Gå till innehåll

Alla dessa onlineproffs, tur eller skicklighet?


simon_lewis

Recommended Posts

Hejsan.

 

Har lite funderingar kring alla Texas Hold'em NL/FL onlineproffsen och deras väg från nybörjare till just proffs. Hur har de flesta gått tillväga genom åren för att nå de "höga" nivåerna.

 

Har de haft mycket pengar från början? Haft tur som nybörjare och vunnit några sateliter till en större turnering som de har tagit hem? Eller är det hårt jobb och mycket harvande från 0.10 och uppåt?

 

Jag förstår att det här varierar från spelare till spelare men det skulle vara intressant att höra om ni vet hur de har gått till väga eller om några här som spelar på de övre nivåerna kan dela med sig om deras erfarenheter.

 

Själv spelade jag länge på NL 0.15/0.20 men hade svårt att komma vidare mycket pga av allt fiskande efter rivern från allt och alla som oavsett vad man la in skulle *ALLA* kolla rivern. Och oftast - naturligtvis - mot mig så vann de "alltid".

 

Tröttnade ganska snart och gick upp på 1/2 och nu spelar jag på 4/8 och upp till 5/10 där det konstigt nog för mig är mycket lättare jämfört med 0.20/0.25. Är det bara jag som tycker att det är lättare "här uppe"?

 

Anyway.. Som sagt, hur har de nått sina nivåer idag? Hur har swedishsantas o co, Erik123 Sagström mfl gjort.. Någon som vet eller tro sig vetas? Är det Tur, Skicklighet eller Hårt jobb. Kanske allt...

 

Tack för er värdefulla tid.

 

Simon Lewis

 

PS. Kom gärna med ett lite "större" svar än endast - "De hade bara tur" ..

 

* Flytt till Pokerteori - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många många andra proffs än Erik och santas , hur gick de tillväga? Texten på swedishsantas är ok men säger inget om hur de gjorde det utan endast hur du ska göra det.

 

Ursäkta att jag är envis men det måste finnas personer här som kan dela med sig av sina erfrenheter och som vet mer om min fråga.

 

/ Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så fanns det bara limit "på den gamla goda tiden". Paradise hade $0.5/$1 som lägsta bord, har jag för mig. Nästa nivå var $2/$4. Jag kommer ihåg vilken stor nyhet det var när de till slut införde $1/$2 (de borden blev mkt populära!). Själv spelade jag SnG's (fanns också bara limit). MTT fanns inte... Herregud, det känns verkligen som 1800-talet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drar väl min story då även om jag inte är ett fullblodsproffs (jobbar heltid, men tjänar mer på pokern)

 

Jag började att spela i Vegas där min bror bor, började ganska snabbt att gå pluss, placerade mig ganska bra i ett par turneringar och fick ihop en skaplig rulle.

 

När jag sedan började på nätet så satte jag in $70 på multi och $70 på expekt. Började med 0,25/0,5 NL fullbord. Det började direkt riktigt bra och jag plussade väl c:a $3-4k på båda siterna på ett par månader. Sen tog det tvärstopp, torskade med allt i ett par månaders tid, började spela Sng istället men kunde inte vinna knappt en enda all in. Var nere på kanske $2k och tog ett litet avbrott. Började sedan spela FL istället.

Har där slitit ett par år från dom lägsta nivåerna och nu varvar jag mellan 5/10 15/30 och 30/60.

 

Jag har hela tiden varvat med att spela multis och det är ofta efter att jag vunnit någon multi som jag har klivit upp i nivå. Har också spelat några multis på cosmopol och har bara missat pengarna en gång.

 

Just nu håller jag på och sparar undan för att kunna köpa in mig i några WPT tävlingar (3-4st). Jag vill inte bränna mer än 25% av rullen på det så jag hoppas att jag har råd i mitten på 2006.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att Bengt Sonnert torskade på 0,5-1

 

"Jag började med 0,5-1 limit hold'em och 10 dollars så kallade sit'n'go-turneringar. Tyckte det var sjukt roligt men vann förstås inte."

 

Intressant, men vad var det som gjorde att tex Bengt är där han är idag? Vann han några stora MMT's? Vad var det som tog han till en av de allra bästa? Fortsatte han att harva på lägre nivåer eller hade han tur med någon turnering?

 

Tror personligen att det gäller att ha lite tur i tex MTT's för att bygga upp rullen men finns det någon annan här som har harvat från låga nivå upp till toppen eller väldigt högt som vill dela med sig av sina erfrenheter på vägen upp?

 

/ Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min personliga gissning är att de flesta som är däruppe, någonstans eller flera gånger har skitit fullständigt i bankrulleregler och skottat på högre nivåer som fulla talibaner. sen har dom haft flyt och lyft rullen tillräckligt för att kunna hänga kvar.

 

Och så är dom sjukt bra på poker också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min personliga gissning är att de flesta som är däruppe, någonstans eller flera gånger har skitit fullständigt i bankrulleregler och skottat på högre nivåer som fulla talibaner. sen har dom haft flyt och lyft rullen tillräckligt för att kunna hänga kvar.

 

Och så är dom sjukt bra på poker också.

 

Skulle gissa på samma sak. Jag förstår inte hur man skulle kunna jobba sig från 0.5/1 limit till 10/20 NL där många hänger idag om man följde bankrulle-reglerna. Utan en fet MTT-vinst/stejkning/ tror jag det är i princip omöjligt att klara under en livstid. Fast vet inte. Kanske bara är jag som är långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på samma sak. Jag förstår inte hur man skulle kunna jobba sig från 0.5/1 limit till 10/20 NL där många hänger idag om man följde bankrulle-reglerna. Utan en fet MTT-vinst/stejkning/ tror jag det är i princip omöjligt att klara under en livstid. Fast vet inte. Kanske bara är jag som är långsam.

