Gå till innehåll

Enormt missförstånd eller bara dumt?


spe

Recommended Posts

Hmm, är det bara jag som tycker detta är en rätt kul idé ?

Så jävla fjantigt att man inte får driva sin egen restaurang som man vill.

 

Håller med dig.

 

Kan någon förklara varför det är så pass korkat och dumt som ni tycker? Tydligen är det de som är 35+ som ställer till med mest problem för dom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jävla fjantigt att man inte får driva sin egen restaurang som man vill.

 

Mmm fin tanke och äganderätten bör förstärkas i Sverige men:

 

- Du är för fet du får inte komma in!

- Du är för ful du får inte komma in!

- Du är för fattig du får inte komma in!

- Du är för gammal du får inte komma in!

 

- Du är inte av arisk ras du får inte komma in!

 

Svårt att säga vad som är rätt och fel, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är det bara jag som tycker detta är en rätt kul idé ?

Så jävla fjantigt att man inte får driva sin egen restaurang som man vill.

 

Medhåll, bara att acceptera. Starta en egen krog annars så får ni se hur lätt det är att driva den om man inte får välja sitt klientel.

 

Vissa ställen går runt för att de just väljer sina gäster. Brats gillar att umgås med andra Brats, hipphoppare, hårdrockare likaså. Människan är ett flockdjur som gillar att "gå ut" med likasinnade. En krog borde helt och hållet få avgöra vilka de vill släppa in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..och innan nån vänsterextremist inom pf.nu börjar attackera så var syftet med inlägget att jag tror att just p.g.a. konkurrens, skatter, tillstånd och INTE krogägarnas ideologiska eller allmänna människosyn gör att de försöker välja sina gäster. Har för mig (dock endast genom ryckte) att dåvarande Heaven (CC just nu) hade en utländsk ägare, och det stället hade väldigt hårda krav på gäster med utländskt utseende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att människosyn är en del av det.

Man har en människosyn som säger att det är okej att diskriminera folk för att tjäna pengar.

Och jag tror inte alls att skatter och konkurrens är särskilt stor del i det.

Tror att många av dessa krogägare gladeligen skulle vara lika sviniga även om marginalerna var bättre, om det gick att bli ännu rikare på svineri.

 

Om, och då menar jag verkligen om, det är så att nuvarande lagstiftning och taxering gör det svårt att gå runt på ett ärligt och ickediskriminerande sätt inom krogbranschen. Ja då är ju inte en - från min synvinkel - den rimligaste lösningen att låta krogägare diskriminera människor, utan då är lösningen att förenkla folks vinstmöjligheter på sjysst spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om, och då menar jag verkligen om, det är så att nuvarande lagstiftning och taxering gör det svårt att gå runt på ett ärligt och ickediskriminerande sätt inom krogbranschen.

 

Om du får in folk som inte köper någonting, så blir det självklart svårt att få krogen att gå runt. Det är ju därför många krogar vill få bort finniga fjortisar och folk som inte dricker alkohol.

 

I övrigt tycker jag att varje krogägare själv ska få bestämma vilka som ska få komma in på krogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om, och då menar jag verkligen om, det är så att nuvarande lagstiftning och taxering gör det svårt att gå runt på ett ärligt och ickediskriminerande sätt inom krogbranschen.

 

Om du får in folk som inte köper någonting, så blir det självklart svårt att få krogen att gå runt. Det är ju därför många krogar vill få bort finniga fjortisar och folk som inte dricker alkohol.

 

I övrigt tycker jag att varje krogägare själv ska få bestämma vilka som ska få komma in på krogen.

 

Höj dörrpriset och sänk priserna i baren, vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eurythmech, jag är glad att du kom med ett konstruktivt inlägg. Jag håller dock inte med dig, men respekterar din åsikt.

 

Det är klart att människosyn är en del av det.

Man har en människosyn som säger att det är okej att diskriminera folk för att tjäna pengar. Och jag tror inte alls att skatter och konkurrens är särskilt stor del i det. Tror att många av dessa krogägare gladeligen skulle vara lika sviniga även om marginalerna var bättre, om det gick att bli ännu rikare på svineri.

