Gå till innehåll

Är du spelberoende?


MrHall

Recommended Posts

Jag arbetar på ett en ungdomsavdelning på ett fängelse. Där arbetar jag med bl. a. samtal. Samtalen går ut på att hjälpa dessa unga förbrytare att hitta andra vägar i livet.

Ämnen jag stöter på dagligen är ex. narkotika- och alkoholmissbruk, mobbnig (både mobbare och mobbade) men också spelmissbruk.

 

Jag har också ett eget företag som sysslar med utbildning i bl. a. samtalsmetodik.

 

Jag bedriver just nu ett litet projekt på fritiden.

Min fundering är - Kan man använda samtal via internet??

 

Därför söker jag nu ett antal personer som vill ha hjälp med sitt beroende eller spelmissbruk och prova använda "samtal över nätet" till hjälp.

Det är naturligtvis kostnadsfritt.

 

Är Ni intresserade?

Hör av er till: hall_ola@hotmail.com

 

/MrHall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill inte låta negativ till ditt försök, men jag är nog skeptisk. Nätet kan funka som ett steg till att man söker riktig hjälp IRL. Tror man kan få svårt att via nätet få förtroendet som behövs. Men lycka till iaf!

en fördel är ju kanske att man kan vara anonym och därmed känner att man inte har någon anledning att ljuga och kan vara helt ärlig?

 

Om man nu verkligen vill ha hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill inte låta negativ till ditt försök, men jag är nog skeptisk. Nätet kan funka som ett steg till att man söker riktig hjälp IRL. Tror man kan få svårt att via nätet få förtroendet som behövs. Men lycka till iaf!

en fördel är ju kanske att man kan vara anonym och därmed känner att man inte har någon anledning att ljuga och kan vara helt ärlig?

 

Om man nu verkligen vill ha hjälp

 

absolut! Fast att bli helt frisk måste man nog våga ta steget och möta en person IRL. Och en där personkemin funkar. Men jag håller med om att nätet kan vara ett bra första steg.. jag öppnade mig här först t.ex.

 

Fast vi människor är så olika funtade så det finns nog inget rätt eller fel i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill inte låta negativ till ditt försök, men jag är nog skeptisk. Nätet kan funka som ett steg till att man söker riktig hjälp IRL. Tror man kan få svårt att via nätet få förtroendet som behövs. Men lycka till iaf!

 

Det finns flera liknande projekt som varit väldigt lyckade. Jag tror det finns med anknytning till uppsala universitet angående KBT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blev ju betydligt mer omdebatterat än jag förväntade mig! Kul!

 

Jag tror inte att man kan bygga upp etförtroende via nätet på samma sätt som IRL. Därför tror jag inte mig kunna ta betalt för det jag vill göra. Jag vill bara försöka hjälpa någon, som vill ha hjälp.

Vill man verkligen få hjälp har man ju inget att förlora.

 

Angående min utbildning...

Jag har utbildnig i KBT, Motivational Interviewing, ART, BSF, Salutogenes, ASI, ADAD, MAPS, Konflikthantering, Pedagogik. Samt lite småkurser i grupphantering m.m.

...tänkte inte utveckla mer vad dessa utbildningar innebär, men du verkade ju veta lite om psykologi så du vet kanske vad alla förkortningar betyder.

 

Men kort sagt vill jag bara försöka göra den lilla skillnaden som verkligen gör en skillnad ;)

 

Om Ni är skeptiska men vill ha hjälp kan Ni väl höra av er. Ge mig en chans!

 

Detta är inget vetenskapligt projekt, snarare något som jag tetstar för min egen del. Kan man hjälpa någon är det väl inte fel!

 

/MrHall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...