Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena!

Är just nu fisken men vill bli haj.

Kort historik

Spelade första ggn i Januari på expekt.

Spelade ett par dar, sen var det plugg som gällde, så gick det ett par gånger. Dubblade mina insättningar snabbt men slutade alltid gul.

Ligger nu idag totalt minus 5417 SEK.

Varav ca 4700 varit den sista månaden.

Har provat 1000SEK på unibets FL 0.5/1 - gul

Har provat 800SEK på pacific FL 0.5/1 , 2/4, 3/6 spel - gul

Resten är expekt, mestadels NL 0.1/0.2

SÅ varför har det då gått så jävla dåligt?

Ja istället för att läsa mina sorgliga förklaringar så tänker jag istället fokusera på hur jag ska bli bättre.

Först. Vad kan jag nu förutom att spela fisk?

Jag har läst nästan hela Theory Of Poker nu, samt Winning Low Limit av Lee Jones. Kan en del teori, vet hur man ser om man har pott oddsen, kan oddstabeller för turn och/eller river.

Jag spelar tight och aggressivt. (tror jag i.a.f.)

Dessa är starthänderna jag håller mig till (lite varierande av position)

22-88

Går endast med om ingen raise. (lite varierande tex 22 endast i sen pos)

99-JJ

Limpar in, ibland höjer jag preflop med JJ (typ alltid om sen pos)

QQ-AA

Bettar hårt

Klädda kombinationer

Går med, raisar om A finns med

Axs

Går med om det inte varit någon raise då utdelningen är stor i NL

Sen blir det ett par händer från BB som kommer med då ingen raisat. Dessa händer _tror_ jag är ett av mina problem, då jag t.ex sätter ett tvåpar mot någon som satt högt två par / triss annat.

å andra sidan är en del av korten skräpkort som tex 58o, sätter man stegen med den kan man vinna mkt då den är så gömd.

Efter floppen kollar jag om det finns färg/stegdrag, gör det det och jag har en hand jag tror är bland de bästa just nu så bettar jag sönder deras pott odds (delar potten med ca 4 blir det och bettar den summan)

sitter jag själv med steg/färgdrag bettar jag litegrann relativt potten för att maskera om jag skulle sätta den om jag är i sen pos. Annars om jag är tidig / mellan pos checkar jag vidare.

Jag har insett för ett tag sedan att ett stort problem jag har är med tilt. Jag förlorar en triss mot samma triss med bättre kicker eller en stege mot en kåk och tänker att jag ska spela ikapp de förlorade pengarna vilket gör mig mer loose och mer aggresive vilket inte är bra alls. Har börjat kunna lägga band på mig dock.

Frågor till er. (om nu ni läser fiskars böcker..)

Ser ni något fel i mitt spelande?

Något viktigt jag utelämnat som jag behöver ta med för att ni ska se?

Hur mkt back har ni legat som mest?

Ha de gött... blir ett inlägg senare ikväll nu när ja inte part'ar om ngn intressant hand.

Postad
och jag har en hand jag tror är bland de bästa just nu så bettar jag sönder deras pott odds (delar potten med ca 4 blir det och bettar den summan)

Du bettar en fjärdedel av potten? Då har ju OESD och färgjägare odds för att syna även om ni bara är 2 i potten. Eftersom du ofta kommer bli synad även när du inte ger dom odds så är det inte rätt spelat.

sitter jag själv med steg/färgdrag bettar jag litegrann relativt potten för att maskera om jag skulle sätta den om jag är i sen pos. Annars om jag är tidig / mellan pos checkar jag vidare.

Det är precis tvärtemot hur jag ofta väljer att spela, men det behöver ju inte göra ditt sätt fel. Fungerar det så fortsätt. Jag spelar heller inte NL20.

22-88

Går endast med om ingen raise. (lite varierande tex 22 endast i sen pos)

Själv spelar jag gärna låga PPs mot en raise (om stackarna är djupa nog vs). Igen inget fel i att slänga... Men om någon har raisat, vad spelar du då, förutom AA-99? För synar du med KQs, KJo och liknande så spara dom pengarna till att syna med lägre PPs istället, tycker iaf jag att du ska göra. :)

Axs

Går med om det inte varit någon raise då utdelningen är stor i NL

Testa gärna att importera några händer (är det 3000 man får importera i oreggade Poker Tracker? Nån annan vet säkert.) och kolla om du verkligen går + på att jaga färgen, även om du tror det är det inte alls säkert att så är fallet.

Är det förresten NL 0.1/0.2 som gäller för dagboken?

Det är ganska mycket att ha förlorat 4700SEK på en månad när man lirar 0.1/0.2 det är i snitt över 1 inköp back varje dag! Såg att det var 1800 back på FL, hsh är det fortfarande en ganska saftig summa du blivit av med på NL20. Du har nog en å annan lucka att täppa till i ditt spel, förhoppningsvis fixar dagboken det.

