Gå till innehåll

Spela en rebuyturnering som en freezeout?


Elvis

Recommended Posts

Här är en teoretisk fråga:

 

Säg att mitt EV i de multibordsturneringar (freezeouts) jag spelar är lika med buy-in, dvs jag är en genomsnittlig spelare. (Med EV menar jag här bruttovinst, inte nettovinst.)

 

Säg sedan att jag funderar på att spela en $1000+$50-turnering mot samma motstånd som vanligt, men den här gången är det en rebuyturnering. Jag har inte råd med någon rebuy/add-on och kommer att spela turneringen som en freezeout.

 

Är mitt EV < $1000? (Om ja, hur stor tror ni skillnaden är?)

 

Hur påverkar det mitt EV (med ovanstående förutsättningar) om mina motståndare...

1) spelar ungefär som de brukar i en freezeout men gör rebuys om det behövs (och add-ons gör nästan alla).

2) spelar vilt under rebuyperioden för att bygga upp en stack och inte drar sig för att göra många rebuys (och givetvis gör alla utom chipleadern add-ons).

 

* Flytt till Turneringspoker - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EV är klart under $1000.

 

OK. Kan du förklara varför?

 

Jag förstår att det alltid är rätt att göra rebuys, om man är en vinnande spelare, eftersom man har EV+ på varje rebuy i och med att man slipper betala tournament fee. Därmed: om man är en vinnande spelare, så ska man inte ställa upp i rebuyturneringar om man inte har råd att göra rebuys, eftersom man då missar chansen till EV+-insatser.

 

(Och omvänt borde det vara EV- för en förlorande spelare att göra rebuys.)

 

Men om man isolerar första inköpet för en genomsnittlig spelare? Blir det automatiskt EV- bara för att man senare i turneringen inte kommer att göra någon rebuy?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Om man har positivt EV på att köpa in igen så borde det väl vara negativt EV att ge upp den möjligheten?

 

Frågan gällde det första inköpet isolerat.

 

Jag kan inte hitta någon faktor som borde sänka EV:et jämfört med en $1k:s freezeout så förbannat i en rebuy, däremot kommer ju en eventuell vinst bli mycket mindre frekvent.

 

Ja precis, jag håller med, men jag är samtidigt väldigt nyfiken på gdailys argument för att man tappar EV på det första inköpet om man på förhand bestämt sig för att inte göra någon rebuy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, jag håller med, men jag är samtidigt väldigt nyfiken på gdailys argument för att man tappar EV på det första inköpet om man på förhand bestämt sig för att inte göra någon rebuy.

En vild gissning är väl att du tappar möjligheten att köpa in dig igen som andra kan tänkas använda vilket ökar deras chans att vinna, dock tror jag att det är marginell skillnad för en vanlig dödlig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Kan nån säga mig vad Ev+ menas med, samt ROI?

 

Tack för svar :$

 

Ev+ = Förväntat positivt resultat

Ev- = Förväntat negativt resultat

 

ROI = Return of investment. Dvs hur stor vinst man gör givet en investering.

 

Mycket av poker handlar om hantera pengar och se till att bankrullen - dvs att man går med vinst på sitt pokerspelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nån kommenter den taktik jag kör vid rebuys turneringar?

 

Låt säga att man börjar med 1500 i startmarker. Första hander limpar jag om potten är ohöjd. Får jag se floppen - fine, då har jag en chans att floppa nåt. Höjer någon så släpper jag handen om den inte är AA KK AKs eller QQ och möjligtvis AQs. Därefter gör jag en rebuy, vilket ger mig 2980 marker! Efter det spelar jag as tight och hoppas att dubbla upp med de få AA KK eller AKs som jag får under den kommande timmen och ligger ofta bland top 25% efter en add-on. (Sedan att jag suger när det kommer till slutet är en annan sak :oops::evil: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Rent matematiskt håller jag med Elvis och Hjort här. Den snittspelare som gör återköp får förstås ett större brutto-EV (en större andel i totala prispotten) men detta kompenseras exakt av hans eller hennes större insats så att netto-EV blir samma, dvs 0. Genom att de andra köper in fler gånger blir vår andel av prispotten mindre än i en freezeout, men prispotten blir större i motsvarande grad.

 

Men då har vi bortsett från EV-effekten av att ha en stor stack. Hur mycket är det värt att sitta med 2000 istället för 1000? I de fall man nu gör det - ett återköp efter gulning har ju inte den effekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte ska göra några andra inköp så får du kanske spela tightare och försiktigare än annars, vilket kan vara -EV. Om du har möjligheten att göra flera inköp kan du chansa lite för att dubbla dig. En dubbling i marker kan vara värt mer än två inköp om du kan utnyttja din större stack. Det omvända gäller förstås också - om du är försiktig och avvaktande och många andra dubblar sina stackar hamnar du direkt i underläge.

 

Det finns ju en anledning till att Daniel N gjorde ett otal rebuys i den där turneringen (förra året?). Han tyckte att det var värt pengarna att chansa för att bygga en stor stack i början som han kunde spela hårdare med.

 

Jag tycker därför att det är -EV att spela rebuyturneringar som freezoutturneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...