Gå till innehåll

NL - Semi-bluffa all-in, gissel?


Azaroth

Recommended Posts

Vad beträffar "gisslet" att semi-bluffa all-in som jag tycker man ser allt för ofta så tycker jag det är ett dåligt spel. Fold-equityn känns ofta alldeles för låg för att motivera spelet, man får oftast syn och då räcker det sällan till med de 25-35 % vinstchans man har om man sitter på steg eller färgdrag (oftast c:a 35%, 25% är ju om man möter ett set). Sitter man däremot på kombinerat flush/gutshot med 45% eller flush/open-ended (där man t.o.m. ofta är favorit), känns det avsevärt mer befogat, och med den senare ställer jag ofta in i rätt läge.

 

Har folket läst för mycket Doyle eller vad är det frågan om? Tycker jag ser dessa semi-bluffar hela tiden och har ärligt talat rätt svårt att förstå mig på dom, man får oftast syn.

 

Nu räknar jag med att få kritik från folk som tycker jag har fel (kanske jag har), men det känns värt att ta en diskussion och reda ut hur pass befogat detta spel egentligen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En semibluff allin är ett fint move, men det beror ju på pottens storlek oxå.

 

Det är sällan som folk synar, vid borden jag sitter iaf.

 

Och det är inte ofta man möter ett set!!

 

Ofta med färgdrag osv, har man ju överkort oxå om nån synar med bara ett par.

 

Eller om man träffar par och färgdrag på floppen är fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ett bra move om man sitter på bra drag. Jag gör otroligt sällan detta move på turn dock, utan en stor del av varför det är bra är för att man gärna vill se på turn och river med dessa drag.

 

Sen tycker jag ofta att det är folk som lägger sig trots en hyggligt saftig pot. Så detta move har hittils varit stort +EV för min del iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semibluffen är ett väldigt viktigt verktyg, men det är klart att det blir fel om man inte vet när man ska semibluffa. Semibluffar man när fold-equityn inte är tillräckligt hög så spelar man ju fel.

 

ja alltså, jag semibluffar nästan jämt, men ytterst sällan all in. Säg en limpad pott med 4 pers på t.ex. .5/1 sexmanna och jag sitter med 8 :diamond: 9 :diamond: i näst sista position.

 

floppen kommer 2 :diamond: 5 :diamond: K :spade:

 

Det ligger nu 4 i potten och jag bettar 3. Om nu knappen höjer och sb och bb foldar (vi två kvar) så beror ju mitt beslut på knappens bet. Både jag och han sitter med säg 100bb. Miniraisar han så synar jag förstås, men om han raisar säg pott =13, det kostar mig 10 för att vinna 20 (1:2) så foldar jag ju förstås. Jag kan ju inte gärna reraisa här, speciellt inte all-in, liksom backa upp en 20 pott med 100, men ändå ser jag eländet. Någon som tycker annorlunda?

 

Ett exempel där jag dock tycker det är befogat att gå all-in är dock, säg att jag sitter på A :heart: K :heart: i bb. Alla limpar (6-mannabord). Knappen raisar 3, sb foldar jag höjer till totalt 10 i bb. Alla foldar utom näst siste och knappen som synar. 3 pers alltså. stackdjup 100bb på alla

 

Flop 3 :heart: 5 :heart: T :club:

 

Det ligger nu ~32 i potten och jag bettar ut säg 22. Näst sista pers foldar, knappen dubblar min bet, 44 alltså. Här skulle jag utan tvekan ha tryckt, det är inte överbet och den lilla foldequityn jag har gör det troligen till ett lönande spel. Är ju marginell favorit även mot QQ men p.g.a. pottens storlek så vill jag hellre ha fold av QQ (vilket jag troligen inte får, men det ger åtminstone en liten edge.)

 

Som anekdot kan jag nämna att ungefär denna situation hände mig men då fick jag syn av Q :heart: J :heart::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ett bra move om man sitter på bra drag. Jag gör otroligt sällan detta move på turn dock, utan en stor del av varför det är bra är för att man gärna vill se på turn och river med dessa drag.

