Gå till innehåll

Disciplin, svåraste begreppet inom poker?


najky

Recommended Posts

Disciplin!

Förmodligen det absolut svåraste begreppet att lära sig inom poker.

Har inte spelat Hold´em speciellt länge men har som många andra ägnat större delen av högstadie/gymnasieperioden åt att spela poker, till min glädje med större framgång. Poker och Jack Vegas betalade mitt dyra festleverne i gymnasiet och jag KAN poker. Därmed inte sagt att jag är grym på oddsberäkningar och sannolikheter.

Som sagt, jag är ny på denna nivå. Den mer seriösa.

 

Eftersom jag känner mig färsk så sitter jag mest vid lowlimit bord (0,25/0,50) NL och brukar gå in med €20-30 när jag sätter mig vid ett bord.

Gjorde precis det igår och dagen slutade precis som den alltid gör.

Efter ca 30 minuters spel så låg jag på €60 och fann till min stora glädje att en av mina motståndare (Tirbroita) faktiskt var en av dom sämsta motståndare jag någonsin mött. Trots detta vann han faktiskt många potter. Han såg dock ca 90-95% av alla floppar så visst, även såna måste vinna.

 

So far so good. Så här brukar det se ut. Går in och 3-4 dubblar min stack och känner mig nöjd.

Det är då det börjar. Övermodet.

 

Hade vunnit flera showdowns mot Tibroita då han (eller hon??) synade ner mig med i princip allt (här snackar vi grabben som har stor övertro till att vinna med A hög och liknande) och känner att jag kan gå med så länge jag träffar ngt bra.

Hade ATs och raisade BB*4 innan flop. Tibroita synade i vanlig ordning.

Floppen kom 66A. Jag betade, Tibroita synade. Floppen kom T.

Oj. Ett bättre 2 par. Höjde igen och fick syn. Rivern blank (ngt lågt).

Jag höjde rejält och Tibroita svarade med att höja rejält.

Han har gjort detta tidigare för att försöka sno potten men till min stora glädje har jag i dessa lägen slowspelat nöthanden och vunnit potten.

Valde att syna även denna och han visa K6o. Suck.

 

Sedan fortsatte det nedåt och trots att jag lovade mig själv att inte tilta så slog det till och jag cashade ut när jag hade €10 kvar.

Hellre ha ngt kvar än att tilta bort allt tänkte jag :)

 

Dock kvarstår mitt problem. Disciplin.

Spela några fler händer än jag gör när jag precis satt mig vid bordet.

Spelar mina händer lite mer aggressivt eftersom jag dragit ihop en hyfsat stor stack. Till slut slår det bakut REJÄLT och jag förlorar det mesta.

 

Värsta av allt är ju att jag i slutändan faktiskt ska visa upp vinst.

Det gör jag ju. Garanterat första halvan av tiden vid ett bord.

Utan att ljuga har jag aldrig gått in på ett bord och förlorat allt jag har direkt, det börjar riktigt positivt och först när jag tiltar och tappar disciplinen så torskar jag mycket/allt ...

 

Ngn som kan dela med sig av tips och erfarenheter där ni själva faktiskt ryckt er i kragen och kommit på vad ni själva gjort för fel?

Igår tog jag mitt första steg: DELMÅL!

Satte in €20 och sa till mig själv att casha ut vid €60 för att sedan börja om på nytt. Allt för att undvika att tilta bort allt ihop.

Well. Jag kom bara till €57 och sedan gick det ju som bekant neråt.

Kanske ska sätta gränsen lite lägre 8-)

 

* RP, lite matigare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte spelat Hold´em speciellt länge men har som många andra ägnat större delen av högstadie/gymnasieperioden åt att spela poker, till min glädje med större framgång. Poker och Jack Vegas betalade mitt dyra festleverne i gymnasiet och jag KAN poker.

