Gå till innehåll

FLT - Floppat tvåpar


thorn

Recommended Posts

Jag har haft en tuff månad, och letar fetl i mitt spel. En sak jag kommit på är att jag faktiskt reflekterat väldigt lite över vad motståndaren har, trots mina försök att vara disciplinerad och följa spelet aktivt även när jag inte är med. Här kommer ett exempel på detta. CO har jag spelat en hundra händer på, han är ganska tight, men jag har innan sett honom höja med händer som A8s och 97s, men annars är det bara AK-AT och höga par jag sett honom höja med. BB har jag väldigt lite koll på.

 

Party Poker 2/4 Hold'em (7 handed) converter

 

Preflop: Hero is SB with 7s, As.

3 folds, CO raises, 1 fold, Hero calls, BB 3-bets, CO calls, Hero calls.

 

Kanske ingen given syn direkt. Är det till och med läge med fold efter 3-beten? Jag reflekterar inte så mycket över den i detta läge i och med att CO bara synar.

 

Flop: (9 SB) Td, 7h, Ac (3 players)

Hero checks, BB checks, CO checks.

 

Jag checkar med avseende att höja. På en sådan här flop, bör jag satsa på att bygga eller skydda? Jag bör ju vara ganska stor favorit.

 

Turn: (4.50 BB) Kc (3 players)

Hero bets, BB calls, CO raises, Hero 3-bets, BB calls, CO calls.

 

Betar ut här istället. Hur mycket respekt hade ni gett COs raise här? ÄR jag för aggressiv?

 

River: (13.50 BB) 9h (3 players)

Hero bets, BB calls, CO calls.

 

...

 

Final Pot: 16.50 BB

 

Tacksam för alla svar, jag måste leta upp vad det är som fattas i mitt spel (antagligen mycket). En av de saker som skiljer sig i min statistik jämfört med det jag sett på 2+2's samling av vinnande spelares (kanske ska tas med en nypa salt eller tre) är att jag har en post-flop agression factor som är ett par enheter större. Och i och med mina mediokra resultat senaste månaden börjar man ju undra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog bettat ut på floppen för att göra potten ännu större, rätt stor chans att du har bästa handen. Då K faller på turn kan du ju helt plötsligt ligga efter och då blir det ju lite jobbigare...CO kan ju ha rätt många händer som han höjer med. Han bör ju rimligtvis inte ha slowplayat AK på floppen.

 

När det sedan inte höjs bakom dig på rivern bör du ju ha bästa handen. Om inte någon sitter med AT som kanske inte är helt orimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Party Poker 2/4 Hold'em (7 handed) converter

 

Preflop: Hero is SB with 7s, As.

3 folds, CO raises, 1 fold, Hero calls, BB 3-bets, CO calls, Hero calls.

 

Kanske ingen given syn direkt. Är det till och med läge med fold efter 3-beten? Jag reflekterar inte så mycket över den i detta läge i och med att CO bara synar.

 

Flop: (9 SB) Td, 7h, Ac (3 players)

Hero checks, BB checks, CO checks.

 

Jag checkar med avseende att höja. På en sådan här flop, bör jag satsa på att bygga eller skydda? Jag bör ju vara ganska stor favorit.

 

Turn: (4.50 BB) Kc (3 players)

Hero bets, BB calls, CO raises, Hero 3-bets, BB calls, CO calls.

 

Betar ut här istället. Hur mycket respekt hade ni gett COs raise här? ÄR jag för aggressiv?

 

River: (13.50 BB) 9h (3 players)

Hero bets, BB calls, CO calls.

 

...

 

Final Pot: 16.50 BB

 

Tacksam för alla svar, jag måste leta upp vad det är som fattas i mitt spel (antagligen mycket). En av de saker som skiljer sig i min statistik jämfört med det jag sett på 2+2's samling av vinnande spelares (kanske ska tas med en nypa salt eller tre) är att jag har en post-flop agression factor som är ett par enheter större. Och i och med mina mediokra resultat senaste månaden börjar man ju undra...

 

Jag gillar inte spelet alls, till att börja med skulle jag föredra en 3-bett preflopp om du ska spela handen, då får man nästan alltid bort BB och vet att han har stål annars, CO försöker ofta sno blindsen så du leder mer än 50% med ett A och har initiativet.

 

Sen tycker jag att du ska betta ut på floppen, BB kommer att raisa och du kan 3-betta.

 

När du sedan checkar och BB och CO också checkar då börjar det lukta riktigt skumt, jag skulle direkt misstänka AA eller TT här. Av den anledningen skulle jag syna ner så billigt som möjligt eller betta och folda för omslag på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Preflop spelar jag extremt dålig, och en annan medlem här påpekade för mig att alla HHs jag postar här i stort sett är händer där jag gjort något tomtigt preflop. Så det kanske är dags att inse att jag inte är Sam Farha och lägga ner ltie krut på den enkla biten.

 

Och rundchecken på flop betyder naturligtvis att CO sitter på en triss. Det var det jag egentligen ville komma fram till med posten, borde jag ha förstått det? Det borde jag nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng hande preflop. AXs kan man kanske limpa med i sen position om många är med i potten (och slänga om man inte får riktigt bra träff eller färgdrag). Att reraisa med en så svag hand verkar inte heller bra tycker jag eftersom den så ofta är dominerad.

I den aktuella handen får du ju riktigt bra träff. Att det blir rundcheck på floppen tycker jag inte alls måste tyda på slowplayad triss. Antagligen oftare är det KK eller QQ som tvingas ta det lugnt p g a esset.