 

Sen tycker jag ofta att det är folk som lägger sig trots en hyggligt saftig pot. Så detta move har hittils varit stort +EV för min del iaf!

 

Hmm nu stämmer ju inte mitt inlägg hetl angående att aldrig göra det på turn. Jag tycker det kan vara ett bra spel att satsa hårt på floppen och göra en rejäl höjning utan att gå all-in, och sedan stoppa in sista pengarna på turn även fast man inte träffar.

 

Kan ge sken av att man sitter på t ex ett set och vill skydda sig från färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja alltså, jag semibluffar nästan jämt, men ytterst sällan all in. Säg en limpad pott med 4 pers på t.ex. .5/1 sexmanna och jag sitter med 8 :diamond: 9 :diamond: i näst sista position.

 

floppen kommer 2 :diamond: 5 :diamond: K :spade:

 

Det ligger nu 4 i potten och jag bettar 3. Om nu knappen höjer och sb och bb foldar (vi två kvar) så beror ju mitt beslut på knappens bet. Både jag och han sitter med säg 100bb. Miniraisar han så synar jag förstås, men om han raisar säg pott =13, det kostar mig 10 för att vinna 20 (1:2) så foldar jag ju förstås. Jag kan ju inte gärna reraisa här, speciellt inte all-in, liksom backa upp en 20 pott med 100, men ändå ser jag eländet. Någon som tycker annorlunda?

 

Tycker inte att folden är så given, beror helt på hur bra motståndaren är. En syn är inte utesluten där.

 

Mot vissa spelare har man väldigt bra odds, då dom betalar av med hela sin stack ibland, fast man klonkar ett uppenbart drag.

 

Så för mig står inte valet så mycket mellan Allin eller fold. Utan även syn är ett alternativ, beroende på motspelaren.

 

Mot en bra spelare som inte kommer ge gratiskort på turn, och som man inte har några bra implicita odds på, blir det väl fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja alltså, jag semibluffar nästan jämt, men ytterst sällan all in. Säg en limpad pott med 4 pers på t.ex. .5/1 sexmanna och jag sitter med 8 :diamond: 9 :diamond: i näst sista position.

 

floppen kommer 2 :diamond: 5 :diamond: K :spade:

 

Det ligger nu 4 i potten och jag bettar 3. Om nu knappen höjer och sb och bb foldar (vi två kvar) så beror ju mitt beslut på knappens bet. Både jag och han sitter med säg 100bb. Miniraisar han så synar jag förstås, men om han raisar säg pott =13, det kostar mig 10 för att vinna 20 (1:2) så foldar jag ju förstås. Jag kan ju inte gärna reraisa här, speciellt inte all-in, liksom backa upp en 20 pott med 100, men ändå ser jag eländet. Någon som tycker annorlunda?

 

Tycker inte att folden är så given, beror helt på hur bra motståndaren är. En syn är inte utesluten där.

 

Mot vissa spelare har man väldigt bra odds, då dom betalar av med hela sin stack ibland, fast man klonkar ett uppenbart drag.

 

Så för mig står inte valet så mycket mellan Allin eller fold. Utan även syn är ett alternativ, beroende på motspelaren.

 

Mot en bra spelare som inte kommer ge gratiskort på turn, och som man inte har några bra implicita odds på, blir det väl fold.

 

Visserligen, men då måste man ju veta att spelaren kommer betala av också annars kommer man förlora på det, det blir ju dyrt att dra. Det är ju också väldigt uppenbart vad man har om man synar ett så starkt bet, antingen sitter man då på drag eller ett monster. I båda fallen skrämmer man fi, i det fall fi sätter en på drag så blir han ju bara rädd om färgen kommer och då blir det svårt att få betalt.

 

Men synar man här och inte får färgen på turn och fi fortsätter beta pot som då blir 30 så är det ju absolut inte värt att dra som jag ser det eftersom dina implicita odds blir såpass små, spelaren är ju redan inne med drygt 40% av sin stack. Att gå all-in då på turn känns väldigt dumt eftersom du då bara har 20% att pricka och fi är nästan potcommitted. Rätt låg fold equity.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...