 

Du menade väl att Pokern betalade Jack Vegas och ditt dyra festleverne i gymnasiet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LIF skrev

najky skrev:

Har inte spelat Hold´em speciellt länge men har som många andra ägnat större delen av högstadie/gymnasieperioden åt att spela poker, till min glädje med större framgång. Poker och Jack Vegas betalade mitt dyra festleverne i gymnasiet och jag KAN poker.

 

 

Du menade väl att Pokern betalade Jack Vegas och ditt dyra festleverne i gymnasiet?

 

Say what? Jag trodde det var allmänt vedertaget bland seriösa gamblers att Jack Vegas är + EV så det skriker om det(?)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså menar du att du sätter in $20 på ditt konto och spelar NL50 för eller har jag misuppfattat något?

 

Det är ju helt klart det första jag reagerar på. Jag tycker du alltid ska gå in med maxbelopp, i det här fallet $50 på ett bord. Vad har du för anledning att gå in med enbart $20-$30? Är det för att du inte har råd att gå in med $50 så bör du vänta med att spela på den nivån tills du har mer cash att lägga på pokern.

 

Men varför tiltar du? Vad är det som gör att du spelar som en fisk när du har mycket cash? Skriv ner allt det, och sen tänker du på det extra mycket när du spelar. Det är ju uppenbarligen saker som du ändrar i ditt spel.

 

* Synar mot dina odds

* Bluffar vid fel tillfällen på grund av övermod

* Ser för många floppar med totalt värdelösa händer (Som exempelvis högt kort med låg kicker, unsuited)

 

Allt detta kan vara exempel på saker du förändrar med ditt spel. Så ta en stund och reflektera över vad det är du ändrar i ditt spel, och fokusera på det under spelet då du känner att övermodet kommer kyrpandes!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett första steg till ett disciplinerat pokerspelande kan vara att sätta av pengar som du bara ska spela poker för, alltså skaffa en rulle som kan hantera svängningar någorlunda. Sätter man sig med ett halvt inköp kan det gå precis hur som helst, oavsett skicklighet, och förr eller senare går det i de allra flesta fall (om man inte har sjuk tur) mot noll. Mitt tips är att gå ner en nivå och avsätta ett par tusen kronor som startbankrulle, du behöver inte nödvändigtvis sätta in dem på en pokersajt men om du har lite pengar undanstoppade så kan du sätta en mental lapp på dem att de är en del av ditt pokerkapital. Se sedan rullen växa.

 

Inte ens en spelare med perfekt disciplin och perfekt skicklighet kan räkna med att överleva i längden om han går in med ett halvt inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska skriva längre svar snart:

ville bara snabbt svara på inköpet:

Nej det är inte €50 i inköp.

Inköpet ligger på minst €10. Blindsen är 0,25 och 0,50.

Jag var nog inte helt tydlig där.

Spelar även blinds 0,50/1 (inköp €20)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska skriva längre svar snart:

ville bara snabbt svara på inköpet:

Nej det är inte €50 i inköp.

Inköpet ligger på minst €10. Blindsen är 0,25 och 0,50.

Jag var nog inte helt tydlig där.

Spelar även blinds 0,50/1 (inköp €20)..

 

När folk här pratar om "inköp", menar de i regel maxinköpet då de flesta föredrar att köpa in sig för detta belopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte låta som en biatch nu, men det första som kommer upp i tankarna är att du spelar på en lite för hög nivå. Jag tycker du ska sänka dig till kanske NL25 eller så tills du får större kontroll över ditt spel.

 

0,5-1 nivån låter inte så mycket, men det är faktiskt inte så jäkla lågt om många nya tror. Jag hoppade tidigt upp till 0,5-1 efter ett par månader, men insåg tämligen snabbt att det var alldeles för högt för min ringa BR och min lilla erfarenhet! Det började ofta bra för mig, men sedan sjönk rullen och jag gulade på den sitan (crypto sida). Först tänkte jag att det var oflyt eftersom jag vunnit tidigare, men insåg senare att jag egentligen inte hade den erfarenheten som krävdes.

