Gå till innehåll

5CD - Hur spela låga tvåpar innan köpet?


jokersve

Recommended Posts

Diskuteras inte så mycket om 5cd här, men det finns säkert någon som är duktig ändå.

 

Har börjat spela detta spel relativt mycket på b2b och kvaliten på spelarna är väl sådär.

 

Hur som helst, skulle uppskatta lite råd från någon hur låga tvåpar spelas innan köpet från tidig position. Ex. 2288x. Jag har spelat dom ganska hårt hittills men inte haft så bra förtjänst på just denna typen av händer.

 

* RP och flytt till Övriga - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst, skulle uppskatta lite råd från någon hur låga tvåpar spelas innan köpet från tidig position.

Mot bra motståndare behöver de inte spelas alls i tidig position. Mot dåliga (de får absolut inte vara bra bluffare) så höjer man och väntar sig syn av lite sämre händer och checkar så gott som alltid postköp om man inte är uppe mot någon som kan tänkas syna med ett par. Om motståndaren spelar vettigt postköp så kommer man ofta utsättas för pottbet när man checkar, och om man betar så ger man bort en massa värde eftersom det är ett bet som kommer bli synad av alla bättre händer och få sämre.

 

Tänk på att den "genomsnittligt" vinnande handen i 5cd är tvåpar med knektar i topp, så man vill definitivt ha en HU-pott mot en svag spelare eller mörkarna direkt. Kan inte det uppnås så är det vettigare att backa ur handen direkt och strunta i att lägga sig i handen. Små tvåpar är en mycket överskattad hand i 5cd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst, skulle uppskatta lite råd från någon hur låga tvåpar spelas innan köpet från tidig position.

Mot bra motståndare behöver de inte spelas alls i tidig position. Mot dåliga (de får absolut inte vara bra bluffare) så höjer man och väntar sig syn av lite sämre händer och checkar så gott som alltid postflopp.

 

Tänk på att den "genomsnittligt" vinnande handen i 5cd är tvåpar med knektar i topp, så man vill definitivt ha en HU-pott mot en svag spelare eller mörkarna direkt. Kan inte det uppnås så är det vettigare att backa.

 

 

Mmm, ungefär så mina tankar har gått. Checken efter köpet är väl standard om man inte förbättrar. Kul att varva texas med lite 5cd, tror jag ska läsa avsnitter i SS igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, ungefär så mina tankar har gått. Checken efter köpet är väl standard om man inte förbättrar. Kul att varva texas med lite 5cd, tror jag ska läsa avsnitter i SS igen :)

Fast 5cd i SS är ju fixlimit, är hyffsat stor skillnad ändå. Du ska bluffa mycket mer i potlimit bland annat och akta dig ännu mer för händer med omvänt implicita odds (dvs, små tvåpar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag såg ett litet faktafel som smugit sig in, så ni får ursäkta att jag tar upp en så här gammal tråd. Hjort skrev:

Tänk på att den "genomsnittligt" vinnande handen i 5cd är tvåpar med knektar i topp, så man vill definitivt ha en HU-pott mot en svag spelare eller mörkarna direkt.

 

Vad som är den genomsnittliga vinnande handen varierar med hur många spelare man är runt bordet. Om vi antar att det är sex spelare runt bordet skulle jag anta att den ligger någon stans mellan ett par i Ess och ett litet tvåpar. Väldigt ofta vinns potterna före köp av någon som höjer på ett par från knektar och uppåt.

 

Förmodligen härstammar missförståndet från Pokerhandboken där Glimne skriver att knektar upp är det genomsnittliga tvåparet, men det är inte samma sak som den genomsnittliga vinnande handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...