Något viktigt jag utelämnat som jag behöver ta med för att ni ska se?

Behövs nog en och annan HH för att säja något mer.

Hur mkt back har ni legat som mest?

Nånstans runt $5... sen har jag naturligtvis förlorat större summor än fem dollar, men det är av mina vunna pengar.

Postad

Jag har läst nästan hela Theory Of Poker nu, samt Winning Low Limit av Lee Jones.

Du skulle läst Small Stakes Hold'em istället för Winning Low limit. Läs även någon praktisk bok inom no limit.

TOP läser man oftast som tredje eller fjärde bok.

Postad

Har provat 1000SEK på unibets FL 0.5/1 - gul

Har provat 800SEK på pacific FL 0.5/1 , 2/4, 3/6 spel - gul

Resten är expekt, mestadels NL 0.1/0.2

SÅ varför har det då gått så jävla dåligt?

Testa 300xbb på FL istället för knappt 100xbb. *tips*

Postad

Preacher

NL 0.05/0.1 och FL 0.5/1

Stegdrag 8 outs, färgdrag 9 outs, rätt avrundat innebär det att jag måste erbjuda

dom värre pottodds än 1:4 för att jag ska vinna på att dom drar. Detta gäller i FL.

I NL bettar jag minst pott för att slå ut dom. Vad är OESD?

Hur hanterar du när du fått färgdrag/stegdrag och sätter den på turn då?

Antar du att dom synar även om det är uppenbart det är det som du dragit till?

Smart idé att folda KQ, KJ, QJ då man blir raisat och istället syna med par.

Dom är ju grymt maskerade så sätter man då trissen kan man säkert norpa åt sig.

Angående Axs, ja den har dratt in mest för mig. Har 1000 händer i poker tracker

men det är så rött och pinsamt.. men Axs är grönt överallt förutom AKs.

Har haft svårt att slänga kort som _var_ bra.

eloge38

Winning Low Limit sög, den va ingen bra bok. Det vet jag :)

TOP är jäkligt bra och jag förstår det mesta. Jag har läshuvud, teorin är lätt.

Det som är svårt är att omsätta det i praktiken när man på en blixtsekund måste bestämma.

Small Stake Hold'em har jag faktiskt nu tack vare * affelänk bort - QoS *

Travbana

Mm sant. Anledningen till att jag förlora så mkt på FL var att det gick riktigt bra i början

så ja flytta upp till 2/4 och det gick bra där med, spelade upp 25 till 300 och gick till

3/6 där det först gick bra men sen rasa det totalt. Var urkorkat att gå upp så högt. Borde

legat kvar och samlat. Det är nuvarande plan ;)

Postad

Njaee, är man så pass grön som du ändå verkar vara, tror jag absolut i nte att det är fel att läsa Lee Jones Winning Low Limit Hold'Em innan du läser Ed Millers SSH.

Snarare bra.

Postad

Jaha, trodde du hade gått över till att bara lira NL och det var det du skrev om när du pratade om att betta 1/4 av potten... bettar du runt pott är det naturligtvis inte fel.

Hur hanterar du när du fått färgdrag/stegdrag och sätter den på turn då?

Antar du att dom synar även om det är uppenbart det är det som du dragit till?

Tror inte det är uppenbart eftersom jag bettar ut, skillnaden var att du bettade en förhållandevis liten summa, och att jag är ännu mer benägen att betta dragen om jag sitter i tidig position. Maskerar det verkligen dragen när du bettar lite, luras du själv av folk som gör så?

Gäller det för Axs även i NL (vet att det är bättre än AA i limit ;))? Och spelar du dom från dom allra flesta positioner? Hsh är det ju bara att köra på, kanske bara lira Axs. ;)

Postad

preacher

Ah ok, hur mkt bettar du då? Tjänar du in dom gångerna du missar det när du gör det dyrt för dig att se nästa kort då?

Hur tänker du när du är mer belägen att göra det i tidig pos?

Borde det inte vara tvärtom, då du inte vet om ngn annan efter dig kommer raisa om du bettat?

calle_2

sorry, * affelänk bort - QoS *

Postad

Tycker att du gör helt rätt som lägger ner små pp mot en raise. Du får endast vettiga odds med dom händerna om d är över 4-5 personer med i handen så varför slänga bort pengar på att gå med på en raise. När det är fler med i potten blir även dina implied odds bättre o du får säkert betalt när du räffar ditt sett vilket inte alltid händer mot en enasm raisare eller så. Gör som du tänkte o lyssna inte på preacher.

