Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå allihopa! Är ny här och har ett litet spörsmål som ni förhoppningsvis kan räta ut frågetecknen kring.

Jag har under min korta pokerkarriär upptäckt att min grej är turneringspoker och därför lirar jag en hel del SnG. Mitt problem är, som topic så tydligt föreskriver, när jag kommer till heads up. Min spelstil är superaggressiv och därför har jag ofta (men självklart inte alltid) ett massivt övertag i marker när det kommer till detta.

Mitt stora problem kommer när jag möter vad jag själv kallar check-fold-spelare - spelare som knappt spelar några händer alls hu. Det irriterar mig något grymt eftersom heads up-spelet då kan ta EXTREMT lång tid. Ofta tappar jag tålamodet och springer förstås rakt in i K-K eller A-A när jag sitter på A-9 (för självklart får den här spelaren också mycket bättre händer än mig).

Så min fråga är förstås om det finns något trick för att enkelt övervinna dessa spelare. Eller är det bara att sitta och slentrianmässigt raisa ända tills han callar eller - Gud förbjude! - raisar och då fort som fanken lägga sig?

* Lite RP - QoS *

Postad

Ja, fortsätt och hålla trycket uppe. Har du övertaget redan från början så är det ingen fara, om du märker att han raisar tebax helt plötsligt är det dock läge att backa ner...

Rätt vad det är ger han mothugg när du faktiskt sitter på AA, alternativt har han blindat/foldat bort sig så pass mycket att han fortf. ligger under trots dubbling.

Postad
Problemet är att blindarna går upp extremt långsamt på sidan jag spelar på (Everest Poker). Var 10:e minut är det som gäller. Därav en del av mitt bryderi

vad är den totala mängden chips?

vad är blindarna normalt när HU-spelet börjar?

Postad
Shit, va långsam struktur everest måste ha!

Mm. Alla lirar så passivt också, så en SnG kan ta uppemot 1,5-2 timmar. :)

Som tips till Jello kan jag väl säga att just pga spelarnas genomsnittligt höga passivitet är det bara att vara aggresiv och äta deras mörkar. Om de hugger tillbaka har de nästan alltid en hand, så lägg dig då. :)

Vad heter du på Everest? Jag spelar under samma namn som jag har här.

Postad

Tips: byt till ett annat nätverk. Partynätet kör blindhöjning var 10:e hand och det är minst 100/200 blinds i HU. Oftast är det 150/300, 200/400. Och antalet marker är då 8000 (5+1,10+1,20+2) eller 10000 (30+3 och uppåt).

En genomsnittlig SnG på Partynätet tar ungefär 30-40 min.

Postad
Tips: byt till ett annat nätverk. Partynätet kör blindhöjning var 10:e hand och det är minst 100/200 blinds i HU. Oftast är det 150/300, 200/400. Och antalet marker är då 8000 (5+1,10+1,20+2) eller 10000 (30+3 och uppåt).

En genomsnittlig SnG på Partynätet tar ungefär 30-40 min.

Höjning av mörkarna var 10:e hand låter som att det blir all-in-fest tämligen fort; dvs. mer tur än skicklighet. Eller?

Postad
Höjning av mörkarna var 10:e hand låter som att det blir all-in-fest tämligen fort; dvs. mer tur än skicklighet. Eller?

Allin-fest ja. Mer tur än skicklighet nej. Allt handlar om att stjäla blinds och veta när man ska trycka in, när man har bäst hand dvs, eller när det är läge att stjäla blindsen.

Postad
Allin-fest ja. Mer tur än skicklighet nej. Allt handlar om att stjäla blinds och veta när man ska trycka in, när man har bäst hand dvs, eller när det är läge att stjäla blindsen.

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig. All-in-fest är för mig ekvivalent med, om inte mer än skicklighet så åtminstone för mycket för min smak, tur. Även om du trycker in med AKs, och det blir givetvis korrekt när blindarna är stora, så är fi inte jättestor underdog om han synar med exempelvis QJ eller några andra underkort. Dessutom blir det naturligtvis många coinflips; lägre PP som synas av två överkort osv.

Jag medger att man kan vara olika skicklig preflop, men när väl degen är inne överlämnar man per definition resultatet åt Fru Fortuna. :)

Postad

Finns det något bättre än en riktigt långdragen HU-match med låga blinds där man nöter ner motståndarens stack? Mycket hellre det än de all in partyn som vissa sajters SnG's alltid slutar med.