 

Jag gick ner till 0,1-0,25 nivån och spelade där bra länge tills jag gick upp till 0,25-0,5 där jag är nu och planerar att stanna tills jag känner mig väldigt bekväm och känner att jag fått ut så mycket utveckling som möjligt av den nivån!

 

Kanske är det så att du kan skapa dig en bättre disciplin genom att inte gå upp i nivå snabbt? Stanna kvar ett tag och spela disciplinerat på varje nivå utan att låta girigheten ta över (känslan av att du vill gå upp i nivå). Kanske kan funka till en viss grad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inser du säkert själv, men det räcker inte att ha bra diciplin för att undvika att förlora allt, oavsett hur bra man är i vanliga fall. Du kommer att förlora hela inköp direkt, flera gånger i rad. Det är oundvikligt.

 

Vill bara inte att du ska ha nån övertro på hur säkert man kan tjäna pengar. Att sätta sig ner och 3-4-dubbla sitt inköp är nog inget du ska se som normalt.

 

Sedan tycker jag inte att du ska spela annorlunda bara för att du har en stor stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite annorlunda kan han ju börja spela. Låga pocket-par och suited connectors blir ju spelbara när stacken växer till normalstorlek.

Ja, det är sant. Tänkte inte på att han köpte in sig kort. Dock fick jag intrycket att han började spela mer aggressivt med en stor stack, kanske för att försöka skrämma motståndarna, och det vet jag inte om jag gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En idé kan ju vara att lära dig att spela poker på "riktigt". Jag är VÄLDIGT säker på att många av de du spelar med är spelare som du tror du är bättre än, men i själva verket är det tvärtom. Vinnande poker handlar inte om att nu ska jag spela tills jag har dubblat min stack och sedan ska jag börja om igen. Det handlar om att vara en av de bästa spelarna vid bordet. Är man det så är man en vinnare i det långa loppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Själv spelar jag bara låg limit 0.5 -0.10 och en sak är säker har man lyckats dra i hop sisådär 3-4 ggr inköp så kan man skrämma dom flesta.

Spelar i princip ingen roll vad du har bara du bettar hårt så lägger dom flesta sig i 8 fall av 10.

 

Nu inte sagt att det här är bra poker, men det är ganska lönsamt i alla fall:))

 

Rosco

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disciplin!

Poker och Jack Vegas betalade mitt dyra festleverne i gymnasiet och jag KAN poker.

Jag måste bara fråga; du menar väl inte på fullt allvar att du levde på Jack Vegas-spel under gymnasiet? :D

Dessutom förstår du väl att Jack Vegas inte har någonting med "riktig" på att göra... Det är programerat -EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl vara bra att köra kortare sessioner i tid räknat helt enkelt. Man kan ju inte spela sitt bästa spel hur länge som helst. Jag brukar också bli lite lösare när jag har vunnit ett par stora potter. Kanske man ska börja skärpa sina starthandskrav till endast höga PP varvet efter en stor vinst. (Självfallet är det inte optimalt ur spelteoretisk synvinkel men när övermodet blandar sig i kanske det kan vara en god idé att sätta upp riktigt strikta regler som stöd för diciplinen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disciplin!

Poker och Jack Vegas betalade mitt dyra festleverne i gymnasiet och jag KAN poker.

Jag måste bara fråga; du menar väl inte på fullt allvar att du levde på Jack Vegas-spel under gymnasiet? :D

Dessutom förstår du väl att Jack Vegas inte har någonting med "riktig" på att göra... Det är programerat -EV.

 

Hmm.. i princip varje rast och håltimme så spelades det poker alt. Jack Vegas. Om jag gick plus på JV? Jupps. Totalt sett så gick jag plus varje månad. Sen att summan var några tusenlappar per månad och inte 20-30tusen men det hade väl ingen räknat med?

Tusenlappar var mycket på den goda gymnasietiden där studiebidraget på 800 festades upp första helgen varje månad :)

 

Och nej. Jag har inte gjort någon jämförelse med Jack Vegas och annat spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...