Postad
Ah ok, hur mkt bettar du då? Tjänar du in dom gångerna du missar det när du gör det dyrt för dig att se nästa kort då?

Likadant som om jag haft topptrissen eller AA eller vad som. Jag har inte PT installerat så jag vet inte om det är vinstgivande spel, kanske får starta min egen dagbok. ;) Fast saken är väl att jag inte är så het på att jaga färger, ingen som betalar av färgen. Och beroende på hur många det är i potten och min pos kan jag lira mina drag jävligt passivt.

Hur tänker du när du är mer belägen att göra det i tidig pos?

Borde det inte vara tvärtom, då du inte vet om ngn annan efter dig kommer raisa om du bettat?

Raisa? Sånt gör ju knappt folk ;)... Hur vet du att ingen i tidigare pos slowplayat när du bettar i sen pos (alt vet att du bettar en vek summa i sen pos när du jagar å raisar dej med bara skräp)? Mer varning för bluff i sen pos än tidig. Men eftersom det verkar fungera så tycker jag att du fortsätter lira precis som vanligt.

Men som sagt, lyssna inte på mej. Om du har 77 t.ex å spelar den mot en raise där fi har 10xbettet som stack och du kan nolla honom om du träffar så kan det ju aldrig vara bra spel. Säkert många tuffa laydowns som görs på NL10 och NL20.

Postad

hej bollkallen... jag ska hjälpa dig lite.

Eftersom du tidigare har uppvisat förlorande resultat så rekommenderar jag att du gör en 'last stand' i poker och sätter in så mycket du är beredd att förlora. Kan du sätta in så du har minst 30 inköp så vore det bra, men om du kan så vore 50 inköp ännu bättre eftersom jag förutser att det kan bli stor varians i din rulle. Om du inte lyckas bli en vinnande spelare med en sån rulle tycker jag du ska ge upp.

Jag tror dock att du kan lyckas om du får ordning på några saker:

1. Läsa och förstå några böcker. Ju fler desto bättre. Ser att du har läst - bra. Försök förstå nu.

2. Analysera ditt spel och anstränga dig hårt.

3. Disciplin.

4. "Brankroll management".

"Största" misstaget som spelare i din position gör handlar oftast om dålig bankroll management (självklart, det är lika allvarligt att spela illa -_-).

Som en pokerspelare måste du lära dig att poker är ett spel med stor varians. Ibland vinner man mycket, ibland förlorar man mycket. Detta gäller både vinnande och förlorande spelare och såna perioder kan hålla på länge.

Misstaget många gör är att dom vinner jättemycket under en vecka och går upp i limit för att dom är så "bra" för att sen förlora alla sina pengar där. Att vinna en vecka är ingenting. Det gör dig inte till en vinnande spelare. Därför rekommenderar jag att du stannar på en och samma nivå i minst 50 000 händer eller 1-2 månader för att se om du verkligen kan slå denna nivå.

Jag förutsätter att du kommer att spela många händer och då tycker jag det är ett måste att skaffa rakeback på en sida. Det kommer hjälpa dig oerhört mycket som en lärande spelare och kommer att hålla dig flytande bra länge.

Sen ett litet tips angående starthänder:

"Smart idé att folda KQ, KJ, QJ då man blir raisat och istället syna med par.

Dom är ju grymt maskerade så sätter man då trissen kan man säkert norpa åt sig."

Anledningen till att det kan vara bra att folda kort som KQ, KJ, QJ är för att man vill slippa en situation där man är dominerad. Om han som raisade har AK, AQ, KK, QQ (vanliga raise-händer) så ligger du väldigt illa till.

Sen ett tips angående att spela mot färg/stegdrag:

Färg/stegdrag är bra på flop men mindre bra på turn (eftersom bara 1 kort kvar) därför ska du tänka på att besträffa drag på turn. Det kan kännas jobbigt att behöva betta 3/4 på en stor pot på turn men det är vad du måste göra. Om han callar så gör han ett stort misstag, om han foldar så vinner du en stor pot.

Postad

Sätt ett tak på hur mycket du sätter in varje månad, t.ex. 100 dollar... Spela 0.1/0.2 Fixed limit och lite småturneringar på expekt. Det kanske vänder, men sätt aldrig in mer än t.ex. 100 dollar i månaden.

Postad

bidde fel.. om ngn moderator ser det här ta gärna bort det :)

Btw, visste inte att man inte fick posta urls.. de fanns hursomhelst ingen egenvinst på det

Tack för grymt forum!

Postad

Innan jag startade dagboken hade jag gått in med "sista" $100. Hade tappat en fyrtio på NL. Har nu spelat uteslutande FL och det går mkt bättre!!

