Gå till innehåll

Tips på bok för att lära sig självbehärskning?


jna

Recommended Posts

Har nu spelat snart ett halvår efter att ha börjat räkna på rulle och än så länge flyter det på bra, d v s jag har inte behövt sätta in pengar utan plussat ett för mig helt OK belopp. Ett problem dock: Självbehärskning!

 

Har läst 5-6 pokerböcker under denna tid, bl a ToP, SS och Harrington. Blir bättre och bättre på att ha koll på odds, känna igen situationer osv. Men en sak irriterar mig med nästan alla böcker! I de flesta böcker står nämligen en lista på självklarheter. Den brukar se ut ungefär så här:

 

1. Spela inte för pengar du inte har råd att förlora.

2. Spela aldrig onykter.

3. Spela aldrig när du är trött eller på dåligt humör.

4. Om du känner att dina motståndare har övertag, sluta spela.

5. Tilta inte.

.

.

.

.

 

Hallå! Det är ju ungefär som om man fick rådet: "Skjut aldrig bollen i eget mål" när man ska lära sig spela fotboll. Hur svårt är det att förstå? Det svåra - och det jag vill lära mig - är ju HUR man lär sig att inte tilta, eller HUR man lär sig gå ifrån bordet när man börja känna sig trött trots att det känns som att bordet har en inbyggd magnet som håller mig kvar.

 

Ärligt talat, vad beror era förluster oftast på? Att ni räknat gruvligt fel på odds eller att ni känner att ni inte borde syna/höja men gör det ändå? Vad är det man EGENTLIGEN behöver lära sig?

 

Skulle vara oerhört intressant om någon har tips på litteratur eller saker man kan göra för att lära sig, den som jag ser det, viktigaste delen av poker. Om jag bara fick ordning på detta skulle jag kunna skära ner förlusterna i mina dåliga sessioner och därmed plussa bra mycket mer, ja kanske till och med börja betrakta mig som en ganska bra pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 böcker som låter som bra alternativ (har inte läst ngn av dom själv dock så det är lite spekulation):

 

The Psychology of poker och Zen and the art of Poker

 

Personligen har jag förlorat de största potterna när jag "vet" att jag inte borde calla men har fått hjärnsläpp och tryckt på call-knappen i ren frustration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 böcker som låter som bra alternativ (har inte läst ngn av dom själv dock så det är lite spekulation):

 

The Psychology of poker och Zen and the art of Poker

 

Personligen har jag förlorat de största potterna när jag "vet" att jag inte borde calla men har fått hjärnsläpp och tryckt på call-knappen i ren frustration.

 

Tack för tipsen! Den där Zen-boken verkar intressant :) . Är övertygad om att man får ett grymt övertag på motståndarna om man lyckas lära sig detta. Jag skulle gissa att de flesta nätspelarna har problem med detta och man kan väl säga att jag tyvärr har stor potential att förbättra mig på detta område...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killer Poker Online av John Vorhaus fick iaf mig att helt ändra attityd och plötsligt började jag vinna rätt hyfsat. Har inte sett mig om sen dess.

 

Psst! Alltså, den handlar inte ett piss om hur man ska spela händer och så utan om hur man närmar sig en session, vad som händer med en när det går bra eller dåligt. Boken sätter fingret på alla de fel man faktiskt begår men som man inte riktigt orkar deala med när man sitter framför datorn i all ensamhet och det börjar gå risigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om hårt arbete och att aldrig ge upp. Det är inget som kommer direkt (inte för de flesta i alla fall).

 

Var självkritisk och identifiera psykologiska svagheter hos dig och försök att anlägga det mest vinstgivande synsättet på poker, pengar osv.

 

Läs mycket av Mike Caro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ärligt talat, vad beror era förluster oftast på?

 

 

För mig så är det utan tvekan:

 

3. Spela aldrig när du är trött eller på dåligt humör.

 

Jag e fan alltid antingen trött eller arg! Måste ju grinda ändå :)

 

För att vidarutveckla lite, jag spelar mest turneringar och efter att ha spelat länge så brukar nästan alla misstag bero på #3. Detta kan bli kostsamt eftersom dessa misstag ofta då sker i slutet av en turnering. Man gör ett misstag för man är trött, då blir jag ofta arg. Tada nu är jag både trött och på dåligt humör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ärligt talat, vad beror era förluster oftast på?

 

 

För mig så är det utan tvekan:

 

3. Spela aldrig när du är trött eller på dåligt humör.

 

Jag e fan alltid antingen trött eller arg! Måste ju grinda ändå :)

 

För att vidarutveckla lite, jag spelar mest turneringar och efter att ha spelat länge så brukar nästan alla misstag bero på #3. Detta kan bli kostsamt eftersom dessa misstag ofta då sker i slutet av en turnering. Man gör ett misstag för man är trött, då blir jag ofta arg. Tada nu är jag både trött och på dåligt humör.

