för att vinna XXk på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...