 

Nja, jag tror man ser åt sin verksamhets och anställdas bästa i första hand. Det gör ALLA företagare. Ideologin och sin egna syn på människor kommer i andra hand (EDIT: ett förtydligande, jag mena inte att pengar går före en sund människosyn utan att man som krogägare kanske ser till att den verksamhet man driver går så bra som möjligt) även om det är just den som granskas och lyfts uppi media och på forum. En företagare gör allt för att ens verksamhet ska går bra inom rimliga gränser. Och neka människor inträde på sin egna krog pga ålder/utseende tycker jag är helt rimligt. En hårdrocksklubb borde få tillåtelse att neka brats och vise versa om de anser att det gynnar verksamheten och särkerställer anställdas löner och statens skatter.

 

Om, och då menar jag verkligen om, det är så att nuvarande lagstiftning och taxering gör det svårt att gå runt på ett ärligt och ickediskriminerande sätt inom krogbranschen. Ja då är ju inte en - från min synvinkel - den rimligaste lösningen att låta krogägare diskriminera människor, utan då är lösningen att förenkla folks vinstmöjligheter på sjysst spel.

 

Medhåll.

 

 

Ett stort problem i Sverige är att många är så avundsjuka på framgångsrika människor som lyckas i livet. Själv känner jag mig rätt misslyckad i min nuvarande situation, men jag kämpar på och jobbar vidare med mig själv än gnäller över "borgare" eller "pappas bil/pengar" och andra som verkar ha stålar.

 

Med handen på hjärtat hur många här inne tycker det inte är mer ok att bli rik på poker/v75/bingolotto/fusk än att jobba hårt t.ex. som företagare etc? 95% av alla som röstar rött. Iaf rödare än sosse-rött..

DET är ingen myt iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om, och då menar jag verkligen om, det är så att nuvarande lagstiftning och taxering gör det svårt att gå runt på ett ärligt och ickediskriminerande sätt inom krogbranschen.

 

Om du får in folk som inte köper någonting, så blir det självklart svårt att få krogen att gå runt. Det är ju därför många krogar vill få bort finniga fjortisar och folk som inte dricker alkohol.

 

I övrigt tycker jag att varje krogägare själv ska få bestämma vilka som ska få komma in på krogen.

 

Höj dörrpriset och sänk priserna i baren, vad är problemet?

 

svensk alkohol lagar säger att baren inte FÅR ha billigare pris än systemet.

 

// mvh freeman... din bartender i mörkret ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eurythmech, jag är glad att du kom med ett konstruktivt inlägg. Jag håller dock inte med dig, men respekterar din åsikt.

 

Tack, jag respekterar även din.

 

 

Nja, jag tror man ser åt sin verksamhets och anställdas bästa i första hand. Det gör ALLA företagare. Ideologin och sin egna syn på människor kommer i andra hand (EDIT: ett förtydligande, jag mena inte att pengar går före en sund människosyn utan att man som krogägare kanske ser till att den verksamhet man driver går så bra som möjligt) även om det är just den som granskas och lyfts uppi media och på forum. En företagare gör allt för att ens verksamhet ska går bra inom rimliga gränser. Och neka människor inträde på sin egna krog pga ålder/utseende tycker jag är helt rimligt. En hårdrocksklubb borde få tillåtelse att neka brats och vise versa om de anser att det gynnar verksamheten och särkerställer anställdas löner och statens skatter.

 

Försöker du säga att det inte finns en enda företagare i hela världen som inte drivs av humanistiska skäl framför ekonomiska? I sådana fall kanske företagare är en ännu mer svåromtyckt grupp människor än jag tidigare trott :) Det jag menade var att har man t.ex samma människosyn som mig så skulle man aldrig agera rasistiskt, homofobt, åldersdiskriminerande eller annat, även om det gick att tjäna en hacka på det. Det är lite analogt med att jag aldrig skulle anställa städare från Polen, Estland, Turkiet, Botswana what have you, eftersom jag tycker det känns väldigt olustigt.

 

Sen tycker jag också att det är märkligt att högern alltid propagerar för fördelar med den öppna marknaden såsom att den skulle vara demokratisk, öppen för alla, konkurrens är alltid av godo osv, sedan tror man inte att en öppen krogmarknad kan få mänskliga grupperingar att ordna sig sinsemellan på ett bekvämt sätt. Det är liksom en öppen ekonomi så länge inte konsumenten väljer "fel", då ska denne fösas undan.