 

Det är absolut inte omöjligt under ens under ett år med en duktig spelare som spelar konstant, visst måste man säkert ha bra me flyt men det kan gå. Tänk också att dom har lirat kanske 3 år på nätet och vissa har lirat mkt live-poker innan dess o byggt bankrullar.

 

Nån kanske vill räkna på det :) Säg att man snittar 20bb/100 i NL o börja på 0.25/0.50 o går upp varje gång man har bankrulle för det o direkt tjänar lika mkt på nästa nivå (för att göra det enkelt för sig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel n skrev nån post på rgp där han la ut hur han skulle göra för att komma upp och kunna lira höga spel igen om han skulle vara helt gul, han svarade på någons påstående att han inte skulle vara där han var idag om det inte vore för stora mtt vinster men han kontrade med att hans turneringslir om något bara hade hindrat hans klättrande. vore kul o läsa den igen för den passar ju i sammanhanget men jag är värdelös på rgp-navigerng :<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Pratar om FL, då 5 10 NL är ganska tungt.

 

Jag tror att low stake som 5 10 - och ner inte behöver kräva att man skall ha 3000 dollar. Eftersom detta inte är så extremt mycket pengar och man kan komma tillbaks med ett normalt jobb.

 

Kan med mina egna erfarenheter, och bekanta som sitter på samma nivå eller högre, säga att de alla suttit under "bankrulle kraven" när de började spela.

 

Själv började jag på 2 4 satte in 100 dollar, kanske förlora kanske vann kommer inte ihåg. Men till en början tog jag ut vinsten för att kunna ta mig ett järn extra på krogen eller handla något man ville ha. Efter ett tag kände jag att jag var ganska ok och behärskade nivån. Då började jag ta skott på 3 6 och 5 10. Men jag kan tillägga att det kändes som man spelade om milijoner i början (efter ett tag suddas rädslan bort och man ser chips).

 

Tror jag haft en fördel av att nästan alla mina vänner har spelat poker och flera på högre nivå än jag. De har lärt upp mig vilket gjort att man känner sig tryggare och vet att man spelat rätt eller lika fel som dom i olika situationer.

 

När jag sedan kände mig helt tillfreds med 5 10 och tyckte att de flesta var ganske dåliga (jämfört med en själv). Då flyttade jag upp och började bekanta mig med 10 20 o s v. Nu sitter jag och spelar på hög stake och tror inte jag behöver sitta högre.

 

På denna nivån har jag börjat tänka på rulle kraven. Eftersom vi nu pratar om seriösa pengar, och det är inte så lätt att få tillbaka rullen på 1-2 månaders jobb.

 

Jag vill inte säga att ni ska göra som jag, men av min erfarenhet och alla jag känner, har alla börjat bekanta sig med en ganska låg nivå. Sedan tagit skott och bekantat sig med en ännu högre nivå, vilket gör ens spel bättre och utvecklar dig som spelare. Om jag förlorade allt vid ett skott (det hände många gånger), så har det blivit att flytta ner och bygg upp igen för nästa skott. Tillslut så lossnar det. Självklart så är det en fördel om du har kompisar högre upp i näringskedjan som kan hjälpa dig att utvecklas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån kanske vill räkna på det :) Säg att man snittar 20bb/100 i NL o börja på 0.25/0.50 o går upp varje gång man har bankrulle för det o direkt tjänar lika mkt på nästa nivå (för att göra det enkelt för sig)

 

Okej, man vill alltså ha 3000 BB för att kliva upp en nivå, eller hur? Man tjänar 20BB på 100 givar (det är det 20BB/100 betyder va?). Säg att man spelar 3 bord samtidigt. Det blir ungefär 120 givar i timmen. Alltså tjänar man 36 BB per timme.

 

Antag att man verkligen startar från noll. Att få ihop 3000 BB tar knappt 84 timmar, alltså två veckors heltid.

 

På följande nivåer behöver man bara tjäna ihop 1500 BB, eftersom man redan har hälften när man börjar (om vi antar att BB hela tiden dubblas mellan nivåerna). Det tar alltså en arbetsvecka per nivå. Alltså borde man lira $50/100 efter bara ett par månader.

 

:roll: Vad har jag missat?

 

PS Nej det blir dubbelt så många givar per timme, så det tar bara en månad. :roll::roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån kanske vill räkna på det :) Säg att man snittar 20bb/100 i NL o börja på 0.25/0.50 o går upp varje gång man har bankrulle för det o direkt tjänar lika mkt på nästa nivå (för att göra det enkelt för sig)

 

Med ytterligare följande antaganden:

 

30 x inköp för varje nivå.

Limits dubblas för varje nivå.

Ett bord.

En hand tar 1 min.

Man spelar 5 timmar per dag, 5 dagar i veckan.

 

Nivå: sb/bb

Rulle: 3000bb

Kvar till nästa nivå: 3000bb

Lön: 20bb/100

Antal händer till nästa nivå: 3000/20 * 100 = 15000 händer

Arbetstid: 15000/60/5/5 = 10 veckor

 

Då borde det innebära 10 veckor per nivå.

Ökat antal bord = minskad "arbetstid" osv.

Eller har jag räknat helt galet?

 

...btw, min första post på detta eminenta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...