Gå till innehåll

NLT - Toppar som blir utdraget


Hristo

Recommended Posts

Hej

 

Lirar numera lite Texas NL på primas microbord (0.05/0.1). Loosade nästan ett helt inköp på denna hand, är lite villrådig hur jag ska spela den. Så tips från folk med lite mer erfarenhet av NL spel, vg och kommentera ;)

 

I HH från prima står ej hur stor stack man har.

Blinds: 0.05/0.10

 

Hompe posts SB

Tanken posts BB

diamondeyes calls

player1 folds

player2 folds

Lambeef calls

player3 folds

player4 folds

 

JAG får

A :club: T :spade: i cutoff

 

Button calls

Båda blindarna calls

 

Pott: 0.6

Sex personer ser floppen

Borde jag höjt med AT? Eller ska jag rent av kasta den?

 

Flopp:

K :club: 4 :diamond: A :diamond:

 

Tre första spelarna checkar

Lambeef bets $1

Floppade han två par, knappast, borde höjt med ett A eller K (om det är starkt). Antagligen färgdrag?

 

Jag reraisar till $2 för att tömma bordet. Rätt eller fel?

Samtliga foldar utom lambeef som synar.

 

Pott: 4,60

Turn: 4 :heart:

 

Ingen hjälp där, men knappast för lambeef heller.

Han bettar igen $1. Jag synar, borde jag höjt/ställt in här?

 

River: 6 :diamond:

 

Mardröm, han går all-in och jag synar med mina sista 1.65, så här i efterhand undrar jag varför. Lambeef vinner med sin färg...satt med K7s.

Var det helt otroligt dåligt spelat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pott: 0.6

Sex personer ser floppen

Borde jag höjt med AT? Eller ska jag rent av kasta den?

Fold, möjligen kan du krama lite EV ur den, men det är överkurs och inte alls nödvändigt. I en multivägspott så vill du ju minst ha topptvå/triss/färgdrag/stegdrag för att lägga in särskilt mycket pengar. Dessutom så kommer ditt tvåpar ofta leda till stege åt någon annan och din triss i ess kommer ofta ha kickerproblem. Ifall den varit sooted så hade det ju varit en annan femma, att träffa ett färgdrag kan vara riktigt lönande mot ett gäng tomtar.

 

Generellt sett mot sådana här tomtar, limpa en massa händer som kan kan ge dig en monsterhand. Och om du känner för att gambla lite så kan du börja spela QQ+ hårt preflopp också. Det är inte den mest vinnande strategin, men det är ett enkelt sett att vinna medan man lär sig spelet.

 

Flopp:

K :club: 4 :diamond: A :diamond:

Usch, skräpflop. Kan syna ned småbet och större bet om du har koll på din motståndare, men definitivt inte höja om du får omslag så måste du lägga dig och du har i bästa fall tre outs om du ligger efter. Eftersom du inte har koll på din motståndare och han betar 1,5ggr pott så rekommenderar jag att du lägger ned här. Din raise är ganska onödig eftersom den öppnar för omslag och knappast får ut någon som ändå inte skulle synat. Plus att du med ganska stor sannolikhet ligger långt efter.

 

Ingen hjälp där, men knappast för lambeef heller.

 

Han bettar igen $1. Jag synar, borde jag höjt/ställt in här?

Absolut inte höja och jag lutar åt fold trots att han bara betar 1/4 pott. Orsaken är att han blev höjd på förra rundan och nu betar samma belopp igen. Om man tänker på en väldigt enkel nivå där så hoppas man på att få omslag igen.

 

Mardröm, han går all-in och jag synar med mina sista 1.65, så här i efterhand undrar jag varför. Lambeef vinner med sin färg...satt med K7s.

Var det helt otroligt dåligt spelat?

Men folda då, den enda handen han kan ha som du kan slå är ju typ en bluff utan outs eller typ A9. Det var otroligt dåligt spelat av dig ja. Jag gillar inte hans spel heller utan hade nog varit rätt benägen att re-raisa all-in på floppen.

 

Foldknappen är typ ditt viktigaste redskap i big-bet. Om du känner dig tveksam folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så ska jag limpa mer och höja mindre? Dvs AKo är för mig en rätt farlig hand, bättre att limpa med ex. 9Ts osv? Frågan är ju på vilken nivå mina limp händer skall ligga. Det beror naturligtvis på, men bör jag hålla mig till suited connectors (ex. JTs) och glömma alla unsuited? Lirade lite tidigare idag och kände mig rätt borta...för hur ofta har jag odds för att dra till färg eller stege i NL? Och bör jag själv betta då jag har ett färgdrag på floppen för att eventuellt vinna en större pott?

 

Hoppas jag inte tråkar ut dig med mina newbie frågor ;)

Kanske länkmästaren har någon länk att dela med sig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så ska jag limpa mer och höja mindre? Dvs AKo är för mig en rätt farlig hand, bättre att limpa med ex. 9Ts osv? Frågan är ju på vilken nivå mina limp händer skall ligga.

Det finns value att hämta preflopp genom att höja händer som AK, AQ, T9s och liknande. Men det är mycket knepigare att plocka det än att helt enkelt floppa något bra. Om jag skulle rekommendera det enklaste och ofarligaste sättet att slå riktiga nötter så vore det att enbart spela suitade ess och alla par, limpa allt och folda mot en re-raise (om du inte har QQ+ då kan du slå om) om du inte har bra implicta odds. Ska du spela suitade connectors så gör det från sen position. Mot ultratomtar så är de väldigt överskattade händer, och dessutom ganska svårspelade.

 

Lirade lite tidigare idag och kände mig rätt borta...för hur ofta har jag odds för att dra till färg eller stege i NL?

Du måste ju räkna med hur mycket pengar din motståndare är villig att bli av med när färgen eller stegen går in. I många fall så är de villiga att torska väldigt mycket med TPTK, eller tvåpar. Men där är det motståndarobservation som gäller.

 

Och bör jag själv betta då jag har ett färgdrag på floppen för att eventuellt vinna en större pott?

Jag gör det hela tiden mot synstationer och andra passiva spelare. Men man bör passa sig lite för att göra det mot galningar eftersom man oftast måste dumpa handen mot omslag.

 

Hoppas jag inte tråkar ut dig med mina newbie frågor ;)

Det är lugnt, men jag kommer inte på några länkar för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...