Gå till innehåll

Hur hanterar ni alla lösenord och dylikt?


ayecappy

Recommended Posts

Hur gör ni för att inte glömma av lösenorden och alla användarid's? Massa pokersiter/lunar/mejler/ftper/porrsajter/neteller/diverse forum/jobbet osv osv. Börjar bli riktigt mycket nu, hur gör ni för att hålla reda på alla? Det är ju sällan kört för man glömmer något precis men känns ändå inte så jävla bra o bara skriva ner dem på ett papper och lägga i lådan och jag skulle ju knappast använda nån internettjänst för att spara dem.

Så, ge mej lite tips nu direkt med en gång utan frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag vet, tänkte bara om någon hittat någonting fiffigt/neat/peculiar/praktiskt sätt att hantera dem, ofta får man ju modda sitt "standardlösen" aningen då man åker på whine i sajnupen i stil med "måste vara minst 6 bokstäver långt, innehålla en siffra" samt att ofta måste man ju ha olika användarid då många är upptagna för att inte prata om vissa logins som är typ omöjliga att ha i huvudet (neteller typ) (:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag vet, tänkte bara om någon hittat någonting fiffigt/neat/peculiar/praktiskt sätt att hantera dem, ofta får man ju modda sitt "standardlösen"

Skaffa ett standardlösen som har mer än sex tecken + en siffra? Det är ju bara att ta vilket ord som helst och byta ut i mot 1 eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag vet, tänkte bara om någon hittat någonting fiffigt/neat/peculiar/praktiskt sätt att hantera dem, ofta får man ju modda sitt "standardlösen" aningen då man åker på whine i sajnupen i stil med "måste vara minst 6 bokstäver långt, innehålla en siffra" samt att ofta måste man ju ha olika användarid då många är upptagna för att inte prata om vissa logins som är typ omöjliga att ha i huvudet (neteller typ) (:

 

Haha, jag har nyligen lärt mig mitt netellerkontonummer + security pin i huvudet, det är väldigt praktiskt. Jag kan också mitt bankkontonummer och mitt visakortnummer utantill (skryta skryta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan fått rådet att försöka ha så lika användarnamn och lösen som möjligt.

Själv så har jag ett excelblad för allt, inklusive statistiken över själva spelandet. Känns rätt tryggt att ha det nedskrivet.

Rekommenderar inte att ha lösenord+användarnamn samlade i ett excelblad (om datorn är ansluten till internet, utan brandvägg)... kanske inte det tryggaste stället att samla det på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag vet, tänkte bara om någon hittat någonting fiffigt/neat/peculiar/praktiskt sätt att hantera dem, ofta får man ju modda sitt "standardlösen" aningen då man åker på whine i sajnupen i stil med "måste vara minst 6 bokstäver långt, innehålla en siffra" samt att ofta måste man ju ha olika användarid då många är upptagna för att inte prata om vissa logins som är typ omöjliga att ha i huvudet (neteller typ) (:

 

Haha, jag har nyligen lärt mig mitt netellerkontonummer + security pin i huvudet, det är väldigt praktiskt. Jag kan också mitt bankkontonummer och mitt visakortnummer utantill (skryta skryta).

 

jag kan mitt personnummer :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samtliga user/lösen samlade i ett excelblad. Har använt det i åratal (inte bara poker alltså).

 

Apropå lösenord: finns det kända fall där någon annan kommit över username och lösenord till ett pokerkonto och spelat bort alla pengar eller liknande? Och i så fall, tog sajten något ansvar för detta eller fick användaren stå smällen?

Måste kännas lite nervöst för de med jättelika bankrullar att det bara skyddas med ett enkelt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå lösenord: finns det kända fall där någon annan kommit över username och lösenord till ett pokerkonto och spelat bort alla pengar eller liknande?

Japp, var en snubbe som delade ut sitt 24h-konto på DC. I den mappen fanns förr i tiden en pref-fil som innehöll lösenord i klartext. Var inte så smart av vare sig honom eller 24h.

 

Och i så fall, tog sajten något ansvar för detta eller fick användaren stå smällen?

Spelaren fick stå för hela notan. Vilket inte är särskilt förvånande med tanke på dels användaravtalen som normalt sett ger sajten rätt att sälja din ena njure vid behov samt att det skulle vara extremt lättexploaterbart om sajten ersatte folk för sånt här.

 

Måste kännas lite nervöst för de med jättelika bankrullar att det bara skyddas med ett enkelt lösenord.

Hörde på Klubben att Martin de Knijfe någon glömt sitt pass ikryssat på en av datorerna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spara inte lösenord i ett excelblad, använd istället ett program som sparar lösenordet i krypterade filer..

 

Själv använder jag safepass, Då behöver du bara komma ihåg ett lösenord, nämligen det till filen där du sparat alla lösen. Sedan är det busenkelt, det är bara att öppna filen med lösen, sedan trycka på "add" så lägger du till namn, användarnamn, lösenord och url till pokersidan eller vad det nu är. Detta programmet har jag använt i flera år, och det funkar perfekt. jag slumpar bara fram lösenord till de olika sidorna, men både tecken och siffror, och har inte samma lösenord till alla sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera ett program som heter "anypassword", det är som vilken minnesbank för lösenoprd som helst egenltigen, men det är lättanvänt och smidigt. Dessutom kan man copy-pasta in det därifrån, och skulle man glömma bort det och behöver komma ihåg det kan man copy-pasta in det i t.ex. notepad, och då kommer det i klartext. Sen skyddar man allt med ett enda lösenord. Glömmer man bort det så....ja, då blir det ju lite mindre roligt förstås :)

 

mvh

Ant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...