Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Situationen är som följer:

Jag startar med (AA)7 och har höjt på tredje och bettat fjärde med (AA)79 och på femte drar jag in tvåpar (AA)799.

Problemt är att Bring in visar upp brädan 233 med två klöver, det finns även en tredje spelare med på troligt lågdrag men som fångade en dam på denna gata och antagligen kommer folda.

Potten är inte jättestor, typiskt 3-4BB.

Hur ska man spela detta läge på femte? Är det en läcka att fortsätta här? Det kommer ju troligtvis kosta 3BB att se showdown om man är efter.

Troligtvis startar ju fi med två låga kort i hålet och är ett av dem en trea är man ju riktigt illa ute. Har han inte det har en ju fyra till en låg med ett par samt eventuella steg och färgchanser och då drar han ju ganska tjockt till minst split och med klar scoopchans.

Känns väldigt ointuitivt att slänga Aces up här men det ska man kanske göra? Någon expert som kan reda ut begreppen?

/Bjorn

Postad

Känns ju i vart fall som en rätt klar check då man inte gärna kan representera triss i nior och 777 lär ju heller inte vara alltför vanligt.

Hur ser de relativa positionerna ut?

Man bör väl vara mer inklinerad till en check-syn om lågdraget måste agera före en själv än tvärtom.

Kanske check-fold om lågen går med och check-syn annars.

Jag vill nog se ett kort till ändå, så kan man smälla till ordentligt om båda motståndarna får jobbiga kort.

• 2 weeks later...
Postad

Jag tycker det ser klart fel ut att mucka. Det ser ju ut som du har 50% pottandel eller nära nog om du kommer headsup mot par i treor. Så även om du headsup på något magiskt sätt lyckas torska ytterligare 3 bets varje gång du blir scoopad och bara tar det som nu finns i potten när du själv scoopar så går du plus på att tex beta ut och därefter checka/syna, och du kan uppenbarligen göra mycket bättre ifrån dig än så.

Det är sant att du är en "spelmässig underdog" i denna hand eftersom du inte kan läsa motståndarens hand lätt och är ur position. Ibland gör detta att man får lägga sig i en pott där man egentligen har direkta odds att fortsätta, men jag ser inte att det gått så långt i ditt exempel.

--- Callahan