Gå till innehåll

NLT - Trn, bör jag spela KQs försiktigare?


Lunkan88

Recommended Posts

Fem spelare kvar i en flerbordsturnering med 30 spelare. Jag har nyss varit chipleader men torskade en all-in med AK mot tvåan och är nu trea.

 

Chipfördelningen är cirka 15k för chipleadern, cirka 6k för tvåan och 4k för mig, samt två småstackar på runt 2k. Tre platser ger pris.

 

Blinds 250/500

 

Jag sitter på Big Blind, det foldas fram till chipleadern på SB, han höjer minsta möjliga summa till 1000. Min read på fi är att han är väldigt aggressiv, dock brukar han oftast höja mer än 1 BB vid stöldförsök. Jag hittar K :diamond: Q :diamond: och synar.

 

Floppen kommer K och två blanka (kommer inte ihåg mer).

 

Fi checkar. Jag valde att gå all-in för att plocka upp potten där. Förmodligen fel spelat, särskilt med tanke på att jag nu riskerar att åka ur innan prisplatserna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppen kommer K och två blanka (kommer inte ihåg mer).

 

Fi checkar. Jag valde att gå all-in för att plocka upp potten där. Förmodligen fel spelat, särskilt med tanke på att jag nu riskerar att åka ur innan prisplatserna?

 

Du synar preflop; om du inte är beredd att agera när du får en guldflopp så ska du inte syna.

 

Din deg ska in. Hade du bettat pott och han gått all-in hade du ändå fått syna.

 

Din deg ska in.

 

Din deg ska in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt klar all-in preflopp om det inte finns något som talar starkt emot det. Exempel på sådana skäl är om du vet att FI inte brukar spela så och därför bör ha något starkt, alternativt om han är svårbluffad pre men vek på floppen. Jag tror väl inte direkt att du har tillräckligt mycket data om din motståndare för att komma till någondera slutsatsen.

 

Du behöver en väldigt stark read för att ens fundera på att folda preflopp, på floppen foldar du inte vilken jäkla read du än har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska förklara hur jag tänkte. Pre-flop ville jag inte gå all-in eftersom jag låg efter mot ett ess och dessutom såg inte det här ut som en vanlig blind steal på grund av minihöjning. Alltså är det troligt att fi har en hand.

 

Dessutom skulle jag kunna lägga mig vid en dålig flopp och förmodligen hänga kvar till tredje plats som ger pris. I svaren ovan ser jag inte så mycket resonemang kring prispengarna, men om jag åkte ut skulle jag inte få något men om jag istället lade mig vid en dålig flopp så skulle tredjeplatsen vara hyfsat säker.

 

Om vi nu förutsätter att han har en hand, som kan vara bättre än min men inte behöver vara det. Kan det då vara rätt att lägga sig före floppen för att säkra prispengar?

 

Dock har jag förstått att min all-in på floppen var ganska solklar, min uppfattning har nog färgats en del av resultatet:

 

Motståndaren synade mig och visade upp, inte A A som någon föreslog, men väl A K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om jag åkte ut skulle jag inte få något men om jag istället lade mig vid en dålig flopp så skulle tredjeplatsen vara hyfsat säker.

 

Förklara då för mig hur du kan se en tredjeplats som hyffsat säker när du sitter med 6BB och du har två motståndare med 4BB. Skulle snarare kalla det för lotto än en hyffsat säker tredjeplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara då för mig hur du kan se en tredjeplats som hyffsat säker när du sitter med 6BB och du har två motståndare med 4BB. Skulle snarare kalla det för lotto än en hyffsat säker tredjeplats.

Det är möjligt att jag inte kommer ihåg riktigt hur det såg ut, men om jag minns rätt hade jag dubbelt så mycket chips som småstackarna efter postning av BB. Möjligt att jag skrev lite fel ovan då jag inte tog en kopia av handen då den utspelade sig och avrundade lite.

 

Dock är jag inte tillräckligt kompetent för att uttala mig om det räcker för att det inte ska vara "lotteri" om tredjeplatsen. Är det fortfarande för lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu förutsätter att han har en hand, som kan vara bättre än min men inte behöver vara det. Kan det då vara rätt att lägga sig före floppen för att säkra prispengar?

Nej, så stark read kan du inte ha om du inte har spelat väldigt mycket mot din motståndare.

 

Dock har jag förstått att min all-in på floppen var ganska solklar, min uppfattning har nog färgats en del av resultatet:

Njae, en trapp kan väl vara ett alternativ. Om floppen verkligen är blank så behöver du ju inte oroa dig för mycket mer än A-draget och kan gott fundera på att provocera fram en bluff eller få syn av ett underpar som tvekar på om du har något.

 

Dock är jag inte tillräckligt kompetent för att uttala mig om det räcker för att det inte ska vara "lotteri" om tredjeplatsen. Är det fortfarande för lite?

Det är definitivt fortfarande lotteri om tredjeplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...