Gå till innehåll

NLT - Jag är dålig på Heads Up i NL, hjälp tack!


drumcoder

Recommended Posts

Jag brukar vara chipleader etc men förlorar vid heads'up senare, är fullt medveten om att det är lite av ett lotteri när det bara blir 2.

Brukar vara så att SB är 200-300 och BB är då 400 lr 600 när man går in i headsup. Hur spelar ni det när ni har 1) Dubbla chipstacken (Du har 8000, han har 4000)? 2) Du är jämn med din motstpelare? (Då har vi båda ca 6000 var i chips). Värt att nämna är att vid bordet så är det all in oftast ifrån motståndaren, inte en höjning med t.ex BBx2 som gäller.

 

Vilka kort går man in i en all in konfrontation med under dessa förrutsättningar?

 

Tack för hjälpen på förhand.

 

* RP och flytt till Turneringspoker - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror ector skrev om hu i sng nånstans i plantskolan, tror det var nåt i stil med "när det blir headsup går jag allin varje hand" eller nåt i den stilen, faktum är ju att det oftast brukar bli så att först in i potten är allin på allt, iallafall med partys struktur som var aktuell då. Det är ju alltid lätt att ställa in med vadsomhelst om man vet att, det finns en chans att vinna mörkarna(som brukar vara gigantiska), en chans att han synar med en sämre hand, en chans att dra ut som man ändå har sämst men att hitta synen när den andra ställt in är ju knivigare. en sak att kolla efter är ju händer med "showdown value" såsom ess, kungar, par samt höga kort men sen får man ju acceptera att det är rätt lotto när mörkarna eskalerat till sjuka nivåer o man båda har grunda stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vara chipleader etc men förlorar vid heads'up senare, är fullt medveten om att det är lite av ett lotteri när det bara blir 2.

Brukar vara så att SB är 200-300 och BB är då 400 lr 600 när man går in i headsup. Hur spelar ni det när ni har 1) Dubbla chipstacken (Du har 8000, han har 4000)? 2) Du är jämn med din motstpelare? (Då har vi båda ca 6000 var i chips). Värt att nämna är att vid bordet så är det all in oftast ifrån motståndaren, inte en höjning med t.ex BBx2 som gäller.

 

Vilka kort går man in i en all in konfrontation med under dessa förrutsättningar?

 

Om staplarna är runt 10 BB och din motståndare är en person som går all-in väldigt mycket så är det viktigt att känna till teorin för detta så du inte blir "överkörd".

 

Specifikt om ni har 6000 var och blindarna är 300/600 och han går all-in varje hand så måste du syna en all-in med händer som har ca 50% chans att vinna, dvs tex J8o. Om du inte gör det så blir du automatiskt en förlorare. Att vänta på ess eller par i detta läge lönar sig inte. Dessa händer kommer bara en gång på fem och du får inte tillräckligt stor fördel för att vinna tillbaka de pengar du förlorar på att vänta. Faktum är att även med perfekt spel så får man bara några få procents fördel mot denna till synes idiotiska strategi.

 

Få spelar så här aggressivt, men många spelar en modifierad variant av detta där man går all-in med ca 70% av starthänderna. Denna strategi är svår att slå och med perfekt spel så har kan man högst få en minimal fördel. Motstrategin tror jag är att syna med ca 30% av sina händer, dvs ess, par, två kort över nio, samt lite andra händer som tex K8s.

 

Många gånger händer det dock att båda spelare vill "spela om det" och väljer att ta floppen med det mesta av pengarna kvar. Då kan det nästan bli ett trapping game som ofta blir väldigt spännande och intressant.

 

--- Callahan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vara chipleader etc men förlorar vid heads'up senare, är fullt medveten om att det är lite av ett lotteri när det bara blir 2.

Brukar vara så att SB är 200-300 och BB är då 400 lr 600 när man går in i headsup. Hur spelar ni det när ni har 1) Dubbla chipstacken (Du har 8000, han har 4000)? 2) Du är jämn med din motstpelare? (Då har vi båda ca 6000 var i chips). Värt att nämna är att vid bordet så är det all in oftast ifrån motståndaren, inte en höjning med t.ex BBx2 som gäller.

 

Vilka kort går man in i en all in konfrontation med under dessa förrutsättningar?

 

 

Många gånger händer det dock att båda spelare vill "spela om det" och väljer att ta floppen med det mesta av pengarna kvar. Då kan det nästan bli ett trapping game som ofta blir väldigt spännande och intressant.

 

--- Callahan

 

Jo, all-in spel är relativt tråkigt och oftast synar jag ner med ungefär de händer du beskriver. Däremot är ett manövreringsspel alltid trevligt, kommer ihåg en sng där jag spelade hu över 50 händer, varav ca 40 var med maximala mörkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...