Gå till innehåll

Nytt skott


szenna15

Recommended Posts

10 timmar sedan, säger GTOBåten :

För att tillägga så tycker jag det är ett intressant ämne rent strategiskt och det förvånar mig inte att många analytiskt lagda människor verkar fundera mycket över det, bland annat många pokerspelare. Jag lyssnar hellre på en matematiker som Taleb än någon läkare på WHO då det kommer till en pandemi. En död är en tradgedi, tusen döda är en statistik eller vad man nu säger. 

IMO verkar den strategi vi får förbereda oss på nu vara att sprida ut smittan över en så lång tid som möjligt så sjukvården slipper prioritera vilka de ska låta dö som i Italien. Det är inte någonting som en regering kan styra utan det handlar om individuellt eget ansvar, vilket också är anledningen till att jag tror ett kollektivistiskt land som Sverige varit så extremt dåliga i sin hantering. 

Bästa citat är Tengil då han pratar om ojämställdhet när det kommer till vem som blir smittad. Blir en smittad ska vi alla bli det verkar vara FHM's linje, vilket för en icke-svensk måste framstå som någon form av extrem satir. 

IMO verkar den strategi vi får förbereda oss på nu vara att sprida ut smittan över en så lång tid som möjligt så sjukvården slipper prioritera vilka de ska låta dö som i Italien. Det är inte någonting som en regering kan styra utan det handlar om individuellt eget ansvar, vilket också är anledningen till att jag tror ett kollektivistiskt land som Sverige varit så extremt dåliga i sin hantering. 

Flattening the curve, eller hur? 

Tänkte också på länder som har en väldigt stor pensionerad del av befolkningen, tex i Japan som var 1/4 - 1/5 människa är pensionär, kommer smittan dit och slår hårt är det ju omöjligt att dra ut kurvan för att få effektivare vård.

Skulle vara otroligt förvånad om länder inte pumpar in mer resurser i organisationer för att förhindra framtida spridningar. Tänker på "ebolan" som aldrig tog sig till moderna världen var en missad varningsklocka till detta, en extremt svår problematik.

För företagen inom läkemedelsbranschen är det ju heller inget stort intresse i att snabbt pumpa ut vaccin för relativt kortvariga epidemier, lönsamheten är inte lika stor som i långvariga.

Den som lever får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...