Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag ska köpa mitt livs första hemmabiosystem och tar tacksamt emot tips eftersom allt som rör ljud är en vit fläck på min prylkunskapskarta.

Jag är inte audiofil, men eftersom jag ska använda systemet även för att spela CD/radio får det gärna vara hyggligt bra på det också. TV och en halvsunkig DVD-spelare har jag redan, men om det finns bra paket med DVD-spelare så åker min gamla till sommarstugan utan pardon.

Efter en titt på näthandlarnas utbud tycker jag att Sony DAV-DZ700 regionsfri verkar ok. Är det ett vettigt paket? Är trådlösa högtalare så fantastiskt som det verkar? Något mer att tänka på?

Jag tänkte hålla mig under 10kkr och tar gärna emot tips på fler system.

Postad

Några synpunkter som du kan ha i åtanke...

1) Undvik comboenheter med dvd/receiver om du vill slötitta på tv och lyssna på musik samtidigt då dvdenheten troligen tar över bildsignalen per automatik.

2) Om du vill ha bra ljud ifrån cd så skulle jag försöka hitta system där fronthögtalarna är fullregister. Musik lämpar sig dåligt i biokonfigurationer då dessa har spridit ut diskant, mellanregister och bas.

Ska dock inte prata märken då jag troligen skulle spendera din budget på kablar. ;)

Postad

Mitt tips är att gå till tex hifibutiken och testa, provlyssna osv... Yamaha och Denon gör schysta recivers i din prisklass, vad gällande högtalare så får du lyssna dig till själv, är nämligen väldigt personligt med ljud.

Vad du borde göra, likt jag gjorde var att köpa en bra reciver, så att man har någonting att stå på och sedan bygga vidare, då pengarna räcker till.