Gå till innehåll

NLT - Vilket råd ska jag ge min polare?


Fadeh

Recommended Posts

Har en kompis som också spelar poker. Vi har båda lirat cirka ett år och spelar på liknande nivåer. Jag har dock 5-10 ggr mer i vinst än vad han har än så länge. (Vi har båda sagt upp oss från våra jobb och har nu poker som levebröd) Vi brukar hjälpa varandra med råd och tips om diverse händer. På slutet har han spelat mer och mer löst dock och nu vet jag knappt vad jag ska säga. Vad tycker ni jag ska råda honom efter denna hand han spelade.

 

Jag har inte riktigt all information men det mesta från handen.

 

6pers bord 5/10$ nl

Min kompis har drygt 450$ på bordet och samtliga täcker honom.

 

Han sitter UTG och hittar QJ. Han limpar.

 

2 limpar till innan BB som höjer till 40$. De synar alla. 4 st går alltså till floppen.

 

pot: 160$

flop Q66(rainbow)

BB bettar 60$, vilket han synar och en till syn efter.

 

pot: 340$

turn Q663(rainbow)

BB bettar 60$, min kompis minihöjer till 120$, vilket den tredje kallt synar. Då lägger sig BB.

 

pot: 640$

river q6639

Min kompis checkar och den andra går all in. Min kompis synar med 230$ och förlorar potten.

 

Själv hade jag foldat åtskilliga gånger i potten. Men vad tycker ni om detta.

 

När han berätta om potten fick jag knappt ord. Det enda jag kunde få fram var att jag tyckte det där var helt galet spel och att han måste tighta till sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säg till han o gå ner i nivå vettja...

 

Precis!

 

Han sitter inte med fullt inköp (tecken på att han inte behärskar nivån eller han kanske inte har hunnit fylla på?).

 

Han spelar handen dåligt. Du säger att han spelar löst, han tar ju inte ens kommandot, tex pre-flop, han synar sedan ner handen. Som sagt den är dåligt spelad, men ett pokerliv är mer än endast en hand :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just i det här fallet kan det vara befogat att tala om för honom att QJ är en marginell om inte en dålig hand. Det borde klargöra det mesta. D.v.s om man skiter i att spela den mot en höjning så slipper man ala dessa trubbelscenarion.

Löst spel i all ära, men man bör nog inte glömma bort att samtidigt försöka ha ett vinnande spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste vara toookförsiktig med svaga händer innehållandes höga kort, speciellt mot höjningar. Man kan ju aldrig vara säker på att man inte är tokdominerad.

 

Jag synar i de flesta fall hellre en mindre höjning med 56o än QJo, just för att om jag träffar bra så är det större chans att han inte gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste vara toookförsiktig med svaga händer innehållandes höga kort, speciellt mot höjningar. Man kan ju aldrig vara säker på att man inte är tokdominerad.

 

Jag synar i de flesta fall hellre en mindre höjning med 56o än QJo, just för att om jag träffar bra så är det större chans att han inte gjort det.

 

Just på grund av risken att vara dominerad med QJo har jag i princip lagt av att spela den helt, QJs kan jag tänka mig spela men inte mot en höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morgan spelar inte QJo i plantskolan. Det finns en anledning till det...

 

Säg åt din polare att han skall sluta spela poker, för han suger verkligen, om han spelar alla händer så där.

 

Vet du, gdaily... jag skulle inte ha något emot att se lite tips från dig angående NL, sådant som du givit Morgan... men kanske sparas det till boken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Be din kompis skaffa ett riktigt jobb. Det där håller inte på någon nivå (jo funmoney). Syna pf raise, ok liten med tanke på alla limpare, viss svaghet men han sitter dåligt (AK?) till, sen är d syn syn och miniraisar.. med miniraise får man inte reda på någonting... osv urk vilken hand... smallstacked osv.. nä d här känns inte alls kul, jag förstår att du blev förstummad när du hörde eländet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...