Gå till innehåll

Välkommen till PF.nu "_0D_0A" nr 11000!


Recommended Posts

Hehe, man tackar! Att bli den x*1000:e medlemmen i något är ju nästan mer ovanligt än att man får Royal (och jag har inte ens fått straight flush :D).

 

Man kan ju inte låta bli att fråga, hur kom du på ditt nick? (:

 

Hehe, mja du... Jag kan väl ge det ett försök iaf. På fritiden så programmerar jag en del C++ och då har det fallit sig naturligt att lära sig andra talsystem (binära, oktava och hexadecimala) och även värdena på vissa tecken. Varje tecken i en dator (byte) beskrivs ju av 8 bitar (ettor och nollor) vilket innebär att varje tecken har ett värde mellan 00000000 och 11111111 (binärt), 000 och 255 (decimalt, dvs i det vanliga talsystemet) och 00 och FF (hexadecimalt). När man gör en radbrytning (alltså en ny rad genom att trycka på return/enter) i ett textdokument (*.txt) så sparas värdena 13 och 10 (eller D och A om man skriver det hexadecimalt). Om man då läser dessa två byte i ett program där man kan läsa och ändra binära filer visas: 0D 0A vid radbrytningen, och det är alltså där ifrån jag fått det. Blev en lång och krånglig förklaring, som inte har någonting med poker att göra, men jag har iaf gett det ett försök. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, plötsligt blev ju din signatur begriplig :)

 

Fast det är egentligen bara sju bitar som gör upp tecknet (i orginal ASCII) den mest signifikanta 8:e biten används inte annat än som en kontrolbit (paritetsbit) vid dataöverföring.

 

För övrigt har jag för mig att filer skapade i UNIX bara innehåller 10 (line feed) och inte något 13 (carriage return) innan. Vilket kan ställa till det lite när man flyttar textfiler mellan plattformarna (även om typ alla ordbehandlingsprogram idag förstår bägge versionerna) men det tål att tänka på om man gör en egen applikation.

 

oj vad jag kom off-topic nu :)

 

Välkommen till forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du säger är helt och hållet korrekt; tänkte skriva med det med CR och LF först, men orkade inte... Men du tog ju tag i det fint, iaf :) ... Angående det där med den mest signifikanta biten visste jag inte om jag skall vara ärlig, men man brukar ju hålla sig till de lägre värdena så länge man inte sparar binära filer, så att säga. Mjaja, tur att jag lyckades förklara så att iaf folk som är insatta i ämnet lyckas förstå min tankebana :)... Många av ens vänner suckar mest när man försöker förklara :P ... Känner också att man börja hamna lite väl off-topic, men det är väl smällar man få ta ibland, helt enkelt.

 

Tack för välkomsten, btw! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...