Att bli reraisad på turn är inte så kul. Själv skulle jag gissat att CO satt med KK i det läget. Jag skulle inte kunna låta bli att syna ner. Ibland får man betala av mot trissar med sina tvåpar. Frågan är om detta är ett av de tillfällen där det är rätt.

Märkligt att CO inte reraisar på turn och river om han har triss.

 

Tighta till ditt preflopspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng hande preflop. AXs kan man kanske limpa med i sen position om många är med i potten (och slänga om man inte får riktigt bra träff eller färgdrag). Att reraisa med en så svag hand verkar inte heller bra tycker jag eftersom den så ofta är dominerad.

I den aktuella handen får du ju riktigt bra träff. Att det blir rundcheck på floppen tycker jag inte alls måste tyda på slowplayad triss. Antagligen oftare är det KK eller QQ som tvingas ta det lugnt p g a esset.

Att bli reraisad på turn är inte så kul. Själv skulle jag gissat att CO satt med KK i det läget. Jag skulle inte kunna låta bli att syna ner. Ibland får man betala av mot trissar med sina tvåpar. Frågan är om detta är ett av de tillfällen där det är rätt.

Märkligt att CO inte reraisar på turn och river om han har triss.

 

Tighta till ditt preflopspel.

 

Hur många händer raisar du med i CO om det foldas fram till dig? Hur många av dessa är bättre än A hög? Jag vidhåller att fler än 50% är sämre händer och dessutom får man in BB:s bet i potten och framför allt så har man initiativet och kan själa potten mot AK,AQ,AJ osv om ingen träffar.

 

Jag håller inte alls med dig om att rundchecken på flopp indikerar något annat än en riktigt stark hand. Med KK,QQ fortsätter i princip alla att visa styrka när ett ess fallet tills det är uppenbart att någon har esset. Att Co efter 2 checkar skulle ckecka med KK.QQ ser jag som helt osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur många händer raisar du med i CO om det foldas fram till dig? Hur många av dessa är bättre än A hög? Jag vidhåller att fler än 50% är sämre händer och dessutom får man in BB:s bet i potten och framför allt så har man initiativet och kan själa potten mot AK,AQ,AJ osv om ingen träffar.

Fattar inte riktigt hur du menar. Hur skulle du göra om det dyker upp ett ess på floppen? Hur vet man att ingen träffar? Du förordar bluff varje gång någon raisar från CO!?

CO är en tight spelare enligt thorn. En tight spelare foldar det mesta som är sämre än AXs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur många händer raisar du med i CO om det foldas fram till dig? Hur många av dessa är bättre än A hög? Jag vidhåller att fler än 50% är sämre händer och dessutom får man in BB:s bet i potten och framför allt så har man initiativet och kan själa potten mot AK,AQ,AJ osv om ingen träffar.

Fattar inte riktigt hur du menar. Hur skulle du göra om det dyker upp ett ess på floppen? Hur vet man att ingen träffar? Du förordar bluff varje gång någon raisar från CO!?

CO är en tight spelare enligt thorn. En tight spelare foldar det mesta som är sämre än AXs.

 

Jag förordar inte bluff varje gång någon raisar från CO, som jag skrev i mitt första inlägg så anser jag 3-bett vara den bästa alternativet OM MAN SKA SPELA HANDEN. Att lägga sig tycker jag inte är fel och är något som jag oftast gör i detta läget. Har man däremot sett CO raisa en del tex med 97 ocj Ax som i detta fallet så tror jag att spelaren höjer med fler händer som är sämre än våran än bättre.

 

Vid träff med esset så skulle jag spela på ganska friskt tills jag har en bra anledning till att sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng handen utan read på att CO är fisk eller att han är hyper aggro.

 

Om du väljer att spela den så tycker jag både 3bet och syn är OK spel. Eftersom en syn maskar din hand något och du i princip bara kan spela den om du hittar flushdrag eller par i ess.

 

Att BB kommer in i potten när du sitter A7s kan kanske till och med vara positivt. (hade vart ett annat fall om du suttit 77.)

 

Flop: Betta ut med avsikt att bygga pot

Turn: får du omslag så gå tillbaka till check call ner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng hande preflop. AXs kan man kanske limpa med i sen position om många är med i potten (och slänga om man inte får riktigt bra träff eller färgdrag). Att reraisa med en så svag hand verkar inte heller bra tycker jag eftersom den så ofta är dominerad.

I den aktuella handen får du ju riktigt bra träff. Att det blir rundcheck på floppen tycker jag inte alls måste tyda på slowplayad triss. Antagligen oftare är det KK eller QQ som tvingas ta det lugnt p g a esset.

Att bli reraisad på turn är inte så kul. Själv skulle jag gissat att CO satt med KK i det läget. Jag skulle inte kunna låta bli att syna ner. Ibland får man betala av mot trissar med sina tvåpar. Frågan är om detta är ett av de tillfällen där det är rätt.

Märkligt att CO inte reraisar på turn och river om han har triss.

 

Tighta till ditt preflopspel.

 

Ja, A7s är precis på gränsen för mina Axs händer (i vanliga fall). Jag kan limpa med den på kanppen mot flera limpers, inte annars. Förstår att chansen för träff är mycket liten och att fold är ganska klar här efter lite begrundande.

 

Att en spelare är starkare än medel tycker jag dock oftare kan betyda att man höjer med dåliga händer från sen pos first in. Då är ju klart en raise preflop bättre. Syn är väl det sämsta jag kan göra dock.

 

CO har 77, BB 44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...