Gå till innehåll

Köpa bärbar dator, Apple vs Alla!


ades_va

Recommended Posts

Nu har jag återigen stött på dilemmat, detta i samband med att min syster ska köpa bärbar och bad om tips.

 

I den ena ringhörnan har vi.... Apple!

Felfri(oftast), snygg, smidig, världens bästa OS(iaf enligt mig) och lätthanterlig.

 

Och i den andra hörnan.... Alla andra....

Kommer i alla smaker - finns små och smidiga men även riktiga monstermaskiner, struliga som fan(mest pga windows), billiga! - men framför allt, alla jävla programvaror i hela världen är gjorda för dem.

 

 

Fyll på hur mkt ni vill, vill inte se några 10ords replys eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft problem med Windows som varit felfri för mig. I princip alla företag ute i näringslivet använder windows (givetvis undantag för datanerdsföretag ;) ) De flesta program som skrivs skrivs för windowsmiljö.

 

Att alla jävla programvaror i hela världen är skrivna för Windows tycker jag är argument nog för att välja Windows.

 

 

Att sen tonårstjejer faller för att man kan välja rosa skärmar till en Mac får vi nog se som viktigt eftersom det är din syster som ska köpa dator ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan klanka ner hur mycket man vill på windows, men xp är faktiskt riktigt hyffsat stabilt. Dessutom kryllar det som sagt av program till windows (vilket också är en del av stabilitetsproblemet. Finns en hel del klåpare till programskrivare som petar i saker de inte borde peta i).

 

Sen är frågan vad man ska ha datorn till. För kontorssysslor, internetsurfande, musiklyssnande osv så är mac/linux fullgoda ersättare. Så fort man nämner någon form av specialprogam dock (spel, pokerklienter...) så krymper alternativen väldigt fort enligt min mening.

 

Men som sagt, en mac med rosa fluff är väldigt girlie. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft problem med Windows som varit felfri för mig. I princip alla företag ute i näringslivet använder windows (givetvis undantag för datanerdsföretag ;) ) De flesta program som skrivs skrivs för windowsmiljö.

 

Att alla jävla programvaror i hela världen är skrivna för Windows tycker jag är argument nog för att välja Windows.

 

 

Att sen tonårstjejer faller för att man kan välja rosa skärmar till en Mac får vi nog se som viktigt eftersom det är din syster som ska köpa dator ;)

 

Hon är 22 :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för en PC med Linux. Det är inte bara stabilt, sexigt och utan virus, utan kan även köra en hel del Windowsprogram genom wine/cedega och kostar nada. :)

Hårdvaran kostar ju en del tyvärr :)

 

Hade det inte varit för pokern hade jag nog kört linux. Kan ju köra genom t.ex. VMWare men jag orkar inte mecka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det inte varit för pokern hade jag nog kört linux. Kan ju köra genom t.ex. VMWare men jag orkar inte mecka :)

Jag ska faktiskt erkänna att jag kör Windows XP på min bärbara, men jag har hört att bland annat PokerStars funkar utmärkt i wine och några sidor har ju java-klienter som kan köras under Linux.

 

Men visst, XP är smidigare för oss pokerspelare. Sen behöver det ju inte heller kosta nåt. *HOST*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lessnade på windows runt 98tiden. Körde linux några år, allt från mandrake till gentoo. Så november 2002 köpte jag en iBook. Nu iår köpte jag en PC som kör windows. Har även kört linux under hela denna tiden.

 

Jag tycker mac är ett helt överlägset system. Som hårdvara, som operativsystem men framförallt som produkt. Tyvärr så finns inte alla spel och framförallt inte alla pokerklienter till mac så mac går bort :(

 

Men i macvärlden händer det grejjer. Nästa sommar kommer Apple gå över till x86. Därmed blir "emulering"/winelibs ett vettig alternativ. Antagligen kommer det komma lösningar som gör det möjligt och inte alltför omständigt att köra windowsprogram på sin mac. Då får man massa roliga fördelar också som pokerspelare. OSX hanterar ju som sagt grafik lite annorlunda än Windows XP. T ex kan man skala om fönster så miniView kommer bli möjligt på samtliga klienter. Sedan expose etc kan nog göra rätt stor nytta för pokerspelare. Få upp statistik på sina motståndare genom dashboard. Möjligheterna är obegränsade.

 

Sedan så går det att kryptera OSX hårdare så att man inte behöver oroa sig för att alla ens konton kommer bli tömda om man får sin powerbook bestulen. Virus och liknande är obefintligt och har varit så de senaste 5åren. Inget tyder på att OSXs säkerhet kommer bli sämre.

 

Men rent allmänt hade jag avaktat med att köpa en Mac. Väntar på att övergången ska påbörjats och barnsjukdomar försvunnit. Så andra generationens intel-powerbook kan nog bli en höjdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köpa bärbar mac så är 12" iBook nyligen uppdaterad och köpläge på den. Synd att dollarn blev lite starkare, men enligt mina bättre informerade vänner så är den nya iBooken bra värde. 14" är överflödigt, 12" räcker bra. Men ska du köpa en pokerlaptop så är förmodligen dell inspirion 6000 ett bättre alternativ. Synd bara att dell höjde priset några tusen för någon vecka sedan, men kommer väl nya kampanjer snart igen....

 

Tack heltok för ett bra inlägg!

 

Men ang. att vänta på bättre tider så gäller ju detsamma för t ex 64bits processorer :S

 

Så det jag behöver nu är en rekommendation på vad som bör köpas just NU :) Gällande pris, max 15k (därför en 14" iBook kom på tal)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft problem med Windows som varit felfri för mig. I princip alla företag ute i näringslivet använder windows (givetvis undantag för datanerdsföretag ;) ) De flesta program som skrivs skrivs för windowsmiljö.

 

Det är väldigt få datanerdsföretag som inte kör Windows. De som kör mest Mac är tidningar och reklamföretag de flesta andra företag kör Windows. De flesta bankomater kör också windows men nu börjar det dyka upp unix/linux versioner.

 

Jag tycker så här; kan hon inte mycket om datorer och inte bryr sig om spel så hade jag bett henne köpa en Mac pga att det inte finns mycket virus till Mac och de är lätta att använda. Har hon lite mer koll på vad hon gör så kan hon köpa en med Windows. Fördelen med Windows är att som andra sagt finns en massa program, men nackdelen är att det finns väldigt mycket virus, trojaner m.m. till windows och gillar man att klicka på det mesta som man får så kommer man att få ett virus även om man kör med virusprogram (fråga bara min sambo :D )

 

Har hon bra koll på datorer så är det Linux som gäller.

Kör själv Windows XP och Linux på min server. Men jag kan ju säga det om mina föräldrar ska köpa en ny dator så ska jag be dem köpa en Mac. Så slipper man oroa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt så om något skiter sig med en Mac är det svårare att få det fixat eftersom många inte är så hemma på Mac-sidan. Får du problem med en PC finns det alltid grannar, arbetskamrater, etc etc du kan fråga och få hjälp av.

 

Skiter det sig med en Mac får man väl skicka in den till service och få tillbaka den 2 veckor senare. Det kan ju inte vara så kul alla gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

efter att ha surfat runt lite har jag sett att det finns "fungerande" klienter till linux på en del siter, min fråga är om någon har koll på vilka som fungerar till mac os x? Det finns väl fungerande linux-emulering till mac och en del klienter är ju skrivna i java, min fråga är egentligen om någon har lyckats spela poker på sin ibook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...