Gå till innehåll

NLT - Hur gör jag här med AQ?


Skumdum

Recommended Posts

Game # 105004892 - Texas Hold'em No Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Alicante"

Game ended 2005-08-03 09:17:55 UTC

 

Players:

Kalles (EUR 245,50 in seat 1)

kulta_kala (EUR 381,25 in seat 2)

miol (EUR 392,39 in seat 3)

MP1 (EUR 65,00 in seat 4)

fluuken (EUR 525,50 in seat 5)

lassur (EUR 349,25 in seat 6)

elvan (EUR 352,00 in seat 7)

Chrippa (EUR 632,50 in seat 8)

 

Dealer: elvan

Small Blind: Chrippa (2,00)

Big Blind: Kalles (4,00)

 

fluuken was dealt: Ac - Qd

 

kulta_kala Fold

miol Raise (8,00)

MP1 Fold

fluuken Raise (14,00)

lassur Fold

elvan Fold

Chrippa Call (12,00)

Kalles Fold

miol Call (6,00)

 

Flop 8d - Ad - 4d

 

Chrippa Check

miol Bet (19,00)

fluuken Raise (38,00)

Chrippa Raise (57,00)

miol Fold

fluuken Call (19,00)

 

Turn 8d - Ad - 4d - 9s

 

Chrippa Check

fluuken Check

 

River 8d - Ad - 4d - 9s - Jd

 

Chrippa Bet (125,00)

fluuken Call (125,00)

 

resultat i vitt:

 

Chrippa shows: 3d - Kd (a flush, ace high)

fluuken didn't show: Ac - Qd (a flush, ace high)

 

Chrippa wins: EUR 426,50 (with a flush, ace high)

 

 

Finns det något jag ska göra annorlunda i den här handen för att maximera vinst eller minimera förlust?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska lägga dig på floppen.. Att han gör en kalleankasyn med K-3s är ju bara löjligt men tomtar tycks tro att alla suited kort är nötterna preflop.

 

Ioförsig lite svårt att lägga sig när han bara höjer 19 på en så stor pott.. Men du kan ju utesluta en bluff i alla fall.

 

Men men.

 

Han skulle ju lika gärna kunna haft set eller AxKd och då ligger du riktigt dåligt till.. Vilka händer tror du egentligen att du slår här?

 

AJ? KdQx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag tänker är att även om jag är slagen just nu så jag har nästnöt färgdraget och han ger mig odds för att syna. Den enda handen som jag själv kan se just nu som har mig rejält bakbunden är KJs eller möjligen KTs. Annars kan han mycket väl spela så med ett set eller AKo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gjort som du. Man kan inte undvika att förlora mot tomtar ibland.

På floppen har du högsta paret samt näst-nöt-färgdrag. Man kan inte lägga ner den handen, särskilt med tanke på de mesiga höjningarna.

 

Jag hade nog utgått från att FI fått sin färg på floppen, men att du har möjligheten att förbättra din hand till något som är bättre än hans. Sen att han väljer att köra så tungt med K3s är ju ganska ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken på vad du sätter honom på efter att han har checkhöjt 2 stycken spelare på flopen?? enligt mig visar det att han har en bra hand och du har bara toppar med näst nötdraget...

 

Jag satte honom direkt på en floppad färg med typ en suited con eller ett set, och du slår ingen av dessa händer just nu och att jaga nästnötter är ingenting som jag ägnar mig åt, så jag hade foldat på flopen... (AK slår dig ju faktiskt oxå här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade nog inte trott på AKs preflop med tanke på enbart syn på reraise. Fast i och för sig vet jag ju inte hur killen har spelat innan. Jag hade nog tänkt mig JTs eller T9s.

Sedan när han får färg på floppen skulle jag misstänka att han höjer kraftigt för att han är rädd att någon annan ska få en bättre färg. Såsom han sitter där med bästa färgen hade jag velat slöspela mot tidigare höjningar särskilt med tanke på att de som är med är aggressiva i sina höjningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nyfiken på vad du sätter honom på efter att han har checkhöjt 2 stycken spelare på flopen?? enligt mig visar det att han har en bra hand och du har bara toppar med näst nötdraget...

