Gå till innehåll

NL - Hur spela TT på big blind då alla synat?


Agorali2

Recommended Posts

potbet? är de inte preflop? ja hade gjort en vanlig raise a la 3-4ggr bb eller va du nu brukar raisa. förmodligen sitter du på bäst hand och kan säkert köpa potten om de kommer ess eller kung på floppen. så hade ja gjort iaf.

 

Nu har alla limpat in så alla kommer få pottodds att syna om man bara betar 3BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antar att jag lirar helt fel. Jag sager check.

 

Min tanke bakom detta:

 

Du raisar 4-6x bb, da synar ju bara nagorlunda bra hander.

 

floppen kommer KQ4, vad skall du nu gora? Du ar redan committed och sitter i samsta tankbara position. Checkar du kan du ge dig fan pa att nagon kommer betta ut, bettar du ut och nagon synar har du investerat annu mer i en pott med samsta position.

 

alt. alla lagger sig, och du vinner en hyfsad liten pott.

 

Du checkar istallet, alla ar med i potten, floppen kommer KQ4, du kan lagga dig billigt utan att ha forlorat for mkt.

 

 

 

Dock, i bada situationerna, kommer floppen typ AT5, eller T82, eller JT7 sa kan du ju betta ut ratt mkt och fa folk som synar.

 

 

I kass position och med pp som inte ar premium (AA, KK, mojligtvis QQ beroende pa hur bordet spelar) sa se rjag hellre en flop billigt med hyfsat manga spelare och hoppas traffa och ta hem en stor pott.

 

Hellre vinna en stor pott an forsoka vinna flera sma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

floppen kommer KQ4, vad skall du nu gora? Du ar redan committed och sitter i samsta tankbara position. Checkar du kan du ge dig fan pa att nagon kommer betta ut, bettar du ut och nagon synar har du investerat annu mer i en pott med samsta position.

 

alt. alla lagger sig, och du vinner en hyfsad liten pott.

 

 

Höjer du preflop har du 2 sätt att vinna potten.

 

Höjer du potten och får för mycket motståndare med dig, (2 eller fler tycker jag oftast räcker för att inte betta ut ur possition) får du ju automatiskt implicita odds för handen.

 

Intressant hand faktiskt.

Att höja 3-4bb och få med sig hela brädet, för att sedan spela en stor pott när man träffar känns ju också som ett alternativ.

 

Jag tror dock jag hade satsat på en krafftig höjning (man träffar ändå sätt rätt sällan) och hoppats kunna vinna potten direkt. Vad ska de syna med som de inte höjt preflop? Känns ju som de sitter på en massa pockets/Axs samt mediokra höga kort.

 

Mycket beror ju såklart på vilka det är som sitter vid bordet, men det är ju inte direkt vanligt att folk slowspelar AA-JJ + AK, , i tidig possition i SH (och att de gör det i sen possition efter några limpare kan man nog bortse helt ifrån)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dock jag hade satsat på en krafftig höjning (man träffar ändå sätt rätt sällan) och hoppats kunna vinna potten direkt. Vad ska de syna med som de inte höjt preflop? Känns ju som de sitter på en massa pockets/Axs samt mediokra höga kort.

 

Om du satsar på att vinna potten direkt kan du lika gärna höja med vilken junkhand som helst. Kommer det en reraise känns det dessutom bättre / lättare att kasta en junkhand än TT.

 

(Se TPFAP sid 90)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller ju bara om man reraisar med en hand, som ofta kommer få omslag av bättre, samt sällan får syn av svagare.

Samt att det finns en risk att du övervärderar din hand pga av dess relativa styrka.

Allternativt du möter en duktig bluffare som kan ta betala några bet för att gå på bluff på senare rundor.

 

Så det känns ju sällan relevant i detta läget.

 

Han kommer ofta vinna hela potten om han höjer pot.

Men han kan också få syn av någon med lägre pockets eller två överkort.

Fiskar har ju en tendens att bara se sina egna kort.

 

Vad var det för sida du referera till?

 

Edit: channsen för reraise känns ju ytterst minimal, i alla fall av en stor stack. Därimot håller jag med att om man reraisar i ett läge och man vet att när man får syn, är man till 90% slagen, kan man lika gärna reraisa med en hand som är lätt att komma undan med, om man inte förbättrar.

 

Men det betyder ju inte, att man inte ska reraisa med mediokra händer,

Som tex QQ-JJ. Det gäller ju bara att veta vart du står när du blir synad och missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antar att jag lirar helt fel. Jag sager check.

 

Min tanke bakom detta:

 

Du raisar 4-6x bb, da synar ju bara nagorlunda bra hander.

 

floppen kommer KQ4, vad skall du nu gora? Du ar redan committed och sitter i samsta tankbara position. Checkar du kan du ge dig fan pa att nagon kommer betta ut, bettar du ut och nagon synar har du investerat annu mer i en pott med samsta position.

 

alt. alla lagger sig, och du vinner en hyfsad liten pott.

 

Du checkar istallet, alla ar med i potten, floppen kommer KQ4, du kan lagga dig billigt utan att ha forlorat for mkt.

 

 

 

Dock, i bada situationerna, kommer floppen typ AT5, eller T82, eller JT7 sa kan du ju betta ut ratt mkt och fa folk som synar.

 

 

I kass position och med pp som inte ar premium (AA, KK, mojligtvis QQ beroende pa hur bordet spelar) sa se rjag hellre en flop billigt med hyfsat manga spelare och hoppas traffa och ta hem en stor pott.

 

Hellre vinna en stor pott an forsoka vinna flera sma.

 

Vad gör man om man sitter med överpar sen då? Då har man ju släppt igenom alla tveksamma händer som kan ha satt tvåpar och allt möjligt skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad gör man om man sitter med överpar sen då? Då har man ju släppt igenom alla tveksamma händer som kan ha satt tvåpar och allt möjligt skit.

 

Det beror ju helt o hallet pa vilken limit man spelar. Lirar man hogre NL skall man hoja preflop med den handen pa en SH, pa de limitar jag spelar (2/4 NL) sa kan jag hoja med TT och A9s, och en K9, QJ kommer att syna. Kommer sen sedan ett overkort kan man nastan vara saker pa att man ar slagen.

 

sa jag reviderar mitt tidigare inlagg.

 

Om bordet spelas som pa de hogre nivaerna sa raisar jag 5gr BB pa en SH table for att forsoka vinna potten dar. Har ar det ju mkt svarare att trappa och fa med sig nagon all in om man traffar.

 

Dock pa 2/4 NL sa satsar jag ofta pa att forsoka sno hela stackar, och da checkar jag/ synar bara for att forsoka traffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

sa jag reviderar mitt tidigare inlagg.

Om bordet spelas som pa de hogre nivaerna sa raisar jag 5gr BB pa en SH table for att forsoka vinna potten dar. Har ar det ju mkt svarare att trappa och fa med sig nagon all in om man traffar.

 

Intressant tanke där.

Självklart har du större postflop value i förhållande till insatts preflop i en limpad hand på lägre nivå.

 

Dock behöver inte det betyda att du har högre ev på spelet.

 

Dåliga spelare har en tendens att både spela för många händer och spela dem förlångt. Framför allt om de känner att de "lagt mycket pengar i potten". Så även om du oftare får syn på lägre nivåer, när du höjer preflop, kommer de begå mycket mer misstag post flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...