Gå till innehåll

Preflop Hand Equity vs Position


wc3ard

Recommended Posts

Hej!

Efter att ha pluggat preflop equities under en längre period har jag en fråga som gnager på mig...

Jag sitter på big blind, Knappen betar och ger mig break even odds på 33%.... Jag studerar min hand och kommer fram till att min hand equity ligger på 34%....

Innebär det nödvändigtvis att jag ska syna, då jag har 1% fördel i hand equity? Visst.... jag vinner showdowns 34% av gångerna, men brukar oftast vara en gigantisk nackdel att sitta OOP, så hur omkalkylerar jag mitt egentliga värde här? Bör jag dra bort t.ex 5% i equity när jag sitter OOP? och innebär det isåfall att jag bör lägga på t.ex 5% i equity på handen när jag sitter IP ?

Tacksam för svar av någon som är erfaren gällande spelare som tar mycket av sina beslut av equities och matematisk "GTO"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tror jag kommit fram till svaret på min egen fråga. 

Jag må ha Equity på över mitt pottodds för tillfället, men med en medioker hand som t.ex KJo, får jag rejäla reversed implied odds mot händer som är snäppet bättre som t.ex KQ, AK eller AJ... Anledningen är uppenbarligen att när jag väl prickar med en sån här hand, särskilt när jag sitter OOP, får jag helsikes mycket -EV mot han som sitter IP, med samma par bättre kicker...

 

Så min nya kalkulering innan jag bestämmer mig för att syna blir Equity vs Pottodds+EV (+ om jag sitter IP, - om jag sitter OOP)

Särskilt med tanke på att dom flesta händer inte ens går till showdown, och den med bäst position brukar oftast vara den som tar hem potten.

(Detta är iallafall min teori, men någon får gärna rätta mig om jag har fel, eller lägga till något om jag inte fick med alla faktorer i min kalkyleringsteknik)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...