Gå till innehåll

Tips om ett projektarbete som rör poker?


TjockisBagarn

Recommended Posts

Hej!

Jag 18 o har just börjat 3an och ska nu välja ett projektarbete, arbetet ska ju omfatta 100 timmars arbete (dvs ca 50 timmar är lagom) och ska beröra antingen (eller/och), matematik, fysik, biologi, kemi, teknik eller programering.

 

Jag är ganska trött på skolan och arbeten om jobbiga saker som man är totalt ointreserad av... Har någon ett tips på vad man kan göra för projektarbete som rör poker? (eller någon som redan gjort det).

 

Poker handlar ju ganska mycket om matematik så jag tycker att det borde gå att göra någonting vettigt av det eller?

 

Har någon lite bra förslag?

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där brukar väl inte ligga på speciellt hög nivå.

 

a) Skriv ett program som beräknar antal outs du har för att slå en viss hand efter floppen.

 

b) Beskriv hur man räknar outs och jämför detta med pot-odds för att ta korrekta beslut.

 

c) Bevisa att Chris Moneymaker enbart hade tur och därför borde betala tillbaka sin wsop titel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite spelteori att fundera på.

 

Något som vore löjligt användbart vore ett program som givet egna hålkort och en handdistribution hos motståndaren och en viss flopp visar hur ofta motståndaren har en hand av olika sorter. Dvs färgdrag, tvåpar, triss, kombinationsdrag, osv. Fast det är antagligen bra mycket mer jobb än 100 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Loveless förslag om att beskriva hur man räknar outs och jämför det med pot-odds/implied odds osv låter väll lämpligt. Koppla ihop specialarbetet och gör lite allmänna beskrivningar

 

-chans kontra odds

 

-outs

 

-pot odds/implied odds/effektiva odds

 

-lite räkneexempel på sannolikhet att dra in förg/par/triss etc

 

Det bör antagligen räcka då dom här arbetena inte brukar vara allt för omfattande. Gör du dessutom en schyst layout(typ lika viktigt som innehållet på såväl universitet som gymnasiet) borde du kunna komma rätt lindrigt undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tjockisbagarn,

 

Till skillnad från alla andra här så tycker inte jag att du ska skriva om spelet poker. Eftersom du inte ska skriva nåt om sammhällsvetenskap/ekonomi (där man kanske kunde skriva om online-pokerns ekonomiska påverkan på riskkapitalet, vad vet jag, är inte ekonom), så tycker jag att du istället ska skriva om teknik-biten bakom en transaktionsintensiv client/server-lösning, olika förslag för att optimera osv. Finns hur mycket som helst att skriva om (då faller det ju inom området "programmering").

 

Eftersom du ska skriva på gymnasie-nivå så behöver du inte gå så djupt, utan kan kanske fokusera på nån liten bit, t.ex. lastbalansering. Vad är det, hur funkar det? Används det? (dum fråga kanske, det gör det), men ja, du fattar. Det är mitt tips iaf, hade jag varit gymnasielärare hade jag varit liite trött på alla arbeten om poker.

 

mvh

Ant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...