Gå till innehåll

Funderingar kring Omaha High-Low vs. Omaha High?


awa81

Recommended Posts

Hej!

 

Har lite nybörjar frågor kring Omaha.

 

1)Hade tänkt börjar lira lite Omaha high. Så jag köpte "How to Win Omaha High-Low". Efter att par sidor insåg jag att det var en skillnad mellan Omaha high-low., och vanlig Omaha. Nu kunde plötsligt två personer dela på potten, den som har den bästa handen och den som har den sämsta. Därför blev händer som AA23 dubbel suited plötslig superhänder. Har jag fattat det rätt?

 

Men jag vill lira vanlig Omaha pot-limit. Där enbart den som har den bästa handen vinner. Där måste väll t.ex. A,A,8,7 dubbel sutied vara bättre än A,A,2,3, d-suited. Eller har jag missförsått det?

 

Vidare har jag gjort sök på adlibris om Omaha men bara hittat böcker om Omaha High-Low. Vet ni någon bra bok vanlig Omaha?

 

Tack på förhand.

 

Ps. Har ni några bra tips på sajter där det liras mycket omaha, det är nästan dött på b2b nätverket i alla fall.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, sålänge det ligger 3 kort under 9*(8 och lägre; A=1) ute på brädan finns det chans för en s.k. Low-hand, därför är just AA23ds monstret.

Detta då AA i vanlig ordning är ruskigt bra, och att A2, A3 och 23 ger ruskigt bra chanser till en nötlåg (t ex om brädan ger 268JQ, då är din låg A2368), ds med två suited ess är alltid extremt bra, då du drar mot nötfärgen...

Anledningen till varför man spelar AA23ds istället för AA22ds är bl a för att 2orna blockar varandra, men även för att AA23ds har fler chanser till en nötlåg(inte lika bra som high-hand dock (tror jag?).

Andra bra händer i Hi/Lo split är t ex AK23ds, A234ds(ett lågt färgdrag dock), 2356ds(bra stegdrag etc).

 

I Omaha high är AAKKds den bästa handen, andra superhänder är t ex AAJTds(min favorit) och t ex AQJ9ds(lite mer realistisk hand).

 

Bra High-böcker är bl a "How good is your pot limit Omaha?" by Reuben.

Olika sidor som erbjuder Omaha är väl crypto/party/paradise/b2b ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Mike Cappellettis bok du har köpt så ska det poängteras att den i princip enbart behandlar Omaha hi/lo FIXED LIMIT, som är väldigt långt ifrån pot limit-varianten (men roligare). Jag tycker den boken är ganska bra, men om det är Omaha Hi du vill spela så är det helt fel bok att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de bra svaren.

 

Då ska jag mest skumma igenom Mike Cappellettis bok.

 

Har SS2 utlånad till en kompis, Visst inehåller det ett Omaha kapitel? Är det för pot-limit high?

 

Ska genast köpa How good is your pot limit Omaha, Reuben

 

Några fler tips om high pot-limit omaha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är PL high som behandlas i super system, ja. Har hört att det ska vara ett av dom bättre pl omaha high texter som skrivits. kanske för att det inte finns så många =)

 

Skulle också vilja tipsa om Pot-limit & no-limit poker av Stewart Reuben och Bob Ciaffone. Ska också den vara en av de bättre böckerna, då i ämnet PL/NL poker såklart. Spelar du också andra spela PL eller NL är denna en given hit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...