Gå till innehåll

NLT - Trn, hur spela JJ?


prediktorn

Recommended Posts

Hej,

Detta sker halvlångt in i en turnering ca 60 spelare kvar, med 30 som får pengar. Bordet är ganska aktivt med många allin som synas relativt ofta, bla en stor stack som höjer mycket och synar glatt.

Vid handens början har jag 20000, UTG 10000 och UTG+1 20000. Jag sitter på big blind (800)med JJ, UTG callar och nästa spelare (UTG+1) minihöjer till 1600. Både jag,UTG och UTG+1 har spelat relativt tightoch inte varit inblandade i några onödiga coinflip situationer. Alla andra lägger sig fram till mig. Jag väljer här att syna med 800 i en pott på 3600 då jag inte riktigt vet hur mina knektar står sig men har fina potodds. UTG går då allin med sina resterande 9200. UTG+1 foldar. Jag har alltså att välja mellan att lägga mig eller syna 8400 i en pott på 13600. Om jag synar och förlorar kommer jag att befinna mig i shortstackträsket med 10000 kvar, och om jag synar och vinner kommer jag att vara bland de 10 största stackarna.

 

Så ska jag lägga mig eller syna?

 

Med vänlig hälsning

 

Prediktorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag vart du så skulle jag syna!! kanske fel men träffar du en knekt oxå så e ju potten nästan din! så hade jag gjort iaf!

 

Hmm.. väldigt konstigt resonemang, ser inte direkt hur man kan ta in i bilden vad han eventuellt kan eller inte kan träffa.

 

Jag skulle förmodligen sätta fi på ett lågt pocket och förmodligen ta synen. Tror du som sämst är uppe i en coinflip iaf. Visst finns det en möjlighet att UTG har slowspelat typ AA/KK men den risken får man ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både du och UTG+1 har visat svaghet genom att antingen synat eller miniraisat, men hyfsad hand kan UTG stjäla här genom att trycka. Det förutsätter att det är en spelare som är ok->bra som kan se situationen. Limpa med AA/KK sent i turneringar är iofs inte helt ovanligt men...

 

Med tanke på potens storlek, vad det kostar, chansen för steal, hand distrubution etc skulle en syn ligga mycke nära till hands...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spela låga PP precis som UTG gör här. Med låga PP vill i alla fall inte jag se en flop med två motståndare, men jag vill heller inte höja UTG eftersom jag då riskerar att bli fångad av ett högre par.

 

Sedan skulle jag i och för sig kunna tänka mig att i vissa fall spela AA/KK på ett liknande sätt. Anledningen skulle i så fall vara att jag vill locka fram action (vid ett tight bord kan folk bli livrädda för en raise UTG) eller att jag försöker mixa spelet.

 

Hursomhelst skulle jag ta synen i detta fall. Din stack kommer fortfarande vara respektabla 10-15 BB om du förlorar, inte alls omöjligt att reparera. Om du vinner sitter du riktigt fint till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

limp-raise brukar vanligtsvis betyda styrka, men just här hade han nog haft bättre +EV på att bara höja kanske 3ggr med högt PP för att få med er bägge.

 

Möjliga händer på utg är alltså ungefär alla pockets, höga SC's, AXs och även AK/AQ.

 

Jag testade att calca din hand mot en väldigt bred HD med händer som fi skulle kunna tänkas ha - men med tanke på att du kan överleva en förlust hade jag nog synat oavsett resultatet på calcen. Hade nog satt honom på lågt alt. högt pp med lite större fördelning på låga pockets...

 

equity (%) win (%) / tie (%)

 

Hand 1: 34.9483 % [ 00.34 00.01 ] { AA-22, AKs-AQs, A9s-A2s, KQs-KJs, QJs-QTs, JTs, T9s, 98s, 87s, AKo-AQo }

Hand 2: 65.0517 % [ 00.65 00.01 ] { JJ }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag vart du så skulle jag syna!! kanske fel men träffar du en knekt oxå så e ju potten nästan din! så hade jag gjort iaf!

 

Heck, varför stanna där? han kan ju få en royal flush oxå :)

 

 

Hmmm, jag gillar inte limp raisen om han har spelat tight. Dock så gillar jag inte minirasien heller så det kan faktiskt vara så att han är en så pass bra spelare att han känner svaghet i miniraisen och tänker "den här ska ja sno" och eftersom att UTG+1 lägger sig så visar det att han kanske inte hade en så bra hand.

 

Jag hade kanske satt honom på K hög eftersom att han inte höjde före flopen och sedan ville sno den mot ett sån liten raise före flopen. (sätter honom på allt från Ax till KJ i det här läget)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för alla svar. Intressant att läsa vad alla sätter UTG på för handdistrubution. Själv satte jag honom på den ganska smala handdistrubutionen AA-77, kanske är en svaghet hos mig att analysera lite för långt, men det var de enda händerna som jag tyckte passa in på hans spel. Egentligen har väl inte UTG stack nog att limpa med 77-TT heller kanske, men jag såg det inte som omöjligt. Han borde inte ha två överkort eftersom han då spelat dåligt med tanke på sitt stackdjup. Två underkort eller par lägre än sjuor var otänkbart för mig att han skulle ha.

De enda händerna jag var skraj för är ju AA-QQ, så jag tog synen då potodssen var så gynsamma. Han hade KK som höll upp mot mina knektar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...