Gå till innehåll

NLT - Kåk med två par på bordet


Björnerik

Recommended Posts

Spelade Holdem igår, NL .25/.50 jag har 15$ i rullen.

 

Får AKs på första given, jag bettar 2, en går med en raisar till 5 jag och han den andre går med.

 

Upp kommer AK5 jag bettar 5 (tvåpar ess kungar), pre-flop raisaren raisar till 10, tredje mannen foldar, jag synar all-in.

 

Turn 5 river K, jag hoppar högt då jag har höga kåken och tror jag ska vinna potten på 36$

 

På bordet A K K 5 5

 

Jag har K K K A A

 

Han vänder upp AA. Och alltså A A A K K

 

Hur stor sannlikhet är det för det???

Borde jag lagt mig då han raisade? Han höjde på pre-flop och hade alltså bra kort. Borde jag misstänkt AA? Men han kunde haft QQ, JJ, A5s K5s KQs KJs och ändå bettat som han gjorde…

 

Synpunkter?

 

*Ändrar rubriken från FLT till NLT - Johan*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade Holdem igår, NL .25/.50 jag har 15$ i rullen.

Ok belopp om du bara försöker lära dig spelet, men om du försöker tjäna pengar är det ett rejält misstag.

 

Upp kommer AK5 jag bettar 5 (tvåpar ess kungar), pre-flop raisaren raisar till 10, tredje mannen foldar, jag synar all-in.

Verkar helt ok, är det något färgdrag ute? I så fall kan det vara en poäng med att trycka in själv från början.

 

Inget efter din all-in syn spelar någon som helst roll. Besluten är det enda som räknas.

 

Borde jag lagt mig då han raisade? Han höjde på pre-flop och hade alltså bra kort. Borde jag misstänkt AA? Men han kunde haft QQ, JJ, A5s K5s KQs KJs och ändå bettat som han gjorde…

Om han kunnat haft så många händer så är det överlägsna spelet att ställa in alla dina pengar preflopp. Det beror dels på att du inte har så mycket kvar att beta, men ändå tillräckligt mycket för att bli utbluffad på floppen, och dels på att du kan få loss någon spelare så att ni som är kvar kan dela upp hans pengar. Men främst beror det på att du är sisådär 60% favorit i snitt mot en lirare som spelar så löst.

 

Om du hade startat med $50 så hade situationen varit en helt annan och en syn preflopp varit mycket rimligare samtidigt som en re-re-raise av dig antagligen varit väldigt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusseman hur menar du?

 

Johan, tack för synpunkterna.

Ja det är lite pengar, men jag tänkte jag skulle lära mig. Brukar köra FL .25/.50 med 25-50$ i banken. Vågade dock inte gå in med allt det i NL eftersom det var första gången NL och eftersom jag är feg ;-)

 

Nej det var inget färgdrag ute, jag skrev inte ut det eftersom det inte var aktuellt, det borde jag gjort.

 

Mina antaganden på vad han kunde ha för hand med det spelandet bygger inte på att jag suttit länge vid bordet och observerat honom utan på hur jag skulle agerat där. Detta var min tredje giv på bordet. Ett misstag att anta detta utan info om honom, det inser jag nu. Han kanske bara raisar pre-flop med AA, vad vet jag...

 

Hmmm lär mig mycket på de 15 dollaresarna. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusseman hur menar du?

 

Ganska exakt det Johan skrev:

 

Om han kunnat haft så många händer så är det överlägsna spelet att ställa in alla dina pengar preflopp. Det beror dels på att du inte har så mycket kvar att beta, men ändå tillräckligt mycket för att bli utbluffad på floppen, och dels på att du kan få loss någon spelare så att ni som är kvar kan dela upp hans pengar. Men främst beror det på att du är sisådär 60% favorit i snitt mot en lirare som spelar så löst.

 

Om du hade startat med $50 så hade situationen varit en helt annan och en syn preflopp varit mycket rimligare samtidigt som en re-re-raise av dig antagligen varit väldigt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...