50 va insatt på pacific, där kör jag 0.5/1 och letar efter 10 bord med få spelare (är van vid SH). Dessa 50 har nu blivit 70 och det känns rätt OK. Kunde varit ännu mer om ja hade varit disciplinerad nog att slänga två st KK ja fick när A kom sen.

Resten hade ja satt in på expekt och spelat bort en del på NL. Med de 12 ja hade kvar bestämde ja mig för att ta tag i mig och satte mig ner vid ett FL 0.05/0.10 bord, analyserade spelarna och fick bra känn på hur dom spelade. Det gick mkt bra så ja bestämde mig för att köra 2 bord samtidigt. Även det gick bra. Nu kör jag 3 bord FL 0.05/0.10 samtidigt och har spelat ca 1400 händer och plussat $20 på dom. Så det känns gott!

Det är visserligen för få händer för att säga något men det känns i.a.f. som ett bra sätt att bygga BR även om det tar tid.

Här är lite statistik från poker tracker

Level 0.05/0.10

Hands 1426

VP$ITP 20.55

Folded SB to steal 69.23

Folded BB to steal 66.67

Att. to steal blinds 10.26

Won $ WSF 36.23

BB/100 14.13

Went to SD% 33.75

Won $ At SD 62.58

PF Raise % 12.06

Rake 6.68

kommentera gärna!

Tack till er som kommenterat hitills!

Här kommer lite fler funderingar till några av er

flurry_ferret

Jag hade satt in ca 100 när jag skrev första inlägget.

Hade då tappat ner till 60 efter NL spel.

Sen ja bytte till FL har jag hämtat in och tror det kommer gå att bygga BR (även om det tar tid) stabilt där jag spelar nu *skönt*.

Alla 4 punkter är jätteviktiga. Framförallt har jag gjort stora framsteg vad gäller disciplin!!

Sen kommer jag på nya saker som gör mitt spelande bättre. Det är väldigt kul att analysera spelet!

Och du har helt rätt vad gäller BR management.

Jag va uppe o lira på bord där jag inte hade o göra!

Angående rakeback har ja inte kollat in det ännu... det kanske är värt!

Mm jo det är farligt som attan att spela klädda utan A.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med dom heller, vill ju helst inte kasta dom o ja vill inte heller bara limpa in med tex QJ och så kommer någon med K2 och sätter sin kung.

Det låter klokt angeånde förhindra draghänder!

Hur hanterar du när det ligger på floppen då?

Antar du bettar hårt för att göra det inkorrekt för Fi där med??

Sactodian

Ja! Det är så himla klokt! Kände det när det skena iväg att bara tanken att ja hade satt in så mkt pengar gjorde att ja blev ivrig att spela ikapp och tappade då ännu mer tålamod och disciplin. $100 i månaden är nog mitt tak vad som är försvarbart men förhopningsvis ska det inte behövas fler insättningar nu.

Postad

Hur du spelar på floppen mot drag spelar inte så stor roll faktiskt för du har nästan ingen möjlighet att tvinga ut drag (många som callar utan pot-odds). Det du kan tänka på är att betta lite mer om säg du är i första position och det är många efter dig, det gör du för att ju fler som callar efter dig desto bättre pot-odds får spelarna bakom callarna så att säga. Därför bettar du hårdare ju fler som är till floppen.

Hur du spelar på turn är viktigare och du bör i princip alltid betta ut även en tredje färg kommer eller ett kort som kan ha gett någon straight. Det gör du för att få information -- om du blir raisad är du nästan alltid slagen och kan folda med gott samvete.

Sen när det ligger många drag ute så är antalet spelare det viktigaste att lägga märke till. Ibland tvingar jag mig själv till och med till att check-folda top pair om det är för många till turnen.

Rakeback är jätteviktigt. Du kan dra in 400 dollar i månaden bara genom att spela 0.5-1 fixed på det sättet.

Postad
Rakeback är jätteviktigt. Du kan dra in 400 dollar i månaden bara genom att spela 0.5-1 fixed på det sättet.

Eller så drar man in $1000+ på bonusar istället.

Postad
Tycker att du gör helt rätt som lägger ner små pp mot en raise. Du får endast vettiga odds med dom händerna om d är över 4-5 personer med i handen så varför slänga bort pengar på att gå med på en raise. När det är fler med i potten blir även dina implied odds bättre o du får säkert betalt när du räffar ditt sett vilket inte alltid händer mot en enasm raisare eller så. Gör som du tänkte o lyssna inte på preacher.

Nu pratar du i nattmössan enligt mig, man har väldigt fina implied odds på denna nivå kan jag lova dig. Jag synar nästan alltid med småpar mot raise, det lönar sig.

Postad

Eller så drar man in $1000+ på bonusar istället.

Eller så drar man in både och som jag gör? lol

• Skapa nytt...