Caines Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Fick precis ett samtal från USA. Det började med ett inspelat meddelande där en kvinnlig röst talde om att jag vunnit en lyxkryssning i karribien, därefter skulle jag trycka på knapp 9 för att få mitt pris. Jag tryckte på nian och kopplades till en snubbe som hette sam/ed eller något, han frågade om jag ringde p.ga av det inspelade meddelandet, "Yes I do" Han gratulera mig och berättade lite mer om kryssningen, och att han jobbade för ett resebolag jag inte minns vad det hette tror det var i stil med sunshinetravels, sen frågade han efter mitt namn, jag hann bara till förnamnet när jag blev misstänksam. Jag frågade honom hur jag hade vunnit, han sa att jag vunnit genom en dragning på mitt Visa, Mastercard eller American Express kortnummer.........då tackade jag nej till priset och la på. Tycker det låter som något knep för att komma över namnet till olika kortnummer, eller kanske bara jag som är feg. Kanske någon här som också har "vunnit"? Edit: Sökte på google efter telefonbedrägeri, mycket riktigt är det en bluff , tydligen en hel del som råkat ut för det nu under augsuti * RP - QoS * Citera
stenarn Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Om dom har dit telefonnr är det väl bara att kolla på internet efter ditt namn Citera
Lantash Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Komiskt att det fortfarande finns folk som är så korkade som går på sånt här. Citera
Sisko Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Från Aftonbladet: Här lurar vi resebluffarna. Jag vart uppringd för några veckor sedan, men jag la på på en gång. Om jag mot förmodan hade vunnit en resa till Karibien, varför skulle då inte en personlig manager ringa mig istället för någon maskinröst? Citera
ades_va Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Från Aftonbladet: Här lurar vi resebluffarna. Jag vart uppringd för några veckor sedan, men jag la på på en gång. Om jag mot förmodan hade vunnit en resa till Karibien, varför skulle då inte en personlig manager ringa mig istället för någon maskinröst? Den där idén om hämnd är dessutom en av de sämsta jag nånsin läst. De riktigt ringde tillbaka och sa att företaget vunnit samma resa. " Ha Ha, där fick ni dem allt " Citera
BigKahuna Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Kanske någon här som också har "vunnit"? Edit: Sökte på google efter telefonbedrägeri, mycket riktigt är det en bluff , tydligen en hel del som råkat ut för det nu under augsuti Japp, jag "vann" för någon vecka sen... la på efter 10 s. Citera
Loveless Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 hmmm.... De har fått ditt telefonnummer ifrån ditt kreditkort, men vet inte vad du heter (eller vilket kreditkortsnummer du har). Jo, det låter som ett väldigt troligt senario. Citera
Hjort Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Japp, jag "vann" för någon vecka sen... la på efter 10 s. Äh, säg att du ska gå och kolla ditt kreditkort, gå sen och syssla med tvätt eller något i en timme. Citera
lizzard Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Jag råkade också ut för dessa telefon lurendrejeri men jag la på luren direkt den inspelade rösten började prata, detta hände även mina föräldrar och min bror. Citera
RayIV Postad 31 Augusti , 2005 Rapport Postad 31 Augusti , 2005 Japp, jag "vann" för någon vecka sen... la på efter 10 s. Äh, säg att du ska gå och kolla ditt kreditkort, gå sen och syssla med tvätt eller något i en timme. En polare som råkade ut för just detta, men istället för att bara låta luren ligga satte han den mot datorhögtalaren samtidigt som klassikern "Buttman goes to Montreal" ljöd ur den. Citera
dropbass Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 De här skurkarna har funnits ett tag men har på senare tid radikalt ökat antalet samtal till sverige. Jag vet inte hur många gånger per dag jag får frågor om detta (jobbar på eniros utlandsupplysning). Här följer bra info från Telia: Under de senaste veckorna har det inkommit stora mängder samtal från kunder som vänder sig till vår kundtjänst då de blivit uppringda med ett automatiskt talmeddelande som säger att de vunnit en resa till Karibien. Kunderna får ringsignal och när de svarar får de t ex ett meddelande att de vunnit en resa till Karibien och uppmaning att de skall ringa 0200-885081, 0200-885087, ett utlandsnummer eller alternativt trycka en 9:a på telefonen. När kunderna gör detta får man lite olika information. T ex uppmanas man att lämna sitt namn, personnummer och kontokortsnummer. De undersökningar vi utfört visar att samtalen kommer från utlandet. Även Polisen, Konsumentverket, och andra teleoperatörer har fått in en stor mängd anmälningar. Enligt Polisens bedrägerirotel har detta problem även tidigare förekommit i andra Europeiska länder. Vi kan inte säga vad syftet är med uppringningarna men uppenbart är att det säkerligen handlar om något försök till bedrägeri och att lura kunderna. Telia har anmält detta i ett tidigt skede till Post och Telestyrelsen. Från Telias sida ser vi över om det finns möjligheter för att förhindra dessa samtal men vi ser stora svårigheter i detta eftersom det handlar om vanliga telefonuppringningar från utlandet. Kunder som ringer med Telia kan aldrig drabbas av någon oväntad kostnad vid ett ankommande samtal såvida inte kunderna följer eventuella anvisningar och själva ringer upp ett nummer som man ombeds. Trycker kunden på en 9:a eller ringer ett 0200-nummer uppstår ingen kostnad. Men vi avråder ändå kunderna från att följa eventuella anvisningar och definitivt aldrig lämna ut personliga uppgifter eller bankkorts- eller kontonummer. De kunder som känner sig osäkra eller anser att de blir lurade genom detta rekommenderar vi att göra en polisanmälan. Det finns mer info på konsument europa Citera
torch Postad 1 September , 2005 Rapport Postad 1 September , 2005 lägga på så fort som möjligt? nää, hade nån sån där idiot ringt upp mig hade jag nog försökt driva med dem för att sedan plötsligt fullkomligt gallskrika i luren eller nåt i den stilen.. Citera
Teichmann Postad 3 September , 2005 Rapport Postad 3 September , 2005 Fan jag vill att de ska ringa mig också. Dels för att det vore kul att snacka med dem en längre tid och så och påpeka vilka svin de är, och dels för att det vore kul att få komma till Karibien. Det finns fina stränder där. Den karibiska sanden exporteras till och med. Citera
zoloth Postad 3 September , 2005 Rapport Postad 3 September , 2005 Lite i samma stil som aftonbladets blåsning men gud va mycket bättre http://www.thescambaiter.com Underbar läsning , Särskilt tråden om Cole V.1 och the threats of deaded. Citera
Azaroth Postad 5 September , 2005 Rapport Postad 5 September , 2005 Heh, skulle dom ringa till mig så skulle jag vara dryg å låtsas vara intresserad ett bra tag. Sen skulle jag försöka hitta på nåt jävulskap av något slag. Man ska ha en pistol å skjuta av bredvid luren eller nåt. Citera
Krippa Postad 9 September , 2005 Rapport Postad 9 September , 2005 Känner igen det där, de ringde min morsa och sa att hon vunnit en miljon... Citera
Recommended Posts