 

Håller med. Ännu värre för mig blir det dock när jag multitablar cash game. I början bryr jag mig om i fall jag ska höja till 3 eller 4 BB och synar knappt med AQ i en höjd pott. Efter några timmar utan paus synar jag glatt de flesta pre flop höjningar med skit som 97 off suit. Hjärnan blir uttröttad och det yttrar sig i ett slags likgiltighet. I det läget är jag ofta för dålig på att inse att det är läggdags.

 

I slutet på turneringar är jag trots allt oftast alert, eftersom det känns att besluten är väldigt viktiga. Speciellt om det blir finalbord.

 

Nu har jag i alla fall beställt Zen-boken och Psychology of poker. Hoppas att de blir till nytta :) !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En bok som jag kan tänka mig ger en del är "The 7 Habits of Highly Effective People" av Stephen Covey.

 

Helt klart bästa icke-skönlitterära bok jag läst.

Den kan säkert bidra till bättre självbehärskning när du lirar poker.

Det finns även en svensk översättning, men den gör inte originalet rättvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå! Det är ju ungefär som om man fick rådet: "Skjut aldrig bollen i eget mål" när man ska lära sig spela fotboll. Hur svårt är det att förstå? Det svåra - och det jag vill lära mig - är ju HUR man lär sig att inte tilta, eller HUR man lär sig gå ifrån bordet när man börja känna sig trött trots att det känns som att bordet har en inbyggd magnet som håller mig kvar.

 

Hur ska man lära sig våga t ex hoppa fallskärm?

Hur förklarar man mod för någon? (Mao hur man gör för att vara modig)

 

Allting går inte att förklara ;)

 

-

Råd på böcker skulle vara (som även någon annan nämnde) Zen och Psychology of Poker - har bägge men har tyvärr inte läst någon av dem än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart ifrån beställer ni era böcker, känns som att frakten blir väldigt dyr om man beställer en bok från amazon.com eller co.uk

Beställer alltid från Amazon i UK minst 2-3 böcker i taget. Har aldrig tänkt på att frakten blir dyr. Värre var det på den tiden jag beställde från Amazon i USA och tullen la på både moms, tull och hanteringsavgifter. Då blev böckerna dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst 50-60 sidor av Psychology of Poker nu. Verkar varit en väldigt intressant bok som många här på forumet behöver läsa! Jag tänker framförallt på dem som i sina inlägg skyller långvariga förluster på:

1. Otur.

2. Att motståndaren spelar tomtigt.

 

Boken beskriver också varför man själv och motståndaren har en viss spelstil och att man verkligen behöver jobba för att ändra sin stil för att vinna. Ens naturliga personlighet syns även vid pokerbordet. LAG-spelare älskar action och calling stations är mesar som inte vill sätta sig emot. Författaren menar att endast ett minimalt fåtal har en naturlig talang att vinna i poker och att endast de som är villiga att inse och erkänna sina svagheter och jobba hårt för att ändra sig kan bli vinnare. Han menar också att vi som inte är extremt talangfulla är tvungna att spela tight-aggressive för att vinna. Så glöm att försöka lära er bli LAG-spelare om ni inte redan är vinnande med den stilen ;) .

 

När man läser boken inser man att för att bli en vinnare räcker det inte med att försöka halvhjärtat, det är riktigt jobbig självrannsakan som krävs.

 

Av det jag läst hittills är den ett solklart boktips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst både psychology och zen.

 

Det enda jag kan säga om zen är att den är ett stort skämt. Det misstänkte jag i och för sig redan från början, men efter att jag läst den fick jag det bekräftat att den var skriven av någon som inte alls kunde något om ämnet utan bara ville tjäna pengar på "zen-flugan". Otaliga gånger rekommenderar han att man ska sluta spela när man har otur, han ger tips på hur man upptäcker en begynnande loosing streak osv.

 

Psychology är i och för sig mycket bättre, men fortfarande är jag förvånad över att det stod så lite i en så pass tjock bok. Det finns dessutom oändligt mycket intressantare aspekter inom pokerspykologin än de Schoonmaker tar upp.

 

Om man inte har pengar över är nog det bästa att inte köpa någon av böckerna (isf psychology) och lägga pengarna på att dra ner pokerspelandet med några timmar och fundera över vad det är som gör att man tiltar, hur man ska bibehålla en lös image men samtidigt sänka starthandskraven betydligt, om det är bäst att anlägga en image då motståndarna har djupa stackar osv osv.

 

Varken Zen-gubben eller Schoon säger något nytt - så kan man väl sammanfatta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker nog zen är en av dom bästa böckerna jag läst, och kanske den boken som gjort att jag sparat mest pengar, (läs sparat inte vunnit även om det givetvis är samma sak i slutändan).

 

har läst ca 20 böcker hälften knappt läsvarda. min top 4

 

1.pot limit no limit poker av ciaffone och stewart

2. supersystem 2 av brunson

3. zen and the art of poker

4. tournament poker for advanced players av sklansky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...