Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) converter

Bordet hyfsat bra. Read på CO som vettig spelare.

Preflop: morberg is MP3 with Jd, Tc.

UTG calls, 1 fold, MP1 calls, MP2 calls, morberg calls, CO raises, Button 3-bets, 1 fold, BB calls, UTG calls, MP1 calls, MP2 folds, morberg calls, CO calls.

Hjort: "släng skiten pre-flop", eller? Den första synen tycker jag känns ok efter tre limpare. När CO höjer och knappen återhöjer börjar det bli jobbigt, men i en 6-vägspott borde väl JTo ligga hyfsat till?

Flop: (19.50 SB) Qc, Td, Ks (6 players)

BB checks, UTG checks, MP1 checks, morberg bets, CO calls, Button raises, BB calls, UTG folds, MP1 calls, morberg calls, CO 3-bets, Button calls, BB calls, MP1 calls, morberg calls.

Halvdan flop. Bottenpar och sårbart stegdrag i stor (stor!) pott. Väljer att betta ut och hoppas att CO och/eller knappen höjer för att försöka rensa fältet lite. Skulle alla syna vore det väl inte någon katastrof heller.

Turn: (17.25 BB) Js (5 players)

BB checks, MP1 bets, morberg calls, CO raises, Button 3-bets, BB calls, MP1 caps, morberg folds, CO calls, Button calls, BB calls.

(Huva, så stor potten är.) MP1 vaknar till liv och jag har tvåpar, men jag är säker på att det inte är den bästa handen nu. Väljer trots allt att syna för att dra till kåk. När Det kommer tillbaks till mig cappat behöver jag syna 3 BB för att se river och väljer att lägga mig trots att potten är stor (fy vad stor den är). Behöver 11:1 i odds med mina fyra outs till kåk och jag lägger mig (hade några andra bord igång samtidigt och oddsräkningen blev nog inte riktigt 100).

River: (34.25 BB) Qd (4 players)

BB checks, MP1 bets, CO calls, Button calls, BB folds.

Tja, nu är jag ju inte längre med.

Final Pot: 37.25 BB

Vad säger ni? Har jag tappat koncepterna helt under semestern, eller spelade jag handen ok?

Postad
Släng skiten pre-flop!!!

Det är fel. Han kan varken slänga den första gången eller när det kommer tillbaka trebettat. Den har ett positivt väntevärde i båda fallen. Förvisso ganska litet, men jag är helt övertygad om att det är positivt i båda fallen.

Jag gillar inte bettet på floppen. Jag skulle ha checkat och omvärderat när det kom tillbaka. Det ger för liten chans till skydd tycker jag.

Folden på turn är faktiskt fel, men det verkar som Morberg själv insett det. M har oddsen (precis) att dra på kåken, men tre äss leder till en splittad pott också.

Det är faktiskt inte alltid fel att dra till ett longshot. ;)

Postad
Jag gillar inte bettet på floppen. Jag skulle ha checkat och omvärderat när det kom tillbaka. Det ger för liten chans till skydd tycker jag.

Notera att det inte är min satsning som är avsedd att skydda, utan en förväntad höjning från CO och/eller Button. Sen vet jag inte riktigt vad det är för händer jag vill skydda mig mot, jag lär inte få någon med J eller A att lägga sig.

Mao har du rätt i att check hade varit bättre.

Folden på turn är faktiskt fel, men det verkar som Morberg själv insett det. M har oddsen (precis) att dra på kåken, men tre äss leder till en splittad pott också.

Det är faktiskt inte alltid fel att dra till ett longshot. ;)

Jag har funderat fram och tillbaks och trodde från början att fold på turn var fel, men är inte lika säker nu. Har jag verkligen fyra outs till kåken? Med tanke på att det var ganska bra fart även på flop (och call-reraise från CO) kanske någon annan än jag sitter med en J på flop. Då har jag bara tre outs och jag behöver 15:1 för att dra vilket inte ens denna monsterpott ger.

Hur ska jag räkna outs på turn egentligen?

Postad

Kåk-outsen kan inte vara värda allt för mycket här. Sitter nån utav dem på QQ eller KK så har du inga outs till kåken alls utan bara ett A för split att hoppas på i princip.

Och du får väl ~10:1 i odds när det kommer tillbaks till dig? Med essen för split och dina svaga kåk-out kanske du har 4-5 outs (är det så många ens?) max att räkna med och det är ungefär vad du behöver för att dra break even på turn.

Jag har grymtat lite och synat tror jag. Jobbigt läge att hamna i.

Postad
Kåk-outsen kan inte vara värda allt för mycket här. Sitter nån utav dem på QQ eller KK så har du inga outs till kåken alls utan bara ett A för split att hoppas på i princip.

Helt sant, jag glömde att rabattera outsen.

Postad
Det är fel. Han kan varken slänga den första gången eller när det kommer tillbaka trebettat. Den har ett positivt väntevärde i båda fallen. Förvisso ganska litet, men jag är helt övertygad om att det är positivt i båda fallen.

Vad är det som gör dig så säker på att det är +EV att syna första gången?

Postad

Pokerrooms stats för handen. Den genomsnittlige spelaren förlorar högst marginellt med handen i Ms position. Men det här är ett betydligt bättre läge. M är en vinnande spelare och vi har tre synare redan.

Postad
Pokerrooms stats för handen. Den genomsnittlige spelaren förlorar högst marginellt med handen i Ms position. Men det här är ett betydligt bättre läge.

Ah ok.

M är en vinnande spelare och vi har tre synare redan.

Har han kommit ur svackan nu? ;-) Isf, grattis.

Postad

Pokerrooms stats för handen. Den genomsnittlige spelaren förlorar högst marginellt med handen i Ms position. Men det här är ett betydligt bättre läge. M är en vinnande spelare och vi har tre synare redan.

Du har aldrig funderat på tanken att skälet till att folk inte förlorar mer med den handen är att de faktiskt inte spelar den från den positionen ?

Postad
Du har aldrig funderat på tanken att skälet till att folk inte förlorar mer med den handen är att de faktiskt inte spelar den från den positionen ?

Deras stats är för när handen spelades...

Postad

Har du filtrerat för flervägspotter (kommer inte ihåg om det går), annars har jag en känsla av att större delen av vinsten kommer från att ta potten osynad med en höjning+bet på floppen.

Postad

Har du filtrerat för flervägspotter (kommer inte ihåg om det går), annars har jag en känsla av att större delen av vinsten kommer från att ta potten osynad med en höjning+bet på floppen.

Inte mer än att jag bara tog stats från när det var tio till bordet. Men jag tror att stöld från MP3 (2 från knappen) på 2/4 inte utgör en _så_ stor del av handens profit. Det ska vara fyra riktigt tajta lirare bakom mig om jag skulle försöka det.

Men å andra sidan stjäl jag för lite.

Postad

Jag hade aldrig synat varken första eller andra läget pre-flopp. JTo är ju en riktig skithand. Man får ju räkna med att lägga sig om man inte floppar 2 par (+ ev stegdrag) eller bättre och är den chansen så stor att det är värt att gå med här?