 

Jag satte honom direkt på en floppad färg med typ en suited con eller ett set, och du slår ingen av dessa händer just nu och att jaga nästnötter är ingenting som jag ägnar mig åt, så jag hade foldat på flopen... (AK slår dig ju faktiskt oxå här)

 

Visst kan han ha en floppad färg men det behöver ju inte säga att han har mig slagen, han kan lika gärna sitta på 78s. Jag skulle nog vilja säga att det är en troligare synhand än KT, i alla fall på 2/4. Den hand som jag däremot skulle ha stora stora problem mot är AKo där kungen är ruter. Dock så är ju det vanliga att man får en reraise på sig innan floppen då.

 

Och som sagt, har han ett set så har jag fortfarande bra möjligheter att dra ut honom. Jag hade garanterat lagt mig på turn mot ett stort bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du ska höja preflop måste du höja mer. AQo är inget monster direkt, men man kan höja någon gång för att mixa upp sitt spel.

 

Ingen bra flopp, förstår inte varför du höjer där, enkel fold när du blir höjd igen.

 

det jag tänker är att även om jag är slagen just nu så jag har nästnöt färgdraget och han ger mig odds för att syna.

 

Vad snällt av honom, hört talas om reversed implied odds? Det finns ett enda kort som du verkligen vill se på turn, Kd.

 

hade nog inte trott på AKs preflop med tanke på enbart syn på reraise.

 

2 frågor, 3-betar du AKs preflop?

I handen, vad har AKs med saken att göra, värsta AK-combon är ju AxKd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ärligt talat tycker jag det är dåligt spel att fläska på med 5-6 ggr BB preflop eller vad det är ni vill att jag ska göra. Jag är tillräckligt säker på mig själv för att tro att jag kan hantera en flop med synare. Man kan ju knappast hoppas att nån sitter med KK varje gång man själv har AA.

 

Enda anledningen till att höja så mycket måste ju vara att man är rädd för att folk ska syna med dåliga händer. Men det är väl det man vill?

 

Med den här höjningen fick jag med mig 2 synare så jag tycker själv att den är helt perfekt. Att han synar med K3, det är ju drömmen. om han träffat kungen hade jag säkert plocka en massa av honom. (vet nu att detta är en riktig tomte...)

 

Bättre då att maskera sin hand lite men ändå visa styrka genom att höja 3-4 ggr BB. Samtidigt gör det att när du senare höjer i sen position med en sämre hand så vet inte folk om du har ett monster eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska jag lägga mig på rygg och skrika "hjälp, här kommer FÄRGEN!!" varje gång floppen kommer så och jag har toppar och har höjt innan?

 

Glöm vad jag skrev, du kan allt redan.

 

ok, kanske jag kunde lagt fram det på nåt annat sätt, men ändå. Jag kan väl inte lägga en hand för att jag är rädd för en floppad färg när jag har nästnötdrag vilket gör att det bara finns 8 ruter kvar där ute?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, kanske jag kunde lagt fram det på nåt annat sätt, men ändå. Jag kan väl inte lägga en hand för att jag är rädd för en floppad färg när jag har nästnötdrag vilket gör att det bara finns 8 ruter kvar där ute?

 

Problemet är att handen blir svår att spela även om du träffar färgen då alla KdXX-kombos kommer slå dig, reverse implied odds. Kommer inte färgen kan du mycket väl vara slagen ändå, AK, set 2 par.

 

Så... du kan ha näst bäst hand nu och du kan dra till näst bäst hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska lägga dig på floppen.. Att han gör en kalleankasyn med K-3s är ju bara löjligt men tomtar tycks tro att alla suited kort är nötterna preflop.?

 

Får man betalt $425 för en syn på $12 så behöver man inte sätta den oftare än... säg 1 på 20 för att det ska vara väldigt trevligt. De flesta kort kan vara gyllene om du bara spelar dem bra post-flop.

