Gå till innehåll

NLT - Trn, rebuy turneringar och underlig strategi?


MaLiik

Recommended Posts

Spelar lite rebuy turneringar ibland och har märkt att det alltid finn ett par spelare som spelar väldigt underligt. De sitter med en hand som KTs och synar ner så fort två eller fler går all in, missar de så köper de in igen. Träffar de par gör de detsamma. Ofta brukar de köpa in sig för runt 10 inköp till första pausen där inköpen tar slut. Där de tar en add on då deras stack oftast är runt startmarkerna. Spelar dessa efter en strategi som jag inte ser vinsten i? De måste nästan hamna på finalbordet för att få tillbaks det inköp de gör och det kan väl inte vara så stor chans att de gör det?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om denna strategi är fruktbar kan man ju säkert tvista om men jag är rätt säker på att dessa killar räknar med att köpa in sig ca 10 gånger, det är alltså en kalkylerad risk de tar. De gör ju uppenbarligen allt de kan för att bygga stack inför post-rebuyperioden där de förmodligen slår om spelet totalt. De gånger de lyckas med sin taktik kan de ju använda storleken på stacken för att dominera borden då rebuyperioden är över vilket kan leda långt upp på finalplatserna om de vet vad de sysslar med... Men som sagt, om det är ett vinnande spel i längden kan man ju fråga sig...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tänkte jag också i blörjan, men en av dessa herrar hade runt 5000 i matrker och fortsatte med samma sjuka spel! Han hade då på två varv hamnat i läget av att behöva köpa in sig igen.

 

Han kom dock längre än mig i tureringen då jag åkte ur på en bad beat men han hade då runt 10 BB i sin stack och kämpade för att överleva som jag såg det hela.

 

Skall man spela en Rebuy superlöst i början för att sedan thighta till det eller skall man spela som vanligt med rebuyen som säkerhet om man åker på en bad beat? Skall kanske se Tier 2 händer som all ins?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en rebuy med bra value, hög prizepool per inköp, så är det inget fel med att spela så där. I sådanna tours är jag också all in med i princip any2 om två stycken ställt in före mig. Om jag har startstack d.v.s. Så håller jag på tills jag byggt upp en respektabel stack, då kan man lugna sig lite. Add-On görs oavsett markerstapel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen "rätt" att göra en add on om man har dubbla genomsnittsstacken?

 

Dvs genomsnittstacken är 6.000 och du ha 12.000, en add on ger dig 1.500 mer.

 

Det där har jag också undrat. Det brukar ju slentrianmässigt heta att man alltid ska göra add on om man inte är stor chipleader. Men antag att du har 8 000, medelstacken är 6000 och att du inte gjort någon re-buy. Ska du då verkligen dubbla din investering i turneringen? Ökar verkligen chansen till pris så mycket med 9 500 istället för 8 000 i stacken? Jag upplever verkligen inte skillnaden mellan dessa stackar som särskilt stor...

 

Överhuvudtaget tycker jag att man sällan ser så mycket avancerad teori kring re-buys och hur man ska agera. När det gäller freezeouts och cash game finns ju hur mycket som helst att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har också sett denna typ av spelare ett antal gångar. en gång satt t.o.m. en kille som höll på såhär och skällde ut hela bordet för att vi inte gjorde likadant. bland annat hävdade han att ingen av oss kunde nåt om turneringspoker.

 

personligen tror jag att man kan tjäna på att chansa lite mer tills man fått en stor stack, så länge man kan göra rebuys. men att gå all in på så gott som varje hand är nog däremot något som bara gynnar de andra spelarna på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

personligen tror jag att man kan tjäna på att chansa lite mer tills man fått en stor stack, så länge man kan göra rebuys. men att gå all in på så gott som varje hand är nog däremot något som bara gynnar de andra spelarna på bordet.

Jag kanske överdrev något lite tidigare, men han hade gjort runt tio inköp den första timman under rebuy perioden och tog en add on. nu var det här bara en $10 turnering men det mostvarar $100 som han investerat och det var top 5% som hade chans på de pengarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, i en rebuy ska man ju spela lite vildare i syfte att ackumulera chips under rebuyperioden. Detta faktum verkar ju killen som du syftar på ha fattat. Sen kan det ju vara så att han är en ordentlig tomte vad gäller de speltekniska bitarna vilket resulterar i de konstiga spelen du såg. För ltie kunskap kan vara riktigt farligt ibland :D

 

Personligen brukar jag hålla mig undan rebuy-trns då mitt sinne är bättre lämpat för freezeout (ja, jag är snål!).

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefonkiosk som spelar på Prima och ofta går mycket långt i turneringar spelar som en galniing i början av turneringarna och gör oftast 5-6 elelr fler rebuys. Så det är ju uppenbarligen en vinnande taktik eftersom man ofta ser honom på finalborden..

 

Om man vet HUR man spelar på det sättet, skall tilläggas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste jag fortsätta att fråga nu, jag spelar thight men går med på några tier 2 händer i början. Jag brukar oftast komma till add on efter en timme med runt den tredubbla stacken, om jag ligger på eller över medelstack så köper jag inte en add on. Är detta rätt fel, de galningarna som köper in sig gång på gång brukar ha samma storlek på stacken om ens det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste jag fortsätta att fråga nu, jag spelar thight men går med på några tier 2 händer i början. Jag brukar oftast komma till add on efter en timme med runt den tredubbla stacken, om jag ligger på eller över medelstack så köper jag inte en add on. Är detta rätt fel, de galningarna som köper in sig gång på gång brukar ha samma storlek på stacken om ens det.

