Gå till innehåll

FLT - Höja preflop med draghänder?


thorn

Recommended Posts

Jag satt och funderade på en situation på jobbet igår och kunde inte komma fram till någon slutsats mer än att jag antagligen har fel (eftersom man aldrig hört rekomendationer om detta från författare etc) men vet inte riktigt varför.

 

Om man sitter på knappen eller i blindarna med en hand som QJs, JTs, T9s, 98s och en stor del av bordet limpat till höger, vad är det som gör en höjning -EV? Detta är händer som behöver träffa floppen starkt, men brukar vinna stort mot många motståndare. Varför ska man då inte höja preflop, man bör ju ha en pot equity som är relativt hög? Till och med från blindsen känns det som en teoretiskt bra idé, träffar man det man vill träffa, stegdrag eller färgdrag så vill man ju ändå trycka in så många bets som det bara går på floppen så att sitta i tidig position behöver ju inte vara negativt.

 

Var tänker jag fel? Gör 2 SB preflop så stor skillnad jämfört med det man vinner från limparna de gånger man vinner (har de redan stoppat in ett SB så är sannolikheten stor att de synar ett SB till).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat höja en del av händerna du nämner, anledningen till det är att jag tidigare spelat grymt tajt och troligen varit väldigt lättläst vid pokerbordet. Jag tycker det finns starka incitament till höjning:

 

Sitter man i sen position och många lagt sig kan höjningen tolkas som ett stöldförsök av kvarvarande spelare, och träffar man fint på floppen kan man dra in en bra slant.

 

Höjningen kan tolkas som att du har en väldigt bra hand vilket i sin tur kan leda till att man får ett free card att fylla hålstegen/färgen med.

 

Jag gillar att ha "övertaget" i handen och bettar hellre än synar...

 

Vad vet jag, jag är bara en glad amatör :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även ur blindarna?

Ja, sen behövs det ju lite mer för att höja ur mörkarna jämfört med att höja på knappen.

 

Men borde det inte nästan vara en fördel att sitta i blindarna om man träffar floppen med kort som dessa? Att det är sämre på turn och river är en annan femma.

 

Tack för bra svar förresten, uppenbarligen har jag inte spelat dessa kort optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ptja, jag bara funderar... om man ska vinna med händer som dessa så gör man det ju antingen med stegar, färger, eller ibland tvåpar eller dylikt. Om vi bortser från tvåparen, trips, kåkar osv, så hamnar man ofta i en situation med fyrfärg eller stegdrag (OE). På lösa passiva bord bör det ju vara bättre att trycka in det första bettet ur tidig position på floppen än att höja ett bet om man vill få max antal spelare med sig till turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ptja, jag bara funderar...

Ja det är ju är helt rätt. :-)

 

Ska försöka förtydliga lite varför man ska vara mer raisebenägen på knappen än i mörkarna även med draghänder:

 

När du sitter på knappen har du två av de slaskigaste limparna som finns med i potten, dvs mörkarna.

 

På knappen kan du höja till dig gratiskort.

 

På lösa passiva bord bör det ju vara bättre att trycka in det första bettet ur tidig position på floppen än att höja ett bet om man vill få max antal spelare med sig till turn.

Jag är inte så säker på det, att bli av med folk är nästan aldrig någon större förlust i en flervägspott som höjts preflopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...