 

 

I handen här så bör du kanske se upp dock, när han checkraisar efter bet-raise så ser det INTE bra ut för dig. Visst, helt torsk är du ju inte, men vilka händer kan du tänkas slå? Någon kan ha färgen: Du är i stort sett körd. Någon kan ha trissen: Körd. Någon kan sitta med A8 och ha dig i stort sett död. Naej, inte helt skön sits! Visst finns hoppet efter checken på turn, kanske räcker din dam.... Förstår att du synar där, tyvärr. Chansen är väl relativt stor att han spelade en låg ruter-sc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför det inte är så lätt att sätta den här mega mega mega-tomten på en hand....

 

 

Game # 105084480 - Texas Hold'em No Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Alicante"

Game ended 2005-08-03 13:00:47 UTC

 

Players:

illu- (EUR 154,25 in seat 1)

fluuken (EUR 342,50 in seat 2)

luckygirl1 (EUR 550,75 in seat 3)

MP1 (EUR 125,75 in seat 4)

kulta_kala (EUR 494,50 in seat 6)

elvan (EUR 720,50 in seat 7)

Chrippa (EUR 922,34 in seat 8)

 

Dealer: fluuken

Small Blind: luckygirl1 (2,00)

Big Blind: MP1 (4,00)

 

fluuken was dealt: 9s - 9c

 

kulta_kala Fold

elvan Raise (12,00)

Chrippa Call (12,00)

illu- Fold

fluuken Call (12,00)

luckygirl1 Fold

MP1 Call (8,00)

 

Flop Jc - 6s - 4d

 

MP1 Check

elvan Check

Chrippa Check

fluuken Bet (23,00)

MP1 Fold

elvan Fold

Chrippa Call (23,00)

 

Turn Jc - 6s - 4d - 2h

 

Chrippa Check

fluuken Bet (37,00)

Chrippa Call (37,00)

 

River Jc - 6s - 4d - 2h - 3d

 

Chrippa Check

fluuken Check

 

Chrippa shows: 5h - 8h (a straight, six high)

fluuken didn't show: 9s - 9c (a pair of nines)

 

Chrippa wins: EUR 167,50 (with a straight, six high)

Rake: EUR 2,50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså. När han checkraisar efter två raise kan du nog sätta honom på nötfärgen. :)

 

jag är tveksam. För mig kan det lika gärna betyda ett set och att han vill köpa sig frikort. Iofs kanske miniraisen är lite konstig då.

 

 

Citat1;

 

Njae. du kan nog inte sätta honom på nötfärgen. Men väl en färg/set som sämst, sen får var och en utvärdera hur stark dom tror att hans färg/set är och om man kan slå det.

 

 

 

Det som jag lade mest uppmärksamhet vid var att han:

 

Checkhöjde in i 2 spelare och 2 höjningar, Detta är ett spel som talar kraftspråk, det är som att limpraisa UTG när någon har höjt och det har återhöjts före flopen. Använd det scenariot och tänk vilka händer du sätter honom på... Jag tänker ju direkt KK/AA, det finns inget annat. Så varför anta att just den här höjningen på den här flopen var en vek höjning och avfärda den som just en vek höjning? Den talar en stark hand, och på den här flopen så talar det Färg och som vekast ett set. Dock så kan det ju vara 2 par, men om jag går tillbaka till hur jag spelar så brukar jag spela 2par som igelkottar älskar, väldiiigt försiktigt. Så den handen kan du nog avfärda tror jag.

 

 

Mina tips står kvar: inse att du är slagen eller uppe för ett coinflip och fråga dig själv om det verkligen är värt att jaga den färgen som kanske inte duger i slutet?

 

Problemet som jag ser det är: att om du möter en sämre hand så kommer du inte vinna mycket pengar och om du möter en bättre hand så förlorar du mycket pengar... det är så jag ser det.

 

Sen får du kalla mig galning eller genial, jag är bara här för att ge dig ett annat perspektiv än ditt eget och hoppas att jag har några bra synpunkter som du kan suga åt dig och hjälpa dig i framtiden.

 

 

MVH/ Dahlberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...