 

Jag har ställt liknande frågor tidigare här på forumet men fått väldigt få svar. Inte många verkar veta, och de som vet har sällan någon motivering. Man "bara ska" göra add on. Detta område känns lite bortglömt av världens pokerteoretiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Då måste jag fortsätta att fråga nu, jag spelar thight men går med på några tier 2 händer i början. Jag brukar oftast komma till add on efter en timme med runt den tredubbla stacken, om jag ligger på eller över medelstack så köper jag inte en add on. Är detta rätt fel, de galningarna som köper in sig gång på gång brukar ha samma storlek på stacken om ens det.

 

Jag har ställt liknande frågor tidigare här på forumet men fått väldigt få svar. Inte många verkar veta, och de som vet har sällan någon motivering. Man "bara ska" göra add on. Detta område känns lite bortglömt av världens pokerteoretiker.

 

Antar att vi pratar om add-on där varje marker kostar samma som vid inköpet.

 

I teorin lönar det sig inte att göra add-on om man har över medelstack, men å andra sidan lönar det sig inte att köpa in i turneringen överhuvudtaget eftersom man i teorin förlorar raken.

 

En sak att notera är att skillnaden i EV mellan att göra add-on eller inte oftast är väldigt liten eftersom markervärdet i detta skede av turneringen (kanske alla kvar och 10% tar pris) är ganska nära linjärt.

 

Det blir såldes ett övervägande som till stor del påverkas av överväganden som om man tex tror att man har ett spelövertag, eller en personlig grej som om man känner sig bekväm med att riskera ytterligare pengar. Med andra ord, man köper add-on ungefär om man hade velat göra det om det var cashgame.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tyckte att internet rebuys var rätt vilda.

Ikväll spela jag en riktig turnering och HAHA!

Så fort folk hade ett klätt kort, eller helt enkelt kände för det, så gick de allin. Miss? rebuy, allin nästa hand.

 

Av de ca 50 händer jag spelade var kanske 70% allin PREFLOP.

Så klart blev det maniacs med 10 rebuys som var chipleaders vid slutet av perioden.

 

Jag förbannar den som uppfann rebuy och vill påstå att det är djävulens påfund.

 

Jag kände att ingen pokerkunskap i världen kan skydda mig mot denna taktik. Pokern hade förvandalts till ett lotteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Partys rebuyturneringar... "it's a madhouse" där kan man köpa in sig igen när man är all in och VÄNTAR på att få syn eller inte, även om man innan stället hade 10k i marker. Jag antar att det är en bugg i Partys sätt att bedömma om man får rebuya eller inte. När man är all in, har man ju <=1000 marker, alltså får man köpa in igen.

 

Alltså om man bara har spelare med inköpet på 1000 marker eller mindre kvar att agera efter sig så kan man egentligen ställa in med vilken hand som helst eftersom man direkt köper tillbaka de 1000 markerna de har medans man väntar på om de ska syna eller inte. Man har således ett WIN-WIN-"the same" läge rent markermässigt. Synar de inte får man potten plus 1000 marker i återköp, synar de kan man dra ut om man är efter, synar de och man förlorar går man jämnt upp tack vare det nya inköpet. Att man sedan måste komma högre och högre på prisstegen för varje "the same" är en annan aspekt.

 

Jag ser detta som ett enormt extra value för denna typ av stackbyggarstrategi. Om det sedan är vinnande spel eller inte är väl frågan. Jag spelar själv ofta Partys $5 rebuytourer helgalet under dessa rebuyperioder mycket för att det är KUL både under denna första timme och för att det sedan är kul och bra träning att spela storstacksspel efter paus. Dessutom är $5 en sådan bekväm summa för mig att det inte gör så mycket hur många rebuys jag gör. Dessutom är motståndet så dåligt i dessa tourer att en annan vinnande kombineringsstrategi är att följa med med varje hand i billigt preflop spel, ställa in om man träffar nötterna eller nära nötterna, rebuya, och sedan ofta få syn av en sämre hand.

 

I dessa tourer kan man med lite flyt få ihop 10-11k marker redan efter 10 min. När man börjat få ihop en "ansenlig" summa är det givetvis viktigt att se upp för andra storstackar eftersom de 1k marker man får i rebuy vid varje ställa blir mindre och mindre betydelsefulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att bla Ector brukar spela så i någon av dom billigare stars turneringar, går all in på det mesta tills han har runt 10k och sen börjar han spela poker.

 

Och Daniel Negreanu gjorde ju 22 inköp i wsop $1k unlimited förra året och han är väl iaf rätt hyfsad?

EV-mässigt är det en katastrofal strategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att bla Ector brukar spela så i någon av dom billigare stars turneringar, går all in på det mesta tills han har runt 10k och sen börjar han spela poker.

 

Och Daniel Negreanu gjorde ju 22 inköp i wsop $1k unlimited förra året och han är väl iaf rätt hyfsad?

 

27 inköp gjorde Negreanu! :P ..

 

Sen spelar jag också extremt väldigt löst i början av rebuyturneringar som har ett bra värde.Släpper väldigt sällan händer som jag anser kan ha ens den minsta vinstchans t.ex all in preflop tills jag har en fin stack. Då kan man försöka sig på lite mer ordentlig poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under rebuyperioden ställer jag in och synar all-ins med varenda vettiga drag så länge som jag inte har över tre inköp i stacken. Likaså synar jag all-ins preflop med anytwo så länge som det är fler än två som ställt in under ovanstående förutsättningar. I söndags på Cosmos 500+100 unlimited rebuy första 90 min, var det över 100 rebuys på 39 pers, så jag är inte direkt ensam om taktiken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...