 

Medhåll.

 

 

Ett stort problem i Sverige är att många är så avundsjuka på framgångsrika människor som lyckas i livet. Själv känner jag mig rätt misslyckad i min nuvarande situation, men jag kämpar på och jobbar vidare med mig själv än gnäller över "borgare" eller "pappas bil/pengar" och andra som verkar ha stålar.

 

Med handen på hjärtat hur många här inne tycker det inte är mer ok att bli rik på poker/v75/bingolotto/fusk än att jobba hårt t.ex. som företagare etc? 95% av alla som röstar rött. Iaf rödare än sosse-rött..

DET är ingen myt iaf..

 

Försöker du göra det till en vänstersak att både gnälla på hårt arbetande rika människor och på rika människor som ärvt pengarna?

 

Jag har inget som helst icke-OK att säga om att bli rik på poker/v75/bingolotto. Var fusk kommer in i bilden får du gärna förklara. Men spel är öppna för alla, rika för alla osv.

Däremot skulle jag kanske tycka illa om någon som spelat ihop stora mängder pengar på en pokerklubb som hade regler liknande de på Augustas golfklubb, där kvinnor enbart äger tillträde vid speciella tillfällen.

Alltså, spelmiljonärer har - så länge de varit införstådda med vilkoren de ställt upp på - så gott som alltid vunnit sina pengar på oemotstridligt demokratisk väg.

 

Företagare är en alldeles för stor grupp för att kunna klumpas ihop och bedömas alla som en i det här avseendet. Men helt klart finns det företagare jag föraktar och företagare jag beundrar.

 

Freeman:

 

Jag vet. Man måste göra ett påslag på minst 25% efter inköp och moms eller något liknande. Dock tvivlar jag på att uteställena köper in sin öl för 30 kr, särskilt när vissa ställen säljer ölen för mindre än så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj dörrpriset och sänk priserna i baren, vad är problemet?

Hur du än vrider och vänder på det så är ju vissa kunder mer lönsamma än andra, och därför också mer önskvärda.

 

Och jag tror inte en förändring av entrépriset i speciellt stor utsträckning påverkar vilken prisnivå i baren som genererar maximal vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg Eurythmech. Dock är jag för trött att mecka ihop ett quote-quote inlägg. Dock vill jag förtydliga mig lite hur jag står i vissa avseenden :)

 

Som sagt, otydlighet kan vara min sämsta sida ibland. Jag menade inte att alla företag drivs av ekonomiska skäl framför humanistiska. T.ex. köper jag så långt det är möjligt ekologiskt framställt och producerad mat. Skulle aldrig i mitt liv (ok nödfall om det gällde liv och död) köpa importerad mjölk från Lidl som har transporterats hit med mer miljöförstöringar till följd när jag har möjligheten att köpa ekologisk mjölk från Sverige. Beklagligt att Lidl fortfarnade existerar i Sverige. Det enda de har uppnåt är att tvinga ICA att börja importera mjölk de med.. sjukt. Sen har jag slutat köpa produkter (där det framgår av förpackningen att det kommer från Kronfågel) som pga endast ekonomiska intressen ska låta kycklingar förblöda vända mot mecca istället för att avliva snabbt och enkelt som de gör nu. Lika sjukt det med.

 

Det är inte sådana här företag som jag "förstår" att de gör som de gör..

Ett matproducerande företag kan lättare övertyga sina konsumenter att det är fan mer rätt och sunt att handla ekologiskt och på hemmaplan än det är för krögare/klubbägare att säga till människor: snälla handla här för minst xxxKR, var trevliga och ha kul med varanndra trots att ni inte har de minsta gemensamma intressena, och stanna tills vi stänger, allihopa..

 

Där den öppna marknaden råder i världen har demokrati skapats i snabbast takt. Sydkorea må ha en krog med i ditt synsett diskriminerande regler för ett inträde, men Nordkorea lär inte ha en endaste krog.. (återkommer med rapport om detta när jag åkt dit nästa år.. :))

 

Sen, ja.. gör jag ingen skillnad mellan kommunister och nazister, de gnäller lika mycket för i stort sett samma saker. De har mer gemensamt blod än de nog ens vågat drömma om :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...