Gå till innehåll

NLT - Klurigt med kungar


jackbalsam

Recommended Posts

Problemet är ju lite att potten är så pass stor i förhållande till Heros stack. Bettar han pott eller lite under och får en all-in smackad på sig, vad gör han då? Foldar? Känns ju inget vidare att lägga in runt 60-70 dollar i en pott, bara underkort på floppen och sen folda sin KK. Betta halvpott är en möjlighet, då kan han sticka vid reraise. Problemet med det tycker jag är att han inte vet om reraisen är en verklig hand eller någon som tror han fegbluffar med AK.

 

Man får väl fundera på hur fis på 0.5/1 spelar tex. QQ eller JJ i denna situation. Synar de re-raisen preflp för att lägga sig på en flop med underkort? Det tror jag inte.

 

Mitt val skulle nästan vara att trycka, potten är stor och det är dags att avsluta spelet. Har någon turen att sitta med AA eller setet suger det hårt, men det känns nästan som en pott där man får bita i det sura äpplet ifall någon mupp synat 10 dollar preflop med något lågt pp.

 

Det spelar ingen roll hur mkt man lagt in i potten...

 

Sen lär inte risken vara så stor för en "fegbluff" re-raise med AK med tanke på att Hero är relativt shortstack.

 

Någon mupp ? Man synar i princip bara höjningar pre-flop med suited connectors och pocket pairs...

 

-

Mot de bägge shortstackarna i potten finns det i princip bara två spel, check/call och bet - problemet här är vår storstack.

 

Jag hade antagligen bettat 30 för att folda mot raise. Om han bara synat ner vet jag inte vad jag gjort, hade blivit helt read-baserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen spelar det ingen roll hur mycket man lagt in, men pottstorleken spelar däremot roll.

 

Problemet med halvpottbetet tycker jag är just det att spelare på denna nivå kan spela ett överpar (TT-QQ) precis likadant som en triss här, dvs. reraisa hero all-in. Detta gör att jag skulle känna mig mycket obekväm med att folda KK när potten (efter halvpottbet + fis syn av halvpottbet exkl. fis reraise) är runt 100 dollar och det kostar 50 till att syna.

Det räcker då att man har bäst hand varannan gång för att synen ska bli rätt, och på denna nivå tror jag man har fi slagen minst varannan gång han går all-in. Om man dock har riktigt bra read på storstacken, dvs att han bara går all-in där om han har en slagen, tycker jag dock halvpottbet och fold mot re-raise är bra. Men så bra read har jag sällan då jag spelar mot så många olika motståndare.

 

Om fi callar halvpottbetet är det inte kul, men om jag var fi skulle jag nästan trycka om jag hade en triss, potten är så stor att jag inte vill riskera att något trist färdrag/stegdrag sitter. En call tolkar jag nästan som något med just JJ-QQ som är lite osäker och vill syna ner handen så billigt som möjligt.

 

Edit: det jag menade var inte att någon annan skulle bluffa honom med AK, utan att någon kan tänka sig att han har AK och därför endast bettar halvpott, och då skulle försöka sig på ett move med något mindre PP tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shortstacken som synade med KJo hade ju ändå rätt bra odds, speciellt om någon annan skulle synat, med tanke på att han satt på en double gutter..

 

Skulle vara fint med en 8/Q på river, då hade jag skrattat lite ;)

 

Tycker det var rätt dåligt spelat. Känner du att du måste betta flop, bettar du för värde eller för att trycka ut folk? Bettar du för värde är du ute och cyklar eftersom det i princip gör dig rätt commited.

 

Du skrev att du bettade för att få bort drag (om jag inte läste fel), vilket jag tolkar som att du tolkar din hand som den bästa just nu. Varför inte suga ut pengar isånafall. Som någon sa, betta shortstacken $0,5 från all-in, sen när han tryckt all in, så kanske bigstacken synar med AK/AQ, whatever som han har råd med. Sen trycker du in.

 

Men det gick ju bra tillslut, men jag tror du kunde fått ut mer pengar på denna hand om du inte varit så ivirg med all-inen!

 

 

/SP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som någon sa, betta shortstacken $0,5 från all-in, sen när han tryckt all in, så kanske bigstacken synar med AK/AQ, whatever som han har råd med. Sen trycker du in.

 

Det funkar inte om klienten är rätt programmerad. Lillstacken måste ha råd att göra en hel raise (dvs minst dubbla) för att Hero ska få reraisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att ett färgdrag kommer syna med de potoddsen. Skulle väl vara om nån av shortstacksen får rätt odds.

 

QQ/JJ är ett alternativ. Men att Hero har ett monster här känns ju annars rätt så uppenbart. Skulle vara ifall shortstacksen var extrema "actionhungriga, ångande och svettiga hyenor".

 

Potodds? Klart att det finns många som räknar, men du överskattar nog kunskapsnivån på 0.5/1 lite :D Visst är det kassa odds, men finns ju bra många tomtar som inte skulle släppa t.ex. A-högt färgdrag här. Inte stegdrag heller uppenbarligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...