Gå till innehåll

Vunnit en resa till Karibien, telefonbluff?


Caines

Recommended Posts

Fick precis ett samtal från USA. Det började med ett inspelat meddelande där en kvinnlig röst talde om att jag vunnit en lyxkryssning i karribien, därefter skulle jag trycka på knapp 9 för att få mitt pris.

Jag tryckte på nian och kopplades till en snubbe som hette sam/ed eller något, han frågade om jag ringde p.ga av det inspelade meddelandet, "Yes I do" :?

Han gratulera mig och berättade lite mer om kryssningen, och att han jobbade för ett resebolag jag inte minns vad det hette tror det var i stil med sunshinetravels, sen frågade han efter mitt namn, jag hann bara till förnamnet när jag blev misstänksam. Jag frågade honom hur jag hade vunnit, han sa att jag vunnit genom en dragning på mitt Visa, Mastercard eller American Express kortnummer.........då tackade jag nej till priset och la på.

 

Tycker det låter som något knep för att komma över namnet till olika kortnummer, eller kanske bara jag som är feg.

Kanske någon här som också har "vunnit"?

 

Edit: Sökte på google efter telefonbedrägeri, mycket riktigt är det en bluff :D, tydligen en hel del som råkat ut för det nu under augsuti

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Aftonbladet: Här lurar vi resebluffarna.

 

Jag vart uppringd för några veckor sedan, men jag la på på en gång. Om jag mot förmodan hade vunnit en resa till Karibien, varför skulle då inte en personlig manager ringa mig istället för någon maskinröst?

 

Den där idén om hämnd är dessutom en av de sämsta jag nånsin läst.

De riktigt ringde tillbaka och sa att företaget vunnit samma resa.

" Ha Ha, där fick ni dem allt "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag "vann" för någon vecka sen... la på efter 10 s.

Äh, säg att du ska gå och kolla ditt kreditkort, gå sen och syssla med tvätt eller något i en timme.

En polare som råkade ut för just detta, men istället för att bara låta luren ligga satte han den mot datorhögtalaren samtidigt som klassikern "Buttman goes to Montreal" ljöd ur den. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här skurkarna har funnits ett tag men har på senare tid radikalt ökat antalet samtal till sverige. Jag vet inte hur många gånger per dag jag får frågor om detta (jobbar på eniros utlandsupplysning).

 

Här följer bra info från Telia:

 

Under de senaste veckorna har det inkommit stora mängder samtal från kunder som vänder sig till vår kundtjänst då de blivit uppringda med ett automatiskt talmeddelande som säger att de vunnit en resa till Karibien.

 

Kunderna får ringsignal och när de svarar får de t ex ett meddelande att de vunnit en resa till Karibien och uppmaning att de skall ringa 0200-885081, 0200-885087, ett utlandsnummer eller alternativt trycka en 9:a på telefonen. När kunderna gör detta får man lite olika information. T ex uppmanas man att lämna sitt namn, personnummer och kontokortsnummer.

De undersökningar vi utfört visar att samtalen kommer från utlandet. Även Polisen, Konsumentverket, och andra teleoperatörer har fått in en stor mängd anmälningar. Enligt Polisens bedrägerirotel har detta problem även tidigare förekommit i andra Europeiska länder. Vi kan inte säga vad syftet är med uppringningarna men uppenbart är att det säkerligen handlar om något försök till bedrägeri och att lura kunderna.

 

Telia har anmält detta i ett tidigt skede till Post och Telestyrelsen.

 

Från Telias sida ser vi över om det finns möjligheter för att förhindra dessa samtal men vi ser stora svårigheter i detta eftersom det handlar om vanliga telefonuppringningar från utlandet.

 

Kunder som ringer med Telia kan aldrig drabbas av någon oväntad kostnad vid ett ankommande samtal såvida inte kunderna följer eventuella anvisningar och själva ringer upp ett nummer som man ombeds. Trycker kunden på en 9:a eller ringer ett 0200-nummer uppstår ingen kostnad. Men vi avråder ändå kunderna från att följa eventuella anvisningar och definitivt aldrig lämna ut personliga uppgifter eller bankkorts- eller kontonummer.

 

De kunder som känner sig osäkra eller anser att de blir lurade genom detta rekommenderar vi att göra en polisanmälan.

 

Det finns mer info på konsument europa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...