Gå till innehåll

Farligt läsa pokerböcker?


garviset

Recommended Posts

MÅste bara få beklaga mig lite.. Jaha, nu har man läst Harringtons första bok och tänkt öka ROI'n och ITM'en rejält på de 10+1 och 20+2 SnG jag spelar (spelade). Och vad händer? Jo jag förlorar fler inköp på en vecka än jag trodde jag någonsin skulle.

Hade spelat ca 350 SnG (mest 10+1) med helt ok resultat innan herr Harrington blev inblandad. Är nu uppe i 402 st och har backat ca 300$ på de sista 52. :roll:

 

Normal downswing? Jag antar att det kan vara det, men man börjar undra om man ändrat sitt vinnande spel på något sätt.

 

Samma sak hände för ett år sedan när jag var färsk och på något sätt hade lyckats spela upp mina 20$ till 450$ på låga FL-bord. Då tänkte jag bli bättre och läste "Internet Texas Holdem", vilket såklart ledde till att jag backade till runt 170$ innan jag tog ett halvt år ledigt från pokern. (Började sen med SnG's)

 

Någon som känner igen sig? Känslan för spelet försvinner när man försöker spela någon annans stil, eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen så tillämpar du det du lärt dig på fel sätt eller så har du haft otur.

 

En bra studieplan är att läsa en bok och spela massor. Du kommer förmodligen tänka i banor som du inte gjort innan samtidigt som du spelar. Du kommer säkert också göra en del misstag på grund av det. När du har spelat ett tag så läser du igenom boken en gång till. Då kommer du ta till dig informationen mycket bättre. Förhoppningsvis så får du många aha-upplevelse i stil med "Jaha det är SÅ man ska göra" "Det var det jag brukade göra fel innan". Det har funkat för mig

 

 

Kan för övrigt ganska självsäkert säga att jag kommer i längden vinna massor på vilket FL-bord som helst i hela världen där ingen av mina mostspelare någonsin har läst en pokerbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade en ganska intressant diskussion på klubben i går om Super/System och dess föreslagna spelstil i texas NL. Jag tror helt klart att den boken kan vara katastrofal för en nybörjare att läsa, eftersom man som nybörjare inte förstår vikten av stackdjup och implicita odds. När det gäller limit cashgame och sng-turneringar så är ju de spelen ganska lika så tillvida att det enda som funkar är tight och aggressivt. Alla böcker jag läst om FL förordar ju en extremt tight stil med väldigt få spelade starthänder. Det finns ingen chans att man går back om man spelar efter till exempel Hilgers bok. Problemet är att ju färskare man är på poker desto sämre förståelse har man för vissa koncept. Detta kommer ofelbart att leda till missförstånd och förlust av en potentiell vinst. Vidare har vi sån´t som tiltproblem och en eller annan hand som man inte spelar enligt boken. Det kan ju räcka för att ens förväntade vinst ska minska högst markant. Använd forum som detta och diskussioner med duktiga spelare som komplement till böcker och försök förstå VARFÖR man ska spela en hand på det föreslagna sättet, så kommer det gå fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att de flesta av tipsen som ges i pokerböcker inte är särskilt tillämpbara om man inte spelar mot hyfsat motstånd...

 

Som du säger så utgår de flesta pokerböcker från att man möter kompetent motstånd (den enda boken jag läst som utgår från att de flesta vid bordet inte kan spela ordentligt är Small Stakes Holdem). Det viktiga är att man tillämpar det man läser på rätt bord, läser du Holdem Poker for Advanced Players och sätter dig och nöter på Primas $0.05/$0.10-bord så kommer du märka att du är väldigt fel ute. För de flesta bord så är det nog Small Stakes Holdem, som utgår från att man möter massa spelare som inte spelar optimalt (eller ens försöker spela optimalt), som passar bäst.

 

För NL och turneringar vet jag inte om det finns nån bok som riktigt tar hänsyn till de lösa borden på internet. Min poäng är att jag har feber, yrar och att man måste tänka på vad författaren försöker lära ut och när det är tillämpbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...